Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Zo werkt de kenteken registratie

In Nederland is het verplicht om een kentekenplaat op de voor- en achterzijde van de auto te hebben. Bovendien moet het kenteken van het voertuig goed te zien zijn. Dit kenteken hoort bij de auto en wordt door de RDW geregistreerd. In dit artikel leggen we je uit hoe dat precies werkt.

Uniek identificatienummer

In Nederland krijgt elke auto een eigen, uniek identificatienummer of kenteken toegekend. Die informatie wordt geregistreerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Deze organisatie verstrekt ook de kentekens, horend bij deze registratie. Zo’n registratie is handig als je de eigenaar wilt registreren en andere relevante informatie over het voertuig bij wilt houden.

Identificeren

Het kenteken biedt een unieke manier om voertuigen te identificeren. Dat is handig bij het handhaven van de wet, verkeershandhaving en bij overtredingen of misdrijven waarbij auto’s betrokken zijn. Wanneer een auto bijvoorbeeld betrokken is geweest bij een ongeval, dan kan de eigenaar of bestuurder via het kenteken van de auto worden geïdentificeerd.

Belastingen

Kentekenregistratie wordt gebruikt om belastingen en heffingen op voertuigen te innen. De overheid kan belastingen heffen op basis van het type voertuig, brandstofverbruik, emissies en andere factoren. Onder meer bij de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is de hoogte afhankelijk van het type voertuig, het gewicht, de brandstofsoort en de CO2-uitstoot. Kentekenregistratie is essentieel om deze belastingen correct te innen.

Taxes

Verkeer en veiligheid

Kentekenregistratie kan ook worden gebruikt om te controleren of voertuigen aan bepaalde verkeers- en veiligheidsnormen voldoen. Als een camera bijvoorbeeld een auto vastlegt die te hard voorbij komt of door rood licht rijdt, dan kan de eigenaar van dat voertuig worden geïdentificeerd aan de hand van het kenteken, en kan een boete worden opgelegd.

Verkoop of overdracht

Bij de verkoop of overdracht van een personenauto moet de kentekenregistratie worden bijgewerkt. De koper moet vervolgens het kenteken op zijn of haar naam laten zetten door de wijziging van tenaamstelling te registreren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Zo is tijdig bekend wie de correcte eigenaar van het voertuig is.

Milieunormen

Sommige landen gebruiken kentekenregistratie om de naleving van milieunormen te controleren, zoals voertuiguitstoot. Ook in Nederland zijn er bijvoorbeeld milieuzones in bepaalde steden, waar alleen voertuigen mogen rijden die aan strengere, meer recente emissienormen voldoen. Aan de hand van het kenteken kan worden gecontroleerd of een voertuig aan de juiste milieunormen voldoet.

De kentekenregistratie voor een Nederlandse personenauto is er voor verschillende zaken:

  1. Aanschaf van een nieuwe auto of overdracht van een gebruikte auto
  • Bij de aanschaf van een nieuwe auto zal de dealer meestal het registratieproces afhandelen. De dealer zet het kenteken op naam van de nieuwe eigenaar en verstrekt daarbij alle benodigde documenten.
  • Bij de overdracht van een occasion moeten de verkoper en de koper samenwerken om de registratie te voltooien. Dit omvat het overdragen van het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode aan de koper.
  1. RDW-keuring (Rijksdienst voor het Wegverkeer):
  • Voordat een auto op de openbare weg mag rijden, moet deze zijn goedgekeurd door de RDW. De RDW controleert of de auto voldoet aan de vereiste veiligheids- en milieunormen.
  1. Tenaamstelling van het kenteken:
  • Iedere eigenaar van een voertuig moet het kenteken op zijn/haar naam laten zetten. Dit kan worden gedaan bij een kentekenloket of online via de website van de RDW. Na de tenaamstelling ontvangt de eigenaar een kentekenbewijs met daarop zijn/haar naam. In het geval van eigendomswissel bij een occasion ontvangt de voormalige eigenaar een vrijwaringsbewijs, waaruit blijkt dat hij niet meer de rechtmatige eigenaar is.
  1. Motorrijtuigenbelasting (MRB):
  • De eigenaar van een auto moet de motorrijtuigenbelasting (MRB) betalen, die afhankelijk is van het type voertuig, de brandstof en andere factoren. Dit gebeurt aan de hand van de gegevens van het kenteken. Betalen kan maandelijks, per kwartaal of jaarlijks.
  1. Verzekering:
  • Het is verplicht om een geldige autoverzekering te hebben voordat je met de auto de weg op gaat. De verzekeringsgegevens moeten bij de hand worden gehouden en kunnen worden gecontroleerd door de politie bij verkeerscontroles aan de hand van het kenteken.
  1. APK-keuring (Algemene Periodieke Keuring):
  • Regelmatig moet de auto een APK-keuring ondergaan om te zorgen dat deze aan de verkeersveiligheidseisen voldoet. Ook dat is gekoppeld aan het kenteken van de auto.

Letters en cijfers

Een Nederlands kenteken bestaat uit letters en cijfers. De RDW is degene die het kenteken uitgeeft en dus ook registreert. Het kenteken hoort bij je auto, dus bij verkoop wordt het kenteken overgeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.

RDW Kentekenbewijs

Kentekenregistratie van nieuwe auto’s

Als een auto gloednieuw uit de fabriek komt, heeft het voertuig nog geen kentekenplaat. Eerste gaat de auto vanuit de fabriek op transport. Vervolgens wordt deze auto afgeleverd aan een dealer en uiteindelijk aan de nieuwe eigenaar. Als de auto in Nederland aankomt, mag deze pas de weg op als er kentekenplaten op zitten. De autoverkoper zorgt ervoor dat het kenteken van de auto geregeld is bij de verkoop. Dat betekent namelijk dat de koper meteen met de auto kan wegrijden als hij de auto in ontvangst neemt.

Kentekenregistratie (tijdelijk) beëindigen of schorsen?

Het kenteken is gekoppeld aan de auto. De kentekenregistratie van de auto volgt dan ook de levensloop van de auto. Wanneer een auto tijdelijk niet wordt gebruikt, dan is het mogelijk een schorsing van het kenteken aan te vragen. Dit wordt bijvoorbeeld bij campers en oldtimers gedaan, die maar een deel van het jaar op de weg te vinden zijn.

Een schorsing duurt minimaal 1 jaar en maximaal 3 jaar. In die periode betaal je geen wegenbelasting en verzekering en de APK-plicht vervalt. Het kenteken blijft natuurlijk wel geregistreerd bij de RDW. Dat ligt anders op het moment dat de auto uitgevoerd wordt of wanneer de auto total loss raakt bij een ongeval.

Kenteken schrappen

Een auto die wordt uitgevoerd, wordt bij de RDW afgemeld. Het kenteken wordt dan uit het register gehaald, zodat de auto niet langer geregistreerd staat. Raakt de auto betrokken bij een ongeval en oordeelt de politie dat de auto niet meer de weg op mag, dan wordt de auto gesloopt en het kenteken wordt geschrapt.

Je kunt daarnaast de registratie ook stopzetten als je …

  • de auto louter gaat gebruiken als racewagen of crossauto
  • de auto gaat gebruiken in het onderwijs, bijvoorbeeld voor technisch onderwijs of voor brandweeroefeningen
  • de auto alleen op een bedrijfsterrein gebruikt
  • de auto tentoonstelt, bijvoorbeeld in een bedrijfspand, showroom of museum

Kentekenbewijs

Als bewijs van het kenteken van jouw auto ontvang je een kentekenbewijs. Dat dient in principe om te bewijzen wie de rechtmatige eigenaar is van een voertuig. Sinds 1 januari 2014 is er een nieuw kentekenbewijs in de vorm van een creditcard. Het oude, papieren kentekenbewijs bleek te gevoelig voor fraude.

Soorten kentekenbewijzen

Naast het reguliere kentekenbewijs bestaan er in Nederland verschillende soorten kentekenbewijzen, die gebruikt worden voor specifieke situaties en doeleinden. Het eendagskentekenbewijs bijvoorbeeld is handig in het geval iemand tijdelijk met een niet-geregistreerd voertuig de Nederlandse wegen op wil. Dit kentekenbewijs is geldig voor slechts één dag en biedt de eigenaar de mogelijkheid om bijvoorbeeld een auto te verplaatsen voor onderhoud, RDW-keuring of verkoop.

Dan is er nog een kenteken dat wordt gebruikt door autobedrijven om proefritten mogelijk te maken voor potentiële kopers van een nieuwe auto of occasion. Dit wordt handelskenteken genoemd en daarbij horen groen gekleurde kentekenplaten. Er gelden strikte voorwaarden aan gebruiksduur, gebruikstijden en af te leggen afstanden. Taxibedrijven maken gebruik van speciale kentekens die gekoppeld zijn aan blauw gekleurde kentekenplaten.

Een ander voorbeeld is het doorvoerkentekenbewijs, dat wordt gebruikt voor voertuigen die tijdelijk door Nederland moeten reizen zonder hier geregistreerd te zijn. Daarnaast zijn er internationale kentekenplaten zoals BN-, GN-, CD- of CDJ-kentekens, die worden toegewezen aan voertuigen van buitenlandse diplomaten en internationale organisaties. Deze kentekens genieten diplomatieke immuniteit en hebben speciale privileges op het gebied van verkeersregels en parkeren. Tot slot is er het grensverkeerkenteken, dat wordt gebruikt voor voertuigen die de Nederlandse grens oversteken voor een korte periode en niet permanent geregistreerd hoeven te worden.

Rijden zonder kentekenbewijs?

Het is in Nederland verplicht je kentekenbewijs bij je te hebben als je met een voertuig op de openbare weg rijdt. Het niet bij je hebben van je kentekenbewijs kan leiden tot boetes of andere juridische problemen, omdat je niet kunt aantonen dat je de eigenaar van het voertuig bent. Het kentekenbewijs dient namelijk als bewijs van eigendom en identificatie van het voertuig. Zorg er daarom altijd voor dat je het kentekenbewijs bij je hebt wanneer je met de auto de weg op gaat. Bij een politiecontrole kan ernaar gevraagd worden. Heb je geen kentekenbewijs op zak, dan riskeer je een boete van minimaal 45 euro.

FAQ

De RDW registreert de nieuwe kentekens en bepaalt hoe deze eruit komen te zien. De kentekenplaten worden onder toezicht van de overheid gemaakt. Er is sprake van verschillende kentekenreeksen. Als alle mogelijke combinaties zijn gebruikt, volgt er een nieuwe kentekenserie. Wanneer dat precies is, houdt de RDW altijd stil.

In theorie zou dat kunnen, maar dat vraagt wel om een enorm kostbare aanpassing van het systeem. Dat leggen we graag even uit. Het format van het kenteken – het aantal en volgorde van cijfers en letters – wordt door processen van externe partijen gebruikt, bijvoorbeeld door de politie voor handhaving. Een persoonlijk kenteken heeft geen vast format. Systemen worden daardoor enorm complex en duur. Het kenteken van een voertuig is uniek. Een persoonlijk kenteken zou dat ook moeten zijn vanwege de identificatiefunctie. Dit werkt enorm beperkend op het aantal mogelijkheden. De politie zou bijvoorbeeld ook slimmere kentekenscanners moeten aanschaffen. In België is het wel mogelijk om met een persoonlijk kenteken rond te rijden. Daar is het kenteken gekoppeld aan een persoon en niet aan een voertuig.

Nee, er worden al enige tijd geen klinkers meer in het kenteken gebruikt, met uitzondering van het kenteken voor opleggers. Ook opvallend: de letters C en Q lijken te veel op een nul en worden om die reden ook niet gebruikt. Daarnaast zijn er verschillende lettercombinaties verboden: GVD, KKK, KVT, LPF, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD (ook niet in lettercombinaties met 3 letters), PVV, SGP en VVD. Gelukkig blijven er dan wel voldoende leuke kentekencombinaties over: BKR, D66, DDR, GFT, GGD, GGZ, GHB, KGB, NVT, PGB, VNL, XXL, XXS en XXX.

Tijd voor wat geschiedenis. Nederland voerde na Frankrijk en Duitsland in 1898 een kentekenplaat in. Drie keer raden wat er op het eerste kenteken stond. Juist, het getal 1. Later volgde er een systeem met kentekens per provincie. Sinds het begin van de jaren vijftig van de vorige eeuw werden landelijke letter-cijfer-combinaties ingevoerd, precies zoals we dat tegenwoordig ook kennen.

Deel artikel

Alle artikelen

Het perfecte verkoopgesprek

Het perfecte verkoopgesprek

Advies · Aankooptransactie
Autoverzekering

Autoverzekering

Advies · Aankooptransactie
Overschrijving

Overschrijving

Advies · Aankooptransactie
Ontdek meer