Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kooptips
Kooptips

Contact opnemen met de aanbieder

Je hebt hem gevonden: de auto van je dromen! De volgende stap is contact opnemen met de aanbieder. Maar hoe pak je dat aan? En welke strategie pas je toe? We helpen je in dit artikel graag op weg.

Maak een goede eerste indruk

Niet iedereen doet het graag: telefoneren of contact opnemen met een autobedrijf om een te gekke occasion te kopen. Toch is dit allesbehalve spannend. Het is vooral belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt. Blijf daarom altijd vriendelijk, verplaats je ook in de positie van de verkoper en wees eerlijk. Dat leg je direct een uitstekende basis voor een goede onderhandeling.

Op is op

Op is op: dat is niet alleen bij supermarkten het geval, maar ook in de wereld van occasions. Als je een droomauto gevonden hebt, is het verstandig om niet te lang te wachten met contact opnemen met de aanbieder. De auto kan namelijk zo voor je neus worden verkocht. Neem dus zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Doe dit bij voorkeur telefonisch. Op die manier hoor je direct een stemgeluid en kun je direct concreet en snel een afspraak maken. Via email zijn er vaak meerdere mails nodig om tot een afspraak te komen. Bellen is veel sneller en effectiever. Want misschien kun je wel direct langskomen.

Contact met verkoper

Goede voorbereiding

Het is belangrijk dat je goed voorbereid contact opneemt met de verkoper. Wees zo compleet mogelijk. Heb je bijvoorbeeld een inruiler, lever dan direct de benodigde informatie aan over de in te ruilen auto. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een uitgebreid fotopakket samenstelt en een document met alle informatie over je auto die je per mail snel kunt aanleveren. Vaak heeft een autobedrijf ook een zakelijk whatsapp-nummer waar je alle foto’s en informatie direct kunt delen. De verkoper heeft zo direct een goed beeld van je auto. Dat de auto schoon en netjes op de foto moet staan, spreekt uiteraard voor zich. Hoe meer foto’s – ook op detailniveau – hoe beter de verkoper een beeld krijgt van de auto. Vergeet ook zeker niet de foto’s van onderhoudsfacturen.

Goed informeren

Informeer ook goed naar de droomauto die je gevonden hebt. Wees dus duidelijk over de auto waarin je interesse hebt. En vraag naar eventuele niet-vermelde gebreken, een schadeverleden, het aantal vorige eigenaren, aanvullende foto’s, uitvoeringskenmerken en andere zaken die voor jou van belang kunnen zijn. Vraag ook hoe het bedrijf aan deze auto is gekomen? Was het een inruiler? Of is de auto geïmporteerd uit het buitenland? Hoe meer informatie je krijgt, des te beter je kunt beoordelen of de auto aan al je verwachtingen voldoet en of een bezichtiging met proefrit de moeite waard is.

Blijf vriendelijk

Met een inruiler bestaat de kans dat het autobedrijf een bod gaat doen op jouw huidige auto. Dit bod voldoet misschien niet aan je verwachtingen. Bevalt een bod niet, word dan niet boos. Wat je ook doet: blijf altijd vriendelijk, nieuwsgierig, geïnteresseerd en duidelijk. Of nog veel beter: gebruik humor. Met een lach krijg je veel meer voor elkaar. Sta ook open voor onderhandeling. De verkoper is op zoek naar een goede deal, net als jij. Het autobedrijf moet logischerwijs ook wat verdienen aan de in te ruilen auto.

Gouden tip

Let er ook op hoe de verkoper reageert: is hij open, geduldig, vriendelijk en bereid om informatie te verstrekken? Begrijpt de verkoper je wensen en geeft hij duidelijk antwoord op alle vragen? Of is hij kort van stof, geïrriteerd of verstrekt hij onduidelijke en onvolledige informatie? Wees dan op je hoede. Als algemene regel geldt: begin in het eerste gesprek niet meteen met prijsonderhandelingen aangezien ook de verkoper een beeld van je probeert te krijgen. Geen enkele verkoper zal het als positief ervaren als je meteen de prijs van zijn aanbod probeert te drukken! Klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar vaak verloopt een gesprek heel natuurlijk. Just go with the flow.

Als de verkoper zelf onvriendelijk is, dan is het wellicht beter om het contact op vriendelijke wijze te verbreken. Maar dit komt zelden voor. Realiseer je vooral dat je gewoon met mensen in contact komt, mensen met een baan die ook hun best voor je willen doen. Samen kom je er altijd uit. Met vriendelijkheid bereik je veel meer.

Meer kans op een goede deal

Als de verkoper realiseert dat hij of zij te maken heeft met een liefhebber – die de in te ruilen auto de afgelopen jaren keurig heeft verzorgd – dan is de kans groter dat je een goede deal kunt maken. Uiteraard is er ruimte voor onderhandeling, maar wees hierin wel realistisch. Soms staat een prijs echt vast. Dan kun je boos worden, maar daar bereik je niets mee. Wellicht voelt de deal niet goed. Wees dan niet bang om een ‘nee’ te verkopen. Bedank voor de tijd en moeite en zoek simpelweg naar een andere auto. Het aanbod occasions is werkelijk gigantisch. Dus er komt er altijd wel eentje voorbij die jouw droomauto kan zijn.

Vergroot je zoekgebied

Kijk in de zoektocht naar een occasion niet zozeer naar de afstand van een bedrijf. Als je twee uur moet rijden, dan kan dat soms echt de moeite waard zijn. Helemaal als je jaren met je nieuwe auto gaat rijden. Wat stellen die twee uurtjes dan voor? Kortom: zorg voor een zo groot mogelijk zoekgebied. Dan is de kans van slagen veel groter.

Tips:

  • Denk vooraf na over wat je allemaal van de verkoper wilt weten. Stel uitgebreide vragen.
  • Probeer de belangrijkste vragen telefonisch of via mail te stellen, voordat je een afspraak voor een bezichtiging maakt.
  • Beoordeel in alle rust het gedrag van de verkoper en let op opvallende zaken. Bij een particulier kunt je altijd vragen waarom de auto te koop staat, dit geeft vaak al veel inzicht.
  • Heb je een inruiler? Stel dan een foto- en informatiepakket samen van de in te ruilen auto die je via mail of whatsapp kunt delen.
  • Wees altijd vriendelijk.
  • Je bent tot niets verplicht. Als een deal niet goed voelt, is ‘nee’ ook een antwoord.

Veelgestelde vragen

Het is veel effectiever om telefonisch contact op te nemen met een bedrijf. Je kunt in dit geval sneller schakelen, beter reageren op antwoorden, direct vragen naar meer informatie en eventueel een afspraak maken. Mailen is ook een mogelijkheid: alleen kost dit meer tijd. Een groot voordeel van een telefonisch gesprek, is dat je direct een gevoel hebt bij de verkoper. Stemgeluid doet meer dan je denkt.

Bevalt een inruilprijs niet voor je huidige auto? Het is niet verplicht om in te gaan op het aanbod. Je kunt ervoor kiezen om je huidige auto particulier te verkopen. De kans dat je dan een hogere prijs krijgt, is groter. Een autobedrijf moet simpelweg ook wat verdienen aan de in te ruilen auto, dus ligt de inruilprijs vaak lager dan wanneer je de auto particulier verkoopt, bijvoorbeeld via een occasionwebsite als AutoScout24.

Deel artikel

Alle artikelen

Het perfecte verkoopgesprek

Het perfecte verkoopgesprek

Advies · Aankooptransactie
Autoverzekering

Autoverzekering

Advies · Aankooptransactie
Overschrijving

Overschrijving

Advies · Aankooptransactie
Ontdek meer