Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Verkooptips
Verkooptips

Auto verkopen naar het buitenland

Het verkopen van je auto naar het buitenland lijkt misschien een ingewikkeld proces, maar met de juiste voorbereiding en kennis kan het juist veel kansen bieden. Vooral wanneer het gaat om klassiekers, sportauto’s of exclusieve auto’s, is de internationale markt vaak veel groter dan de Nederlandse.

Redenen voor internationale verkoop

Waarom zou je je auto aan iemand in het buitenland verkopen? Vaak gaat het om auto's die een speciale aantrekkingskracht hebben, zoals oldtimers, limited editions of auto's met een unieke historie. De internationale markt biedt mogelijkheden om die ene verzamelaar of liefhebber te vinden die precies op zoek is naar wat jij aanbiedt. Voor volumemodellen is het niet heel interessant, omdat de kosten voor transport en invoer vaak niet opwegen tegen de waarde van de auto. Bij liefhebbersauto’s speelt emotie echter een grote rol en dat biedt kansen.

Wat komt er allemaal bij kijken?

Bij het verkopen van een auto naar het buitenland zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Het gaat om méér dan alleen het ondertekenen van een koopcontract. Van betaling tot transport, alles moet goed geregeld zijn. Hier zijn de belangrijkste punten:

1. Betaling

De betaling is een cruciaal punt. Wanneer je je auto aan iemand in het buitenland verkoopt, wil je zekerheid over de betaling. Als je een auto verkoopt aan een zogeheten SEPA-land, dan is betaling per bankoverschrijving geen probleem. Binnen het SEPA-systeem (Single Euro Payments Area) worden betalingen doorgaans binnen één werkdag verwerkt, waardoor het geld vrijwel direct op je rekening staat. Dit verkleint het risico op betalingsproblemen aanzienlijk en biedt zekerheid voor zowel koper als verkoper. Vermijd cheques, omdat deze vaak extra tijd kosten om te verifiëren en mogelijk zelfs niet gedekt zijn. Een andere mogelijkheid is een escrow-service, waarbij een derde partij de betaling beheert tot de auto veilig is afgeleverd.

2. Rest-BPM

Als je je auto exporteert, kun je de rest-BPM terugvragen als er sprake is van een BPM-bedrag op je voertuig. Dit kan een behoorlijk bedrag zijn, afhankelijk van de leeftijd en de CO2-uitstoot van de auto. De belastingdienst biedt hiervoor specifieke formulieren en procedures. Het is belangrijk om dit goed te regelen, omdat dit administratief gezien nogal wat accuratesse vraagt. Zorg dat je de exportpapieren op orde hebt, zodat je achteraf geen problemen krijgt met de terugbetaling.

3. Verzekering

Je eigen autoverzekering biedt meestal geen dekking meer zodra de auto officieel is uitgeschreven in Nederland. Het is daarom verstandig een tijdelijke verzekering af te sluiten die het transport naar het buitenland dekt. Denk hierbij aan een zogenaamde transportverzekering. Dit is vooral van belang als de koper besluit de auto zelf op te halen of wanneer de auto per trailer naar het buitenland wordt vervoerd.

4. Exportdocumenten

Een van de belangrijkste stappen bij het verkopen van een auto naar het buitenland is het regelen van de exportdocumenten. Je moet de auto uitschrijven bij de RDW en een exportkenteken aanvragen. Dit kenteken wordt vaak door transporteurs gebruikt om de auto de grens over te krijgen. Voor de koper is het van belang te weten welke documenten hij nodig heeft voor de invoer in zijn eigen land. Sommige landen hebben specifieke eisen, dus het is verstandig om je hierin te verdiepen of dit duidelijk af te stemmen met de koper. Bij de RDW zijn de exportregels altijd actueel.

5. Transport

Er zijn verschillende manieren om de auto naar het buitenland te transporteren. Afhankelijk van de afstand en de waarde van de auto, kan dit per trailer, vrachtwagen of gewoon met de auto zelf. Want als het voertuig aangemeld is voor export, dan mag je de auto binnen 14 dagen na export vanuit Nederland naar het buitenland (of naar een haven) rijden. Bij zeldzame of kostbare auto's wordt vaak gekozen voor professioneel transport, om risico’s onderweg te minimaliseren. In dat geval is het belangrijk om een transportbedrijf te kiezen met ervaring in internationale autotransporten. Zo weet je zeker dat de auto in goede handen is.

6. Douaneformaliteiten

Als je een auto naar een land buiten de Europese Unie verkoopt, krijg je te maken met douaneformaliteiten. De auto moet dan bijvoorbeeld officieel worden uitgevoerd en geïmporteerd volgens de regels van het ontvangende land. Binnen de EU zijn de regels vaak soepeler, maar er kunnen nog steeds lokale belastingen of invoerheffingen gelden. Informeer daarom vooraf welke regels van toepassing zijn en zorg ervoor dat de koper ook op de hoogte is.

Voordelen van verkoop aan het buitenland

Het verkopen van een auto naar het buitenland kan een aantrekkelijke optie zijn, vooral wanneer de binnenlandse markt beperkt is. Enthousiastelingen en verzamelaars uit andere landen zijn vaak bereid meer te betalen voor een auto die in hun eigen land moeilijk te vinden is. Daarnaast kan het aanbod van kopers fors groter zijn, waardoor je sneller een geschikte koper vindt.

Bovendien, als je een zeldzame auto hebt, kan de verkoop naar het buitenland de waarde van je auto zelfs verhogen. In landen waar klassieke auto's of exclusieve modellen schaars zijn, kan jouw aanbod net datgene zijn waar een liefhebber al jaren naar op zoek is.

Risico’s en valkuilen

Natuurlijk zijn er ook risico’s verbonden aan het verkopen van een auto naar het buitenland. Je hebt te maken met lange afstanden, taalbarrières en verschillende wetgevingen. Daarnaast is de kans op oplichting groter, vooral wanneer je de koper niet persoonlijk kent. Het is daarom cruciaal altijd goed onderzoek te doen naar de potentiële koper. Google de naam van de koper, vraag om identificatie en wees niet bang om vragen te stellen.

Het is ook verstandig om een aankoopovereenkomst op te stellen, zowel in het Nederlands als in de taal van de koper. Zo voorkom je misverstanden over de voorwaarden van de verkoop.

Alternatieven: inruil of verkoop in Nederland

Hoewel de verkoop naar het buitenland veel voordelen kan bieden, zijn er ook situaties waarin het eenvoudiger of verstandiger is om de auto binnen Nederland te verkopen of in te ruilen. Een auto inruilen bij een dealer kan soms een snellere optie zijn, zeker als je direct op zoek bent naar een nieuwe auto. In dat geval hoef je je geen zorgen te maken over het regelen van transport, douaneformaliteiten en verzekeringen. Daarnaast kan inruil bij een dealer vaak financieel aantrekkelijk zijn door gunstige inruilacties.

Een goede voorbereiding …

Het verkopen van een auto naar het buitenland is zeker geen onbegonnen werk, maar vraagt wel om een goede voorbereiding. Vooral als het gaat om speciale auto's met een zekere verzamelwaarde, is de internationale markt een interessante optie. Zorg ervoor dat de betaling goed geregeld is, dat je alle exportdocumenten op orde hebt en dat het transport veilig verloopt. Als je deze zaken goed aanpakt, kun je met een gerust hart je auto de wereld in sturen.

Veelgestelde vragen

Als je je auto exporteert naar het buitenland, kun je in aanmerking komen voor terugbetaling van de rest-BPM. Je moet de auto eerst uitschrijven bij de RDW en een kopie van het exportdocument overleggen. Vervolgens dien je een verzoek in bij de Belastingdienst met het juiste formulier. Zorg ervoor dat alle benodigde documenten compleet zijn om de terugbetaling soepel te laten verlopen.

Voor de verkoop naar het buitenland heb je exportdocumenten nodig die je kunt regelen bij de RDW. Denk aan een exportkenteken, een vrijwaringsbewijs en het originele kentekenbewijs. Zorg er daarnaast voor dat je een koopovereenkomst hebt opgesteld, bij voorkeur zowel in het Nederlands als in de taal van de koper om misverstanden te voorkomen.

Het regelen van een veilige betaling is essentieel. Een bankoverschrijving is de betrouwbaarste methode, helemaal in een SEPA-land. Een escrow-service kan ook een veilige optie zijn. Vermijd het gebruik van cheques, aangezien deze vaak niet gedekt zijn en extra verificatie vereisen.

Er zijn verschillende transportopties, zoals per vrachtwagen of trailer. Het is aan te raden een gespecialiseerd transportbedrijf in te schakelen dat ervaring heeft met internationale autotransporten. Controleer of de auto verzekerd is tijdens het transport, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan bij eventuele schade.

De verkoop naar het buitenland is vooral interessant voor auto's met een bijzondere aantrekkingskracht, zoals klassiekers, sportauto’s of exclusieve modellen. De internationale markt biedt meer kopers en soms hogere prijzen voor auto's die in eigen land schaars of moeilijk te vinden zijn. Het kan een kans zijn om je auto aan een echte liefhebber of verzamelaar te verkopen.

De volgende landen zijn SEPA-landen: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland (inclusief Åland Islands), Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint Barthélemy, Saint Martin en Saint Pierre en Miquelon), Gibraltar, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland) en de British Crown Dependencies (Islands of Jersey, Guernsey, Isle of Man), Zweden en Zwitserland.

Deel artikel

Alle artikelen

place of sale of premium class cars in a car dealership

Auto in consignatie verkopen

Advies · Aan de slag met de verkoop
Verhandeln

Je auto verkopen aan een particulier

Advies · Aan de slag met de verkoop
Fotografietips

Fotografietips voor het verkopen van een auto

Advies · Aan de slag met de verkoop
Ontdek meer