Adverteren met foto’s
Een foto zegt meer dan duizend woorden, zo ook bij het adverteren van occasions. Goede foto’s kunnen het verschil maken bij het bereiken van het juiste publiek voor jouw auto. Maar hoe maak je aantrekkelijke foto’s voor een verkoopadvertentie? AutoScout24 schiet graag te hulp.
Goede foto’s zijn van cruciaal belang bij het adverteren van een occasion. Waarom? Het is de eerste indruk die potentiële kopers van jouw auto voorgeschoteld krijgen wanneer ze door advertenties aan het scrollen zijn. Heeft jouw advertentie geen foto’s of zijn de foto’s van matige kwaliteit, dan is de kans dat mensen door scrollen veel groter. Goede foto’s werken juist als een magneet. Jouw advertentie wordt dan veel vaker bekeken en daarmee groeit de kans dat jouw auto snel zijn weg naar een volgend baasje vindt.
Hoe maak ik goede foto’s van mijn auto?
Het maken van goede foto’s van een auto kan op heel veel verschillende manieren. Wel zijn er richtlijnen die je hierbij kunt aanhouden, of je nu met een smartphone of digitale camera fotografeert.
Voorbereiding
Zorg er allereerst voor dat je auto schoon en netjes is. De lak moet glanzen en het interieur moet schoon en opgeruimd zijn. Een vieze auto wekt immers de indruk dat er niet zorgvuldig mee is omgegaan. Leg daarnaast de onderhouds- en instructieboekjes en bijbehorende onderhoudsfacturen van de auto klaar. Het is raadzaam om daar ten minste één overzichtsfoto van te maken, zodat potentiële kopers weten dat jij de administratie rondom de auto op orde hebt.
Fotograferen
De eerste en meest belangrijke richtlijn: fotografeer bij daglicht en indien mogelijk zonder flitser. In het schemerdonker is je auto immers niet goed zichtbaar en wek je de indruk dat je iets te verbergen hebt. Vroeg in de ochtend of laat in de middag fotograferen werkt het beste. Dan heb je namelijk voldoende licht, maar is het licht niet zo fel als midden op de dag.
Plaats de auto vervolgens voor een neutrale achtergrond, bij voorkeur op een parkeerplaats of voor een huismuur. Zorg ook voor een verharde ondergrond waarop je de auto fotografeert. Dat is immers ook hoe een koper de auto in het echt gaat zien. Voorkom een omgeving die afleidt van de auto. Laat ook geen personen toe op de foto’s.
Stel uw camera of smartphone in op de automatische opnamefunctie, bij voorkeur zonder datumweergave. Besteed vooral ook aandacht aan de belichting. Fotografeer bij voorkeur niet tegen de zon in, maar met de zon in je rug. Tegenlicht zorgt namelijk voor een vertekening van de kleuren, waardoor je auto niet optimaal naar voren komt.
Exterieurfoto’s
Fotografeer de auto vervolgens vanuit een aantal hoeken:
- Frontaal van voren en achteren.
- Van opzij
- Schuin van opzij, zowel van voren als achteren. Zorg ervoor dat de voorwielen recht staan.
- Details: de wielen, koplampen, achterlichten, uitlaten en eventueel aanwezige speciale accessoires.
Zorg ervoor dat kopers dankzij jouw foto’s als het ware virtueel een rondje om de auto kunnen lopen. Pak daarom alle hoeken van de auto mee en zet je auto zoveel als mogelijk in de spotlights! Varieer ook in hoogte: fotografeer de auto bijvoorbeeld een keer van boven, maar ook vanuit een lager standpunt.
Interieurfoto’s
Nadat je het exterieur van de auto hebt gefotografeerd, ga je verder bij het interieur. Zet allereerst de motor aan om ervoor te zorgen dat alle functies van de auto te zien zijn. Maak in het interieur in elk geval foto’s van:
- Een overzichtsfoto van het dashboard
- De middenconsole
- Beide voorstoelen
- Indien aanwezig: de bank of zitplaatsen achterin
- Het tellerhuis met de kilometerstand
- Eventueel aanwezige speciale toebehoren of accessoires
Documentatie
Maak na het fotograferen van het interieur en exterieur van de auto een overzichtsfoto met daarop de onderhouds- en instructieboekjes en eventuele onderhoudsfacturen die je bewaard hebt. Deze documenten kun je op één foto bij elkaar leggen, met daarbij de sleutel(s) van de auto. Dat geeft namelijk de indruk dat je zorgvuldig omspringt met jouw auto. Eventueel kun je ook bepaalde facturen of pagina’s van het onderhoudsboekje uitlichten die extra aandacht verdienen.
Wees eerlijk
Bij het fotograferen van jouw occasion geldt één belangrijke stelregel: wees eerlijk. Geef als verkoper de best mogelijke indruk van jouw auto en voorkom op die manier teleurstellingen achteraf. Laat dus ook eventuele deuken of krassen zien op je foto’s. Potentiële kopers waarderen eerlijkheid en transparantie. Laat het hele verhaal van jouw auto zien.
Foto’s bewerken en uploaden
Je kunt de foto’s op twee manieren maken en uploaden: rechtstreeks vanaf de AutoScout24-app op je smartphone of via de computer als je de foto’s met een camera hebt gemaakt. Let hierbij op dat elke afzonderlijke foto niet groter mag zijn dan 400 kB, anders kun je deze niet uploaden. Kies vervolgens de beste foto’s uit voor jouw advertentie en filter eventuele mislukte foto’s eruit.
Bewerk je je foto’s? Zorg er dan voor dat je je foto’s op een consequente manier bewerkt en dat de belichting en kleurintensiteit op iedere foto hetzelfde zijn. Let erop dat je de foto’s niet overmatig bewerkt. Daarmee lever je namelijk in op het vlak van authenticiteit en kan een mogelijke koper denken dat je de zaken mooier probeert voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn.
Hoeveel foto’s je uploadt, maakt in principe niet uit. In principe geldt: hoe meer, hoe beter. Zet je foto’s in de juiste volgorde. Begin bij het exterieur en ga vervolgens door naar het interieur. Zorg ervoor dat de indeling van de foto’s logisch is en dat je niet van de hak op de tak springt qua onderwerp. Zet dus niet om en om foto’s van het interieur en exterieur online.
Hoe genereer ik aandacht voor mijn advertentie via foto’s?
Volg onze Autoscout24-tips en het is nagenoeg een zekerheid dat jouw advertentie veel bezoekers krijgt. De eerste foto is de foto die potentiële kopers naar jouw advertentie moet lokken, dus kies hiervoor een mooie overzichtsfoto van jouw auto. Schuin van voren werkt het beste, want dan laat je in één oogopslag al zoveel mogelijk van de auto zien. Eventueel zet je de koplampen aan, want net als in het echt maken koplampen jouw auto op een foto ook beter zichtbaar. Voor een extra speels effect kun je de voorwielen nog insturen, maar fotografeer dan altijd in het wiel en niet recht op de band. Voorbeeld: als je de auto links van voren fotografeert, draai dan de wielen in naar rechts.
Verder is de kwaliteit van je foto heel belangrijk om bezoekers te scoren. Heb jij je auto op een prachtige manier vastgelegd en is de eerste foto kwalitatief goed? Dan klikken bezoekers er veel vaker op. Daar komt het gezegde ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ toch weer de hoek om kijken…
Tips
- Bereid je goed voor: maak je auto mooi schoon en kies een neutrale, goed verlichte omgeving die niet afleidt. Zet je auto altijd op verhard wegdek.
- Maak zoveel mogelijk foto’s in een logische volgorde: exterieur, exterieurdetails, interieur, interieurdetails, documentatie.
- Wees eerlijk: laat ook de minder mooie kanten van je auto, zoals krassen of deuken, zien. Potentiële kopers waarderen eerlijkheid. Ga de foto’s dus ook niet overmatig bewerken. Dat doet immers afbreuk aan de authenticiteit.
- Kies een mooie overzichtsfoto, bij voorkeur schuin van voren, om potentiële kopers naar jouw advertentie toe te trekken.