Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Verkooptips
Verkooptips

Advertentietips voor het verkopen van een auto

Als je eenmaal hebt besloten dat je auto te willen verkopen, wil je er ook snel vanaf. Maar wel tegen de juiste prijs. Hoe zorg je er nou voor dat jouw advertentie opvalt tussen al die andere? In deze blog geven wij je enkele advertentie-tips, zodat een succesvolle verkoop gegarandeerd is.

Advertentietekst

Een goede tekst voor de advertentie van je auto is vooral eerlijk. Met eerlijkheid weet een potentiële koper precies waar hij aan toe is en dat is iets waar een koper naar op zoek is. Het schrijven van een goede advertentie heeft als het goed is de volgende ingrediënten:

Een duidelijke titel

De titel moet de aandacht trekken en essentiële informatie bevatten, zoals het merk, model, jaar en een onderscheidend kenmerk van de auto (bijv. lage kilometerstand, zeldzaam optiepakket of fijne opties zoals een schuifdak of stoelverwarming).

Een eerlijke, gedetailleerde beschrijving

Beschrijf de auto gedetailleerd, inclusief technische specificaties, kenmerken en de algemene staat. Vermeld informatie zoals het brandstoftype, de transmissie, de kilometerstand, het bouwjaar, specificaties en eventuele reparaties of upgrades. Een koper kan nooit genoeg informatie krijgen, mits die relevant is natuurlijk. Juiste informatie zorgt daarbij ook voor een stukje vertrouwen bij de kopende partij. Schroom ook niet om een leuke anekdote te vertellen over bijvoorbeeld de eerste eigenaar of de vele vakantiekilometers die je hebt gemaakt. De echte liefhebber zal dat alleen maar kunnen waarderen!

Wees eerlijk en transparant over de staat van de auto. Vermeld eventuele slijtage, kleine defecten, cosmetische problemen en komend onderhoud dat nodig is bijvoorbeeld, zodat kopers een realistisch beeld krijgen.

Auto verkopen tips

Historie

Wat nog meer helpt voor de koper om een helder beeld te krijgen is een complete historie. Een potentiële koper kan dit uiteraard ook opvragen via het kenteken, maar het wekt uiteraard vertrouwen wanneer je zelf ook het belangrijkste kan melden. Denk bijvoorbeeld aan de APK, onderhouds- en servicebeurten, die doorgaans in een onderhoudsboekje afgestempeld zijn met de naam van het bedrijf en de datum van het uitgevoerde onderhoud.

Het mooiste is het natuurlijk als jij de historie compleet hebt vanaf het moment dat de auto ooit de dealer heeft verlaten tot aan nu. Wanneer jij niet de eerste – of tweede – eigenaar bent, kan dat lastig zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je alle factureren bewaard van uitgevoerde reparaties in de tijd dat jij eigenaar bent van de auto. Zo kan de eventuele koper ook zien of jij goed met de auto bent omgegaan. Hoe meer er bekend is over de geschiedenis van de auto, hoe transparanter de koop. Zo weet de kopende partij ook of er op korte of lange termijn onderhoud nodig is.

Vindbaarheid

Om ervoor te zorgen dat potentiële kopers je auto gemakkelijk kunnen vinden en filteren op basis van hun specifieke voorkeuren, is het van belang om zoveel mogelijk relevante velden in je advertentie in te vullen. Dat begint bij het merk, model en de prijs, maar ook details zoals de carrosserievorm, het bouwjaar en de motor dragen bij aan een nauwkeurigere selectie voor geïnteresseerde kopers. Jij vult toch ook zo veel mogelijk criteria in bij het zoeken van jouw droomauto? Door deze informatie te verstrekken, maak je het mogelijk dat zoekfilters optimaal worden benut en dat je advertentie beter opvalt tussen de andere advertenties.

Als je nog een stap verder wilt gaan en je advertentie een exclusievere uitstraling wilt geven, overweeg dan om te kiezen voor een AutoScout24 Premium Advertentie. Met een Premium Advertentie krijg je meer mogelijkheden om je auto te presenteren. Door het uploaden van extra foto's kun je potentiële kopers een grondiger beeld geven van zowel het exterieur als het interieur van de auto. Daarnaast kun je met twee titelregels je advertentie een pakkendere en informatievere kop geven, wat de aandacht van kopers kan trekken.

Ook kun je de statistieken van je advertentie zelf bijhouden. Als je ziet dat veel mensen jouw advertentie opslaan, kun je ervan uitgaan dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw auto. Wordt je advertentie veel bekeken, maar ontvang je maar weinig reacties, dan kan het zijn dat je auto te duur is of dat je advertentie niet volledig is. Kijk dan nog even goed naar je advertentie en pas/ vul hem aan waar nodig. Inzicht in deze statistieken kan je helpen om de effectiviteit van je advertentie te evalueren en eventuele aanpassingen te maken om het succes ervan te vergroten.

Fotografie

Het belang van goede foto’s wordt vaak onderschat. Kwalitatief goede foto's maken een wereld van verschil in hoe aantrekkelijk je auto lijkt voor potentiële kopers. Je hoeft zeker geen professionele fotograaf te zijn om goede foto's te maken; met een beetje extra aandacht kun je jouw foto’s naar een hoger niveau tillen. Hier zijn enkele tips om de beste foto's van je auto te maken en deze in de advertentie te gebruiken.

Allereerst, voordat je begint met fotograferen, is het essentieel om je auto grondig te reinigen. Een glanzende auto ziet er niet alleen beter uit, maar het laat ook zien dat je jouw auto goed verzorgd. Vergeet daarbij ook het interieur niet!

Zorg voor een compleet beeld van je auto. Maak foto’s vanuit meerdere hoeken en toon als het ware een 360 graden indruk van je auto. Vergeet ook de close-ups niet. Denk ook na welke foto je kiest als miniatuur of de thumbnail (de eerste foto die mensen zien). Dit is het eerste wat kopers opvalt, dus zorg ervoor dat het een beeld is dat de aandacht trekt.

Bedenk dat je niet altijd een dure camera nodig hebt. Veel moderne smartphones hebben uitstekende camera's die meer dan geschikt zijn voor het maken van goede foto's. Zorg voor voldoende licht tijdens het fotograferen, bij voorkeur buiten op een zonnige dag of in een goed verlichte ruimte en zet je auto op een rustige onder- en achtergrond. Hier vind je nog meer tips voor de beste foto’s.

car video, phone camera

Prijsbepaling

Een eerlijke prijs doet natuurlijk veel voor je advertentie. Het trekt potentiële kopers aan en vergroot je kansen op een snellere verkoop. Doe vooraf dus uitgebreid onderzoek naar vergelijkbare auto’s en wat andere verkopers vragen voor hun auto. Dit geeft een duidelijk beeld van de marktwaarde van jouw auto. Neem ook de specificaties in acht. Een grotere motor maakt een auto vaak meer waard dan één die kleiner is, net als een speciale uitvoering of comfort verhogende zaken als een schuifdak, stoelverwarming of een automaat. Ook de conditie, kilometerstand en historie zijn factoren die zwaar wegen voor de prijsbepaling. Je kunt ook gebruik maken van de Waardebepalingbij AutoScout24

Contactgegevens

Tot slot maak je de advertentie compleet met je contactgegevens. Het verstrekken van duidelijke en betrouwbare contactgegevens is een essentieel onderdeel van je autoadvertentie. Dit vergemakkelijkt niet alleen het contact tussen jou en geïnteresseerde kopers, maar het straalt ook vertrouwen uit, wat potentiële kopers geruststelt. Vermeld zowel je telefoonnummer als je e-mailadres als je de kansen optimaal wil houden. Geef je liever de voorkeur aan enkel mailen kan dat uiteraard ook. Wees bereid om snel te reageren op vragen en verzoeken van geïnteresseerde kopers. Een snelle reactietijd toont professionaliteit.

Deel artikel

Alle artikelen

Oldtimer - hoofdfoto

Auto verkopen naar het buitenland

Advies · Aan de slag met de verkoop
place of sale of premium class cars in a car dealership

Auto in consignatie verkopen

Advies · Aan de slag met de verkoop
Verhandeln

Je auto verkopen aan een particulier

Advies · Aan de slag met de verkoop
Ontdek meer