Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Laadtijd calculator

logo

Oplaadtijdcalculator

Oplaadtijdcalculator

Welke elektrische auto vind je bijzonder interessant?

Topmerken

  • Mercedes-Benz
  • BMW
  • Volkswagen
  • Audi
  • Skoda
  • Porsche
  • Tesla

Andere merken

    Selecteer model

    Selecteer variant

    Gebruik deze formule om de oplaadtijd van elektrische auto's te berekenen

    De exacte duur van het oplaadproces van een elektrische auto is afhankelijk van veel verschillende omstandigheden en invloeden.

    Voer de accucapaciteit en het maximale laadvermogen van de auto of het laadpunt in de volgende formule in:

    oplaadtijd elektrische auto berekenen

    Fluctuaties in het laadvermogen kunnen niet altijd worden uitgesloten tijdens het laadproces. Tip: om deze afwijkingen mee te nemen in de berekening, kun je de laadtijd vermenigvuldigen met een factor 1,3.

    faktoren-ladezeit

    Welke factoren beïnvloeden de laadtijd?

    Hoeveel tijd een elektrische auto nodig heeft om op te laden, hangt af van verschillende factoren. Denk aan de auto zelf, het laadpunt en andere factoren, zoals:

    akkukapazitaet Batterijcapaciteit en batterijstatus

    Hoe groter de batterijcapaciteit - d.w.z. de hoeveelheid elektrische energie die maximaal kan worden opgeslagen - hoe verder een elektrische auto kan rijden op een enkele lading. Dit betekent ook dat het opladen tot 100% meer tijd in beslag kan nemen. Belangrijk om te weten: opladen van 0 tot 20% en van 80 tot 100% duurt langer dan wanneer de laadstatus zich in het middenbereik bevindt. Zorg er dus voor dat het batterijniveau tussen 20 en 80% blijft, want dit houdt de laadtijd zo kort mogelijk.

    außentemperatur Buitentemperatuur

    Een erg hoge of lage buitentemperatuur heeft ook invloed op de laadsnelheid.

    • Kou vertraagt de chemische reactie in de batterij en vermindert de prestaties. Te lage temperaturen kunnen het laadproces zelfs volledig verhinderen.
    • Warmte zorgt ervoor dat de temperatuur in de batterij stijgt. Om schade door oververhitting te voorkomen, wordt de laadsnelheid automatisch vertraagd.

    ladeleistungLaadvermogen van de elektrische auto en het laadpunt

    Het laadvermogen is de maximale stroomsterkte waarmee een elektrische auto kan worden opgeladen. Hoe hoger het laadvermogen, hoe korter de laadtijd. Maar dan moet het laadpunt dit wel kunnen leveren. In de regel geldt: de zwakste schakel bepaald de werkelijke laadsnelheid.

    Terwijl AC-laders meestal tot 11 of 22 kW leveren, bieden DC-snelladers vermogens tot 350 kW . Wil je je elektrische auto zo snel mogelijk opladen? Gebruik dan een lader die overeenkomt met het maximale laadvermogen van jouw auto.

    ladegeraet-steckertyp

    Lader & stekkertype: Wat past bij mijn elektrische auto?

    Het gebruik van de juiste lader is allesbepalend voor een efficiënt laadproces. Zorg ervoor dat het laadvermogen van de gebruikte wallbox ook overeenkomt met dat van de elektrische auto. Bij een laadvermogen van 11 kW of meer moet je een wallbox kiezen met hetzelfde vermogen. Verder moet je rekening houden met compatibiliteit als het gaat om het type stekker. Een type 2-stekker – ook bekend als ‘Mennekes’ – is het meest gangbaar in Europa. Deze varianten zijn verkrijgbaar:

    schuko-steckdose

    Schuko stopcontact: Dit is het gebruikelijke stopcontact in Nederland en in veel delen van Europa. Het opladen van een elektrische auto met een Schuko stopcontact duurt erg lang en raden we daarom af, tenzij het echt niet anders kan.

    typ-1-steckertyp

    Type 1: Een type 1-stekker is vooral gebruikelijk in Noord-Amerika en Azië en biedt een maximaal laadvermogen tot 7,4 kW.

    typ-2-steckertyp

    Type 2: Deze laadaansluiting is gebruikelijk in Europa en biedt een laadvermogen van maximaal 22 kW.

    chademo-stecker

    CHAdeMO: Dit type stekker werd in de beginjaren van elektrisch rijden voornamelijk gebruikt door de Japanse fabrikanten Nissan en Mitsubishi. Het maximale laadvermogen is 50 kW.

    combined-charging-system

    CSS (Combined Charging System): Dit is de standaard aansluiting voor DC-snelladen in Europa, te vinden bij bijna alle elektrische auto's die in Europa op de markt worden gebracht. Het combineert de type 2-aansluiting met twee extra DC-pinnen specifiek voor snelladen.

    tesla-supercharger

    Tesla Supercharger: De modellen van Tesla hebben deze aansluiting. De aansluiting staat ook bekend als de North American Charging Standard (NACS). In de Verenigde Staten gebruiken ook andere merken deze aansluiting.

    Wat is de efficiëntste manier om mijn elektrische auto op te laden?

    Maak het laadproces zo efficiënt mogelijk om de prestaties van de batterij en de auto zo lang mogelijk te behouden. De volgende tips kunnen je helpen:

    extreme temperaturen-icon

    Vermijd extreme temperaturen

    Zowel hitte als kou verminderen de levensduur van de batterij. Het is daarom belangrijk om een elektrische auto altijd op een koele, goed geventileerde en beschermde plek te parkeren.

    achtzig prozent geladener akku-icon

    Laad de batterij op tot maximaal 80%

    De laadsnelheid van een batterij neemt flink af vanaf 80% laadniveau. Opladen tot 100% duurt niet alleen langer, het beschadigt de batterij ook en kan de levensduur verkorten.

    ladeleistung-icon

    Vermijd volledig ontladen

    Zorg ervoor dat je je elektrische auto regelmatig oplaadt, zodat de batterij niet te ver leeg raakt.

    vollgeladenen akku schnell nutzen-icon

    Laat de batterij niet te lang vol

    Als de batterij van een elektrische auto voor meer dan 80% is opgeladen, maar lange tijd niet wordt gebruikt, dan is dat nadelig voor de levensduur van de batterij. Bij langdurige stilstand wordt aangeraden de batterij voor ongeveer 50% te hebben opgeladen.

    kein dc-laden-icon

    Snelladen verminderen

    Ook al lijkt het aantrekkelijk om de batterij extra snel op te laden: veelvuldig snelladen belast de het batterijpakket en kan de levensduur verkorten.

    kalender-auto-icon

    Let op het laadniveau, zelfs als je de auto niet gebruikt

    Ben je van plan om je elektrische auto enkele dagen of weken niet te gebruiken? Dan kun je het laadniveau het beste tussen de 50 en 60% houden om de batterij te beschermen.

    ladepunktdichte

    Waar zijn de laadstations in Nederland?

    Toonaangevend laadnetwerk

    Nederland behoort met zijn laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen tot de koplopers in Europa. Inmiddels (peildatum maart 2024) zijn er meer dan 150.000 semi-publieke laadpunten beschikbaar. Het aantal snellaadpunten bedraagt inmiddels ruim 4.500. Daarmee is het aantal laadpunten in Nederland ruim verdrievoudigd ten opzichte van vijf jaar geleden. Zonder de thuisladers meegerekend, is er nu voor iedere 4,6 stekkerauto’s (EV + PHEV) een semi-publiek laadpunt beschikbaar. Daarmee heeft Nederland de grootste laaddichtheid van Europa. Als we alle thuisladers wel meetellen, zijn we in 2023 de grens van 500.000 laadpunten voorbijgegaan.

    Met ongeveer 40.000 reguliere laadpunten heeft de provincie Zuid-Holland de meeste laadpalen. Provincie Noord-Holland telt zo’n 30.000 laadpunten, waarvan meer dan 10.000 in Amsterdam te vinden zijn. Noord-Brabant telt zo’n 22.000 reguliere laadpunten. In Drenthe staan met zo’n 2.500 publieke laadpunten de minste van alle provincies in Nederland. Ook verschilt de verhouding tussen publiek en thuis laden sterk per regio, doordat inwoners in dunbevolkte regio’s zoals (Drenthe) vaker over een eigen oprit beschikken. In de stedelijke gebieden is dit minder het geval, waardoor EV-rijders veel meer op de publieke laadinfrastructuur is aangewezen.