De elektromotor is de krachtbron van de elektrische auto en drijft de wielen aan.
De oplaadbare batterij levert de elektrische energie aan de elektromotor.
De omvormer zet gelijkstroom uit de batterij om in wisselstroom voor de elektromotor.
In tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor hebben elektrische auto's geen versnellingsbak of hooguit één of twee versnellingen. Handmatig schakelen is niet nodig.
Een ECU is een elektronische regeleenheid (een computer) die alle elektronische onderdelen van de elektrische auto regelt, zoals motorprestaties, laadsnelheid en efficiëntie.
Veel elektrische auto's zijn uitgerust met een recuperatiesysteem dat energie terugwint tijdens het remmen en vertragen en opslaat in de batterij.
Elektrische auto's verschillen op een aantal manieren van benzine- of dieselauto's. Esthetiek is misschien wel de belangrijkste. Hoewel sommige modellen verkrijgbaar zijn met alle soorten motoren, heeft de elektrische versie vaak geen grille omdat de elektromotor niet gekoeld hoeft te worden.
Onderdelen: Een elektromotor bestaat uit ongeveer 200 onderdelen en een verbrandingsmotor soms wel uit 1.200 onderdelen. Dit verlaagt de kosten van onderhoud en reparaties voor elektrische auto's.
Efficiëntie: Een elektromotor zet circa 80% van zijn energie om in beweging, terwijl bij een verbrandingsmotor meer dan de helft van de energie alleen al verloren gaat aan warmte.
Elektrische auto’s rijden op elektriciteit die is opgeslagen in een batterij. De grootte van de batterij is cruciaal voor het rijbereik en de prestaties van de auto. Behalve de capaciteit en de energiedichtheid zijn ook het gewicht en de afmetingen van de batterij belangrijk. Er zijn verschillende batterijtechnologieën, elk met verschillende voor- en nadelen.
De meeste elektrische auto’s hebben een lithium-ion batterij. Dat komt vooral door de hoge energiedichtheid en lange levensduur van deze batterijsoort. Er zijn echter ook nadelen, zoals hoge kosten en milieuvervuiling door de winning van lithium. Bovendien zijn veel belangrijke grondstoffen voor de productie ervan, zoals lithium en kobalt, schaars. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, stimuleren overheden en organisaties de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologieën.
Bescherm de auto tegen overmatige hitte en kou
Langzaam rijden houdt de prestaties van de batterij op peil
Vermijd volledig of diep ontladen en snel opladen