Is volledig elektrisch nog een stap te ver? Dan is een hybride aandrijflijn ook interessant. Er zijn verschillende soorten hybride auto’s. We zetten ze voor je op een rij:
Bij een elektromotor is het koppel onmiddellijk beschikbaar. Mede daardoor kan een elektrische auto sneller accelereren dan een brandstofauto met hetzelfde vermogen, die eerst op toeren moet komen om zijn maximale prestaties te kunnen leveren.
Een elektromotor doet vrijwel geruisloos zijn werk. Wat je daarom vooral hoort tijdens het rijden, zijn de rolgeluiden van de banden en windgeruis. Ook is op lage snelheid de voetgangerswaarschuwing duidelijk hoorbaar.
Elektrische auto’s kunnen tijdens het afremmen energie terugwinnen, ook wel recuperatie genoemd. Met deze energie wordt de batterij een klein beetje bijgeladen.
De meeste elektrische auto’s remmen bij ‘gas los’ sterk af op de elektromotor. Het rempedaal heb je alleen nog nodig bij hard remmen of volledig tot stilstand komen.
Vanwege de batterij zijn elektrische auto’s zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Dat kan zorgen voor een ander soort rijgedrag.
Het rijbereik van een elektrische auto, ook wel de actieradius, is vaak korter dan bij een brandstofauto. Het bereik is doorgaans ruim voldoende voor de gemiddelde autorit.
Is volledig elektrisch nog een stap te ver? Dan is een hybride aandrijflijn ook interessant. Er zijn verschillende soorten hybride auto’s. We zetten ze voor je op een rij:
Een elektromotor werkt anders dan een brandstofmotor en daardoor rijdt de auto ook iets anders. Doordat het koppel direct beschikbaar is, voelt een elektrische auto vaak krachtiger aan en door het gebrek aan schakelen rijdt hij ook soepeler. Ook heb je geen motorgeluid in het interieur.
Hoewel elektrische auto’s steeds populairder worden, hebben veel bestuurders nog steeds vragen over de volgende onderwerpen: