Dit is het maximale stroomsterkte waarmee de batterij van een elektrische auto kan worden opladen, uitgedrukt in kW. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller het opladen gaat.
Dit is de hoeveelheid energie die de batterij kan opslaan, uitgedrukt in kWh. In het algemeen geldt: hoe hoger de batterijcapaciteit, hoe groter de actieradius, maar ook hoe langer het duurt om die volledig op te laden.
Koude en hitte kunnen het opladen van de batterij van elektrische auto’s vertragen, omdat de temperatuur de chemische processen in de batterij beïnvloedt.
Model | Batterijcapaciteit (netto) | Actieradius (WLTP) | Laden met 11 kW wisselstroom (AC) 0-100% | Laden via snellaadstation (DC) 20-80% |
---|---|---|---|---|
Tesla Model 3 | 57,5 kWh | 554 km | ca. 6 uur 50 min | ca. 20 min (max. 170 kW) |
Hyundai IONIQ 5 | 74 kWh | 507 km | ca. 8 uur 45 min | ca. 19 min (max. 233 kW) |
Polestar 2 Dual Motor | 75 kWh | 487 km | ca. 7 uur 50 min | ca. 30 min (max. 150 kW) |
Volkswagen ID.4 pro | 77 kWh | 528 km | ca. 9 uur 5 min | ca. 35 min (max. 135 kW) |
BMW i4 eDrive35 | 66 kWh | 483 km | ca. 7 uur 50 min | ca. 22 min (max. 180 kW) |
Mercedes-Benz EQE 300 | 89 kWh | 622 km | ca. 10 uur 25 min | ca. 30 min (max. 170 kW) |
Ford Mustang Mach-E RWD | 72,6 kWh | 470 km | ca. 8 uur 30 min | ca. 29 min (max. 150 kW) |
Peugeot E-2008 | 46,3 kWh | 333 km | ca. 5 uur 40 min | ca. 29 min (max. 100 kW) |
Renault Megane E-Tech EV60 | 60 kWh | 470 km | ca. 7 uur | ca. 29 min (max. 130 kW) |
Audi Q4 e-tron 40 | 76,6 kWh | 520 km | ca. 9 uur | ca. 35 min (max. 135 kW) |
Volvo XC40 Recharge | 67 kWh | 467 km | ca. 8 uur | ca. 30 min (max. 135 kW) |
Skoda Enyaq iV 60 | 58 kWh | 397 km | ca. 6 uur 50 min | ca. 30 min (max. 120 kW) |
Nederland behoort met zijn laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen tot de koplopers in Europa. Inmiddels (peildatum maart 2024) zijn er meer dan 150.000 semi-publieke laadpunten beschikbaar. Het aantal snellaadpunten bedraagt inmiddels ruim 4.500. Daarmee is het aantal laadpunten in Nederland ruim verdrievoudigd ten opzichte van vijf jaar geleden. Zonder de thuisladers meegerekend, is er nu voor iedere 4,6 stekkerauto’s (EV + PHEV) een semi-publiek laadpunt beschikbaar. Daarmee heeft Nederland de grootste laaddichtheid van Europa. Als we alle thuisladers wel meetellen, zijn we in 2023 de grens van 500.000 laadpunten voorbijgegaan.
AC-laadstations Dit zijn ‘gewone’ laadpunten, die werken met wisselstroom. Dit wordt door de elektrische auto omgezet in gelijkstroom. AC-laadpunten zijn bijvoorbeeld openbare of privélaadpalen, of het stopcontact thuis.
DC-laadstations Dit zijn de snellaadstations, die werken met gelijkstroom. Dat is al direct de stroomsoort die de auto nodig heeft, waardoor het opladen (veel) sneller gaat.
Soms bieden winkelcentra of gemeenten gratis oplaadmogelijkheden aan. Dan kun je een bepaalde tijd of zelfs onbeperkt gratis opladen. Nu elektrisch rijden steeds gangbaarder wordt, worden gratis oplaadmogelijkheden echter steeds minder vaak aangeboden.
Sommige bedrijven willen elektrisch rijden bij hun werknemers en/of klanten bevorderen. Ze komen hen bijvoorbeeld tegemoet met laadpunten die tijdens het werk of een werkbezoek gebruikt kunnen worden.
Een wallbox heeft meestal een laadvermogen van 11 of 22 kW (3-fasen). Een wallbox met 22 kW heeft alleen zin als de boordlader van jouw auto dat vermogen aan kan.
Het is belangrijk dat de wallbox compatibel is met het stekkertype van jouw auto. In Europa is de Type 2-stekker inmiddels standaard, dus deze wordt ook voor de meeste wallboxen gebruikt.
Er is keuze uit een wallbox met stekker of een vast geïnstalleerde kabel. Een vaste kabel is duurder, maar biedt meer gemak. Voor onderweg is dan wel een eigen laadkabel nodig.
Een wallbox kan doorgaans bij elke privéparkeerplaats worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld in de garage, maar ook buiten onder de carport of aan de buitenmuur naast de oprit of privéparkeerplaats. Belangrijk: omdat een wallbox een hoogspanningsaansluiting vereist, moet de installatie en aansluiting van de wallbox altijd worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat is geregistreerd in de installateurslijst van de netwerkexploitant.
Heb je zonnepanelen op je dak of overweeg je de installatie daarvan? Goed! Je kunt de opgewekte energie namelijk ook gebruiken voor het opladen van je elektrische auto. Zo bespaar je nog meer energiekosten en het is extra goed voor het milieu.