De geschiedenis van de caravan gaat terug tot de tijd van de eerste auto’s. Het uit Engeland afkomstige Eccles was de eerste onderneming die, in het jaar 1912, caravans ging verkopen. In 1914 werd door Frederick Alcock het eenassige model ontworpen. Andere bedrijven zoals, Cheltenham en Winchester gingen zich vervolgens ook richten op het ontwerpen en op de markt brengen van caravans.
Caravanbouwers gingen zich in de jaren 30 richten op de windweerstand van hun modellen. Het was voor hen belangrijk dat uitvoeringen beter werden gestroomlijnd. De verlaging van de weerstand zorgde namelijk voor minder brandstofverbruik.
Caravans werden door deze ontwikkelingen steeds geliefder en betaalbaarder voor het grote publiek. Na de Tweede Wereldoorlog steeg ook de Europese verkoop van nieuwe- en tweedehandscaravans.
De stijgende populariteit in Europa, zorgde ook voor een steeds grotere caravanverspreiding in Nederland. Met name de jaren zestig waren hoogtijdagen. Het was een tijd waarin ook diverse Nederlandse bedrijven bekendheid verwierven met hun modellen. Veel van deze uitvoeringen zijn tegenwoordige bekende oldtimers.
De caravanmarkt kende een grote dip tijdens de oliecrisis in de jaren zeventig. Het was een tijd waarin veel caravanfabrikanten failliet gingen. Sommige bedrijven speelden echter slim in op deze ontwikkelen. Ze gingen zich richten op compactere en lichtere exemplaren die minder brandstof gebruikten. Een aantal van deze bedrijven hebben daarom de tand des tijds doorstaan. Veel van hun modellen zijn unieke en bijzondere oldtimers geworden. Bekende (oldtimer) merken die nog steeds het straatbeeld sieren, met dikwijls zeer speciale en stijlvolle modellen, zijn bijvoorbeeld Kip, Wilk en Knaus.
Caravan oldtimers zijn er in uiteenlopende modellen. Een speciale uitvoering is bijvoorbeeld de Feriela B. Deze klassieker werd in het jaar 1961 gebouwd door het Duitse bedrijf Gross. De Feriela B caravan is met name speciaal vanwege het zeer geringe aantal gebouwde exemplaren. Tegenwoordig bestaat er nog maar één uitvoering van dit type.
Een andere zeer zeldzame oldtimer caravan is de Constructam Coral 3T uit het jaar 1971. Het gewicht van deze caravan komt niet boven de 800 kilo uit. Ondanks het lage gewicht biedt deze caravan toch nog ruimte voor vier personen en een badkamer.
Een zeldzame Nederlandse klassieker die nog meer ruimte biedt, is de Rommy vouwcaravan uit 1967. Deze oldtimer kan worden gebruikt door zeven personen. De stijlvolle houten inrichting is eveneens een bijzonder aspect van deze caravan.
Vanwege hun leeftijd en historische waarde, dient men zorgvuldig tijd te steken in het onderhouden van al deze speciale oldtimers. Een grondige onderhoudsbeurt is vooral belangrijk wanneer de caravan lang stil heeft gestaan, of wanneer deze tweedehands is overgenomen van mensen die er geen aandacht aan hebben geschonken.
Het is bijvoorbeeld belangrijk om (regelmatig) de banden te inspecteren, en inden nodig te vervangen. Controleer de banden op slijtageverschijnselen. Ook de leeftijd en de bandenspanning dienen te worden gecheckt. Om gevaarlijke branden en ontploffingen te voorkomen is het eveneens erg belangrijk om alle aanwezige gasvoorzieningen te controleren.
Gasslangen moeten elke drie jaar worden vervangen en drukregels elke zes jaar. Voor gasflessen geldt dat ze maximaal 10 jaar mogen worden gebruikt. Het is van belang dat de gasslangen geen sporen van slijtage bevatten. Ook mogen ze tegenwoordig niet meer worden vastgezet met klemmen.
Sommige onderhoudsklussen kunnen beter worden uitgevoerd door bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het onderhouden en restaureren van tweedehands auto- en caravanmodellen. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om zelf de remmen van een caravan af te stellen aan de trekstang.
Een regelmatige onderhoudsbeurt, en eventueel een professionele restauratie, zorgen er voor dat caravan oldtimers de wegen en staanplaatsen blijven sieren met hun bijzondere eigenschappen.