Voor hybrideauto’s ging het naar ratio van het totaal aantal bekeken auto’s om een stijging van 4,78% naar 5,68% en bij elektrische auto’s om een stijging van 1,77% naar 3,05%. Bij benzine- en dieselauto’s was er daarentegen een afname in het zoekgedrag zichtbaar, respectievelijk een daling van 72,46% naar 72,11% en een daling van 19,26% naar 17,36%.
Bus of trein geen alternatief voor automobilist
Overigens geeft 34,5% van de respondenten wel aan dat het kopen van een elektrische auto aantrekkelijker wordt nu de benzineprijzen door het dak gaan. Voor 32,5% van de mensen waren de gestegen prijzen aan de pomp bovendien reden om meer thuis te blijven de afgelopen maanden. Fietsen als alternatief kwam nog wel in het woordenboek voor van de autobezitter (38,7%). Het openbaar vervoer liet de autobezitter liever voor wat het was, slechts 12% stapte over op trein of bus.
Top-3 gezochte auto’s per categorie in juni (benzine, diesel, hybride en elektrisch):
Benzine | Diesel | Hybride | Elektrisch |
---|---|---|---|
Volkswagen Golf | Mercedes-Benz Vito | Volkswagen Golf GTE | Audi e-Tron |
Volkswagen Polo | Mercedes-Benz Sprinter | BMW X5 | Tesla Model S |
Audi A3 | Volkswagen Polo | Toyota Auris | Renault ZOE |
Met de auto op vakantie
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer mensen dit jaar met de auto op vakantie willen gaan (56,5%) dan er vorige zomer een autovakantie gedaan hebben (51,2%). Meer dan de helft van de vakantiegangers laat zich daarin dan ook niet tegenhouden door de gestegen benzineprijzen (56,1%).
*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope in juni 2022 onder 1.607 respondenten in Nederland.