Uit ons vorig onderzoek blijkt dat 39 procent van de Nederlanders graag wil overstappen op elektrisch, het liefste tweedehands. In het huidige aanbod ontbreekt het echter aan betaalbare elektrische voertuigen (EV’s), waardoor de overstap op elektrisch rijden niet voor iedereen is weggelegd.
Op ons platform zijn al bijna 20.000 EV’s te vinden, en dit aantal groeit ieder jaar. Er is dus zeker aanbod, maar kijkend naar benzine-, diesel- en hybrideauto’s, is er nog een grote kloof te overbruggen. Het aanbod daarvan is namelijk ruim negen keer zo groot (190.000). Toch zien we al dat autofabrikanten, zoals Volkswagen en Renault, zich aanpassen om met beter betaalbare elektrische auto’s de markt te betreden. En ook de verwachte toetreding van Aziatische automerken tot de Europese markt, zoals BYD en NIO, helpt bij het dichten van de kloof in het aanbod. Het gaat misschien nog wel even duren voordat ze aan de maximumprijs van consumenten (€29.000) voldoen, maar ze zijn al goed op weg.
Voor de doorstroming van het EV-aanbod naar de tweedehandsmarkt, is ook het leasewagenpark cruciaal; per jaar worden namelijk 200.000 leasewagens besteld, zowel zakelijk als privé. Na drie tot vier jaar stromen deze nieuwe auto’s door naar de tweedehandsmarkt. Een toename in het EV-leasewagenpark, zal dan ook de tweedehands EV-markt openbreken. De uitdaging zit erin om deze doorstroom zo te houden nu voordelen van lagere bijtelling langzaam verdwijnen.
Om de kloof tussen het aantal (betaalbare) fossiele brandstofauto’s en EV’s te dichten, moeten automobilisten de (financiële) voordelen van elektrisch rijden voelen, en die zijn er momenteel te weinig. De huidige (minimale) voordelen van EV’s zijn te snel teruggetrokken: de leasebijtelling zit al bijna op 22 procent, het wegenbelastingvoordeel stopt stapsgewijs na 2024 en ook de subsidiepot voor de aanschaf van EV’s minimaliseert nu al. Dat terwijl voor een kwart van de Nederlanders (25%) dit juist bijdraagt aan de overweging om een tweedehands EV aan te schaffen. Wanneer al deze voordelen wegvallen en hier hogere verzekeringskosten voor EV’s bij komen, zal dit de uitbreiding van het EV-aanbod tegenwerken.
Is er dan ook nog goed nieuws? Er zijn manieren om op een laagdrempelige manier in te stappen in de wereld van EV. Zo kun je een abonnement (short lease) afsluiten voor een bepaalde tijd. Maar ook private lease blijkt een goed alternatief voor mensen om te starten met elektrisch rijden: dit komt door de voorspelbare kosten van een vast all-in maandtarief. Daarnaast moeten we blijven innoveren in EV’s, de infrastructuur, goedkopere materialen en toegankelijkere verzekeringen, zodat de auto-industrie een omslag kan maken naar elektrisch. Een klimaatneutraal Nederland hoeft geen utopie te zijn, maar dan moeten we de EV-markt wel openbreken en toegankelijker maken voor alle Nederlandse autorijders.
Door: Dorianne Richelle, Country Manager bij AutoScout24