Vergeleken met april 2023 gaat het zelfs om een stijging van 92%. Desalniettemin is het elektrisch aanbod nog steeds maar 9% van het gehele aanbod op het platform. Volgens onderzoek van AutoScout24 heeft 69% van de Nederlanders ook geen interesse in een EV**. De hoge aanschafprijs is de grootste reden om niet over te stappen (67%). In april stond de gemiddelde EV, na flinke prijsdalingen, te koop voor € 43.275. Ook in andere Europese markten groeit de vraag naar EV’s nog steeds, maar blijft een EV duur in aanschaf.
“We zien dat het Nederlandse wagenpark aan het veranderen is. Er is steeds meer vraag naar elektrische auto’s, maar het aandeel elektrisch op de weg is nog slechts 5,3% van het totale wagenpark. De overstap naar elektrisch rijden gaat dus nog niet snel genoeg”, aldus Dorianne Richelle, Country Manager van AutoScout24 in Nederland. “Als we de beoogde klimaatdoelen in 2050 willen behalen is het aan het kabinet om elektrisch rijden te blijven stimuleren en betaalbaar te maken. Zonder voldoende financiële prikkels is het de vraag of de interesse in EV’s blijft aanhouden, want op dit moment is een elektrische auto nog steeds duur in aanschaf en liggen eerdere financiële voordelen, zoals een lage bijtelling en vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting, onder vuur.”
Elektrische auto steeds beter geprijsd
De gemiddelde Nederlandse EV kostte in april € 43.275. Vergeleken met eind vorig jaar is de EV in prijs gedaald, € 1.867 om precies te zijn (-4%), en vergeleken met een jaar eerder gaat het om een daling van € 2.780 (-6%). In april 2023 kostte een EV in Nederland nog gemiddeld € 46.055. Ook in veel andere Europese markten wordt een EV steeds goedkoper:
Europese EV-prijzen april 2024 (versus eind december 2023):
- België: € 46.853 (-7%)
- Oostenrijk: € 43.508 (-5%)
- Nederland: € 43.275 (-4%)
- Duitsland: € 38.122 (-6%)
- Frankrijk: € 37.788 (-2%)
- Italië: € 33.912 (-8%)
Europees wagenpark biedt steeds meer keuze
In elke onderzochte Europese markt groeide de vraag naar EV’s. Tegelijkertijd nam, met uitzondering van Nederland, ook het Europese aanbod toe. Het Nederlandse aanbod daalde eind april naar 20.500 EV’s. In vergelijking tot andere Europese markten staat Nederland nog wel op de tweede plek in de ranglijst met het grootste aanbod van EV’s. Duitsland ging eind april aan kop met een aanbod van meer dan 58.500 EV’s, gevolgd door Nederland (20.500), Italië (13.400), Oostenrijk (10.200), België (6.700) en Frankrijk (4.700).
Tesla vertegenwoordigt drie plekken in top 10
Kijkend naar de Nederlandse top tien van meest populaire EV-modellen tot nu toe in 2024, staat Tesla maar liefst vier keer in de lijst. Uit de cijfers rolt de volgende Nederlandse top tien:
Top 10 meest populaire EV-modellen:
- Tesla Model S
- Tesla Model 3
- Audi e-tron
- Jaguar I-Pace
- Tesla Model X
- Renault ZOE
- Volkswagen e-Golf
- Nissan Leaf
- Hyundai KONA
- Tesla Model Y
"Het aanbod van elektrische voertuigen (EV’s) is sinds begin dit jaar aanzienlijk gegroeid nu de lage 4%-bijtelling voor veel ‘early adaptors’ afloopt. We zien tegelijkertijd dat de vraag is gestegen en we merken bij ons in de showroom dat er ook steeds meer interesse is in tweedehands EV’s. Klanten die een elektrische auto bij ons kopen, vragen als eerste naar de staat van de accu en hebben daarnaast veel vragen over de onderhoudshistorie en -kosten”, aldus Nick van Beeten, Eigenaar van ECC Electric Car Company B.V.* “Door het toenemende aanbod en de dalende prijzen, zowel nieuw als gebruikt, zien we een nieuwe kopersgroep op de markt verschijnen. Er is een verschuiving van veel zakelijke kopers naar steeds meer particuliere kopers. Voorheen kostte een Tesla Model S bijvoorbeeld € 35.000, maar nu kan je ze ook onder de € 30.000 krijgen. Dat maakt dat particulieren ook steeds vaker de overstap maken. Door de grotere groep kopers zijn de prijzen nu wel meer gestabiliseerd."*
*Gegevens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: https://duurzamemobiliteit.databank.nl/mosaic/nl-nl/elektrisch-vervoer/personenauto-s
** Gebaseerd op een onderzoek van Multiscope in maart 2024 onder N=1.000 Nederlanders.
*** Gegevens uit dit persbericht zijn gebaseerd op het zoekgedrag van gebruikers, uit Nederland, België, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië, op het AutoScout24-platform in 2024.