Deze analyse vergelijkt de prijstrends van de VW Golf sinds 2017 in Duitsland, België, Italië, Oostenrijk en Nederland, waarbij verschillen in koopkracht en afschrijving naar voren komen.
- In Nederland steeg de prijs voor tweedehands Golf-modellen tussen 2017 en 2023 met meer dan 50%.
- Italianen sparen momenteel bijna 11 maanden voor een tweedehands Golf, terwijl Nederlanders gemiddeld ongeveer 7 maanden bezig zijn.
- Het grootste prijsverschil voor tweedehands Golfs in 2023 was tussen België (€17.295) en Duitsland (€20.702).
Amsterdam, 27 november 2024 - Vijftig jaar geleden begon het succesverhaal van de Volkswagen Golf. Om dit te vieren heeft AutoScout24 de Tweedehandsauto’s Koopkrachtindex Europa gepubliceerd. Op basis van data van de grootste Europese online automarkt, zijn de prijstrends voor nieuwe en tweedehands VW Golfs tussen 2017 en 2023 in Duitsland, Oostenrijk, Italië, België en Nederland onderzocht.
Sinds de introductie in 1974 heeft de Golf zich bewezen als één van de meest succesvolle en populaire automodellen ter wereld. Met meer dan 37 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd is de Golf meer dan alleen een Duits auto-icoon [1]. Zelfs in 2024 blijft het model één van de bestverkochte auto’s in Europa [2].
Het analyseren van Golf-prijzen geeft daarom een goede indicatie van de economische koopkracht in verschillende landen. Over het algemeen is een auto één van de grootste aankopen voor veel huishoudens. De Golf is wereldwijd populair en is daarom een goed model voor een internationale vergelijking. Autoprijzen verschillen per land door economische factoren zoals arbeidskosten, belastingsystemen en inflatie. Daarom geeft de prijs van een Volkswagen Golf inzicht in de economische gezondheid van een land en de relatieve koopkracht van de bevolking. De huidige analyse vergelijkt hoe de aankoopkosten voor nieuwe en tweedehandsauto’s kunnen variëren in Europese landen, hoeveel de prijzen de afgelopen jaren zijn gestegen en hoeveel netto jaarsalarissen er gemiddeld gespaard moeten worden om een tweedehands VW Golf te kopen. Daarnaast laat de analyse zien op welke leeftijd van de auto de grootste afschrijving wordt verwacht in de onderzochte landen.
Prijsverschillen voor nieuwe en tweedehands VW Golf in Europa
De Golf is momenteel het goedkoopst in Oostenrijk. Volgens gegevens van AutoScout24 was de gemiddelde prijs voor een nieuwe Golf in Oostenrijk €35.055. In Nederland was de auto het duurst: de kosten voor een nieuwe Golf waren hier vorig jaar gemiddeld €44.665. In 2023 waren in België de tweedehands Golf-modellen het goedkoopst, met een gemiddelde prijs van €17.295, terwijl ze in Duitsland met een prijs van €20.702 gemiddeld het duurst waren.
Tabel 1: Gemiddelde prijs voor nieuwe en tweedehands Golfs in 2023.
Prijzen tweedehands VW Golf in Nederland sinds 2017 met meer dan 50% gestegen
De prijsontwikkeling voor de Volkswagen Golf sinds 2017 benadrukt significante veranderingen in Europa, waaronder ook voor de markt voor tweedehandsauto’s. Waar de aanschafkosten voor een Golf in Duitsland in 2017 nog €15.776 bedroegen, was de gemiddelde prijs in 2023 €20.702: een prijsstijging van 31,2%. In Nederland, waar de gemiddelde prijs van een tweedehands Golf in 2023 €18.793 was, steeg de prijs internationaal gezien het meest. Hier is de Golf sinds 2017 gemiddeld bijna 57% duurder geworden. In Oostenrijk vond de kleinste prijsstijging plaats: van 2017 naar 2023 steeg de prijs slechts 25,8%.
Tabel 2: Prijsontwikkeling voor tweedehands VW Golfs tussen 2017 en 2023 in Duitsland, Italië, België, Nederland en Oostenrijk.
Italianen werkten het langst voor een tweedehands Golf in 2023
De financiële lasten van een auto of andere producten hangen niet alleen af van de prijs, maar ook van het inkomen waarmee je het betaalt. Met de stijgende kosten voor levensonderhoud blijven tweedehandsauto’s voor veel bestuurders een betaalbaar alternatief voor nieuwe auto’s. De AutoScout24 Tweedehandsauto’s Koopkrachtindex 2024 laat zien hoeveel netto jaarsalarissen mensen in een bepaald land moeten sparen om een tweedehands VW Golf te kopen.
Op basis van gemiddelde salarisgegevens van Eurostat [3] werd vastgesteld dat de spaartijd in Duitsland tussen 2017 en 2023 steeg van 0,7 naar 0,8 jaar. Mensen in Duitsland moesten gemiddeld dus iets minder dan 10 maanden van hun nettosalaris sparen om een tweedehands Golf te kunnen betalen. In Italië was die waarde in 2023 met 0,9 het hoogst. Oostenrijkers, Belgen en Nederlanders hadden vorig jaar gemiddeld 0,6 jaar nodig om een tweedehands Golf te kopen, waarbij deze waarde het minst veranderde in Oostenrijk.
Over het algemeen is er een trend zichtbaar in Europa: in vier van de vijf onderzochte landen moesten mensen in 2023 langer sparen dan in 2017 om een tweedehands Golf te kopen op basis van hun gemiddelde inkomen.
Tabel 3: AutoScout24 Tweedehandsauto’s Koopkrachtindex Europa 2024: Data toont de relatie tussen het gemiddelde netto jaarsalaris en prijzen van tweedehands VW Golf (in aantal jaar dat salaris moet worden gespaard)
Tabel 4: Ontwikkeling van gemiddeld netto jaarsalaris van 2017 tot 2023 in Duitsland, Italië, België, Nederland en Oostenrijk (bron: Eurostat).
Grootste afschrijving in Duitsland, Oostenrijk en België na drie jaar
Voor veel kopers van een nieuwe auto is afschrijving een grote zorg. Hoewel een nieuwe auto in elk land zijn waarde geleidelijk verliest, zijn de timing en de omvang van de grootste waardevermindering afhankelijk van het land. In Duitsland, Oostenrijk en België verliest de Golf het grootste deel van zijn waarde als de auto drie jaar oud is. In Nederland vindt het grootste waardeverlies plaats, terwijl in Italië de grootste waardevermindering van een Golf pas na acht jaar optreedt
Het punt dat een auto minder dan de helft waard is van zijn nieuwprijs hangt ook af van het land. In Duitsland en België wordt dit punt bereikt tussen het vierde en vijfde jaar, en in Italië en Oostenrijk tussen het vijfde en zesde jaar. In Nederland heeft de auto echter al tussen het derde en vierde jaar de helft van zijn waarde verloren.
Tabel 5: Gemiddeld percentage waardeverlies van de Volkswagen Golf in vijf Europese landen. De tabel toont het punt waarop het grootste waardeverlies plaatsvindt (dikgedrukt).
Bronnen:
[1] Volkswagen Newsroom: Press Release 50 Years of VW Golf
[2] Jato: Best-Selling Car Brands in Europe
[3] Eurostat: Average Net Income Data in the Examined Countries