De zoekfunctie blijft als centraal element bovenaan de homepage staan, maar er zijn ook een aantal nieuwe elementen toegevoegd. Zo kan er nu gezocht worden op de meest populaire voertuigcategorieën of modellen. Daarnaast krijgen gebruikers gepersonaliseerde inhoud te zien. Na de eerste zoekopdracht past de homepage zich automatisch aan het individuele zoekgedrag van de gebruiker aan. Uit tests van AutoScout24 bleek dat de afstemming van het aanbod op persoonlijk zoekgedrag ervoor zorgt dat het aantal verstuurde leads met 8% toeneemt.
"We weten uit ons consumentenonderzoek dat sommige gebruikers, vooral degenen die nog niet heel erg bekend zijn met het aankoopproces van een auto, zich overweldigd kunnen voelen door het grote aanbod dat ze op AutoScout24 vinden. Om die reden was het ons doel om een homepage te creëren die de eerste stap in de zoektocht naar een auto gemakkelijker en persoonlijker maakt. Zodoende helpen we zowel degenen die al precies weten wat ze willen, als degenen die nog helemaal aan het begin van hun zoektocht staan", aldus Dorianne Richelle, Country Manager bij AutoScout24.
Wie voor het eerst de nieuwe AutoScout24-website bezoekt en nog niet precies weet wat hij zoekt, krijgt nu op de homepage meteen veel bruikbare basisinformatie te zien. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld beginnen bij het bekijken van auto’s in populaire en voor iedereen begrijpelijke categorieën zoals ‘elektrische auto's’ of ‘gezinsauto's’ om wat eerste inspiratie op te doen. Ook kunnen ze een kijkje nemen bij de huidige topmodellen en zien waar andere gebruikers momenteel in geïnteresseerd zijn.
Eerste stap naar platformpersonalisatie
Met de komst van de gepersonaliseerde homepage beginnen gebruikers hun zoektocht voortaan niet meer elke keer opnieuw, maar gaan ze verder waar ze de vorige keer gebleven waren. Wie eerder heeft gezocht naar elektrische gezinsauto’s, kan nu in één oogopslag zien wat het vernieuwde aanbod is sinds hun laatste zoekopdracht. Mocht iemand toch meer inspiratie nodig hebben, is het daarnaast ook mogelijk om de zoekopdrachten van andere gebruikers met gelijkwaardige zoekprofielen te bekijken.
"We willen het zoeken naar een auto nog leuker maken voor onze gebruikers, want wij geloven erin dat voor iedereen de perfecte match bestaat. Dit idee staat ook centraal in onze nieuwe brand campagne ‘Vind je perfecte match’. Daarbij is het wel van belang dat elke gebruiker eenvoudig en snel vindt wat hij of zij nodig heeft, maar daar kan onze nieuwe homepage vanaf nu nog beter bij helpen,” legt Dorianne Richelle uit. “Wie nog niet precies weet wat hij of zij zoekt, zal een breder aanbod te zien krijgen dan autokopers die al een specifiek doel voor ogen hebben. En wie juist al een meer concreet beeld van zijn of haar droomauto heeft, stellen we op basis van zelflerende algoritmes passende auto’s voor.”