Deze keer met Hans Bresser, Directeur Strategie en Innovatie bij BOVAG .
Hans, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?
Ik werk al inmiddels meer dan 20 jaar bij BOVAG, in verschillende rollen. Ik heb een opleiding Autotechniek gedaan, en vandaaruit bij Pon gaan werken. Uiteindelijk heb ik er 10 jaar gewerkt, mijn laatste rol was die van districtsmanager voor het SEAT merk. Via diverse sales rollen ben ik bij BOVAG begonnen, aanvankelijk als manager BOVAG Autodealers. Naast mijn huidige rol bij BOVAG als Directeur Strategie en Innovatie heb ik ook diverse bestuursrollen. Bijvoorbeeld die van voorzitter van de stichting 100% onderhouden.
BOVAG is een bekend merk, iedereen kent het wel van de garantie. Hoe is dat eigenlijk ontstaan?
BOVAG is op 6 mei 1930 opgericht door 40 autobedrijven in het Utrechtse café Noord-Brabant. Het staat voor Bond Van Automobielhandelaren en Garagehouders. Binnen een jaar waren er 750 leden en dat is alsmaar gegroeid. BOVAG is nu een brancheorganisatie van ruim 8.000 bedrijven die zich met mobiliteitsretail bezighouden. Mobiliteit is hier heel breed: personenauto’s, klassiekers, bedrijfsauto’s en trucks, tweewielers, caravans, aanhangwagens, motorenrevisie, autoverhuur en -delen, autowassen, autopoetsen, verkeersopleidingen, schadeherstelbedrijven en tankstations zijn welkom als lid.
In 1965 is de beroemde BOVAG Garantie ingevoerd. Op iedere verkochte occasion gaven de BOVAG-bedrijven standaard drie maanden garantie op verborgen gebreken. In 1970 kwam daar de standaard garantie op reparaties en onderhoud bij. Tot op de dag van vandaag is BOVAG een bekend en belangrijk kwaliteitskeurmerk voor de klanten van deze leden.
En is de BOVAG Garantie nog steeds belangrijk voor de consument?
Jazeker. BOVAG heeft een naamsbekendheid van zo’n 90% en wordt geassocieerd met betrouwbaarheid en garantie. De BOVAG-leden zorgen dat hun klanten zorgeloos en verantwoord kunnen genieten van hun mobiliteit. Een koper liep in 2000 gemiddeld 4x een showroom in voordat hij of zij de auto kocht. Maar wist niet goed waar op te letten.
Met de opkomst van autoportalen zoals AutoScout24 is dat nu een stuk minder: een showroom wordt nu minder dan 1x bezocht gemiddeld voor de aankoop van een auto. Mensen zijn beter op de hoogte en weten beter wat ze willen. Maar nog steeds is de garantie van groot belang: een consument wil zekerheid en transparantie: weten wat hij koopt. Vooral over de historie van een tweedehandsauto met betrekking tot schade en onderhoud, of dat de kilometerstand wel te vertrouwen is.
Wat zijn mobiliteitsonderwerpen waar BOVAG zich zoal mee bezig houdt?
Dat zijn er veel omdat we de belangen van 17 verschillende sectoren bedienen. Overkoepelend kun je zeggen dat we ons met vier thema’s bezighouden: toekomstbestendigheid, betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Om onze leden op de toekomst voor te bereiden doen we netwerkstudies, bijvoorbeeld naar nieuwe businessmodellen of investeringsmogelijkheden. Toekomstbestendigheid gaat dus vooral over ondernemerschap. Betrouwbaarheid gaat over bijvoorbeeld het BOVAG Keurmerk en zaken als de garantie waar we het hiervoor over hadden. Bij veiligheid moet je denken aan een breed scala aan onderwerpen zoals cybercrime, verkeersveiligheid, infrastructuur.
Onder het thema duurzaamheid helpen we ondernemers met de energietransitie en hoe ze aan overheidsregels kunnen voldoen. Denk aan materiaalkeuzes in het bedrijf, energiekeuze in de werkplaats of bij de verhuurvloot. Maar ook aan nieuwe businessmodellen die voortkomen uit mobiliteitsveranderingen. Op ons online platform BOVAG Energie vinden de bedrijven hier alles over.
Wat zien jij als de belangrijkste veranderingen voor nu en de toekomst?
Ook qua mobiliteit zitten we in een transitie. Mensen zullen altijd wel een auto blijven kopen maar omdat we steeds minder ruimte hebben zullen er ook steeds meer restricties ontstaan. Naar de toekomst toe zijn daarom ook andere manieren zoals lease, abonnementen of delen interessant. Dat het nu nog niet zo hard gaat komt ook omdat consumenten geen goed beeld hebben van de ‘cost of ownership’ van een auto.
Heeft die mobiliteitsverandering dan ook nog impact op de BOVAG-leden?
Het heeft zeker impact op hun businessmodel, en op nieuwe kansen daarin. Mobiliteitsdata, zoals die uit een moderne auto maar ook bijvoorbeeld andere reisdata zijn belangrijk om de consument van goed advies te voorzien. En om extra services te ontwikkelen omtrent vervoer. Op dit moment hebben vooral fabrikanten toegang tot voertuigdata, maar de consument en de autobedrijven veel minder. Het zou interessant zijn voor de industrie en nieuwe businessmodellen als blockchain technologie gebruikt zou worden hiervoor en de consument de regie zou hebben.
Dank je Hans voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! - Dorianne Richelle, Country Manager