Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 15 - Ik rij veel en wil een auto écht beschikbaar hebben

AutoScout24 bestaat in 2024 alweer 24 jaar. Een goede reden om dat te vieren! En een mooie aanleiding om eens terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door ook vooruit te kijken naar de toekomst.

Deze keer met Lisa Linders, Social Media specialist bij Davero Maastricht .

Lisa, kun je wat meer vertellen over wie je bent?

Ik ben, net als AutoScout24, geboren in 2000 en ik ga graag naar festivals en uit eten. Mijn grote hobby is paardrijden. Ik heb ook wedstrijden gesprongen met paarden. Ik heb Commerciële Economie gestudeerd aan de Zuyd Hogeschool Sittard. Vanuit die opleiding heb ik mijn stage gelopen bij Davero Maastricht. Davero was toen nog een autobedrijf gespecialiseerd in de verkoop van MINI's en ik heb voor mijn scriptie onderzoek gedaan voor het “Occasion aankoopboek voor beginners”. Het was een scriptie voor marketing, en daar ben ik ook in gespecialiseerd.

Nadat mijn stage heb ik een fulltimebaan aangeboden gekregen bij Davero in sales en marketing. Dat ging heel goed. In september 2023 kwam er een grote samenwerking met AutoScout24 NL tot stand en vanaf januari 2024 heeft Veerle, de eigenaresse van Davero het roer volledig omgegooid en zijn we geswitcht naar social media agency. Ik werk nu als social media specialist bij Davero en beheer diverse social mediakanalen waaronder ook die van AutoScout24.

Daar zijn wij heel blij mee! Wat doe je zoals als social media specialist?

Ik begin altijd met het analyseren van het huidige social mediakanaal van het desbetreffende bedrijf. Het is belangrijk om up-to-date te blijven van alle belangrijke aspecten op social media zoals o.a. de concurrentie, het algoritme, trends en ontwikkelingen. Deze analyse doen we maandelijks per social mediakanaal.

Vanuit de analyse kijken we naar de behoefte van het bedrijf. Wat willen ze met het social mediakanaal bereiken? En wat willen ze graag uitstralen op de socials. Gebaseerd op deze analyse maken we scripts. Hierbij zorg ik dat ik verschillende aspecten meeneem: Hoe kunnen we de kijker van de video triggeren om de video af te kijken? Wat is een pakkend verhaal? Welke unieke punten gaan we uitlichten? Wat maakt het interessant voor de kijker?

Voordat we op pad gaan zorg ik dat er een strakke planning wordt gemaakt. Zo zijn de autobedrijven ervan op de hoogte wanneer en hoe laat we komen en wat we komen doen. Ik ga samen met Veerle 2 dagen per maand op pad door heel Nederland om video's op te nemen voor de socials. Binnen deze 2 dagen nemen we meer dan 30 video's op. Je kunt je dus wel voorstellen dat een goede planning belangrijk is.

Na het opnemen zorg ik dat alle video's per bedrijf worden geselecteerd en gesorteerd en maak ik een contentplanning zodat we zo overzichtelijk mogelijk te werk kunnen gaan. Na deze stappen is het tijd om de video's te gaan editen. We zorgen altijd dat er een sterke titel en snelle/ leuke / pakkende shots in zitten.

Heb je zelf al een rijbewijs? En zo ja, rijd je dan ook een auto?

Jazeker! Ik heb om 16e mijn scooter rijbewijs gehaald en daarna op mijn 17e mijn autorijbewijs. Wij wonen afgelegen, en daarom is eigen vervoer echt nodig. Mijn MINI gebruik ik dan ook dagelijks voor werk te gaan en om mij gemakkelijk te kunnen verplaatsen. Ik heb geluk gehad en mijn MINI destijds van mijn opa en oma gekregen. We hebben deze particulier bij een vriend van mijn ouders gekocht. Dus niet via Social Media zoals bij Davero.

Ja inderdaad, Jij vertelde net dat jullie auto’s via social media verkochten, kun je daar wat meer over vertellen?

Allereerst maakten we wekelijks leuke en informatieve filmpjes van de auto’s voor social media. Die hadden vooral als doel om veel kopers te bereiken en hun interesse in de auto te wekken. Het voordeel van social media is dat je je verkoopgebied een heel stuk groter maakt dan de regio waar je zit. Zo konden we vanuit Maastricht mensen bereiken door heel Nederland en daarbuiten. Daarnaast maakten we voor YouTube van elke nieuw binnengekomen MINI een uitgebreide video. In deze video lieten we de MINI helemaal van binnen en buiten zien en vertelden we over de details.

Wanneer iemand dan interesse had, dan kon die persoon natuurlijk contact opnemen voor een afspraak in de showroom. We gaven ook de mogelijkheid om te videobellen. Zo konden we de vragen beantwoorden en gaven we ook meteen een beeld van de auto. Dit was voor sommige klanten al genoeg waardoor we ook in de helft van de gevallen de MINI's verkochten zonder bezichtiging in de showroom.

We deden ook ‘proefritten’ met een video, zodat de koper zag en hoorde hoe het klonk als de auto over de weg ging. Zo kon je de klant echt meenemen in de aankoop. Op deze gecombineerde manier van social en persoonlijk werkte dat echt.

Dat is best vooruitstrevend denk ik in onze branche. Hoe zie jij de toekomst van auto’s kopen en rijden?

Het is best lastig om ver in de toekomst te kijken. Ik denk wel dat mensen altijd auto’s zullen willen bezitten. In steden is dat misschien minder nodig, en zou je ook makkelijker auto’s kunnen delen of met het openbaar vervoer kunnen gaan en de fiets. Ik verwacht zeker dat jongeren dat zullen doen, die zijn vaak ook heel milieubewust. Maar buiten de stad is het lastig zonder eigen vervoer.

En als je wat verder kijkt in de toekomst, wat voor technologische veranderingen verwacht je?

Allereerst dat autorijden steeds meer autonoom gaat. Dat zou ik zeker soms wel gebruiken, maar ik kan er ook écht van genieten om zelf te rijden in mijn auto met panorama dak! Verder denk ik zeker dat we steeds meer elektrisch gaan rijden. En wie weet… ooit in de toekomst vliegende auto’s. Daar zijn ze volgens mij al mee bezig. En als laatste denk ik dat ook het autodesign steeds strakker, cleaner gaat worden. Wat ik ergens ook wel jammer vind. Ik hou persoonlijk wel van een auto met karakter.

''Dank je Lisa, voor je perspectief vanuit een jonge generatie en je blik op de toekomst!'' - Dorianne Richelle, Country Manager.

Deel artikel

Alle artikelen

vwe

Interview 12- We blijven innovatief door goed te luisteren naar de markt en een hoge ontwikkelsnelheid te houden.

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
hexon

Interview 11 - Het is leuk om mobiliteitskennis en informatie goed, slim en snel tastbaar te kunnen maken

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Hans Bresser Bovag 24y

Interview 10 - We leven in een periode van meerdere transities tegelijkertijd

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer