Deze keer met Piet Renses, CEO van VWE Automotive.
Piet, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?
Ik kom uit een echt MKB-gezin. Thuis hadden we een autobedrijf met ook nog een schadeherstelbedrijf, bergingsbedrijf en pompstation: er was dus altijd werk aan de winkel. Na mijn studie bedrijfskunde aan de VU in Amsterdam ben ik gaan werken in een schade-expertise organisatie, waar ik op mijn 28e directeur werd. Het bedrijf groeide hard, onder andere door een fusie, en na ongeveer 5 jaar waren er al meer dan 100 medewerkers. Een geweldige groei-ervaring die ik meenam naar Bartok waar ik als directeur ook weer mee mocht werken aan een sterke groei. In 2008 is Bartok overgenomen door DEKRA, ook een bedrijf in o.a. de schade-expertise en inspectie, waar ik uiteindelijk CEO werd van de internationale holding op het gebied van expertise en schaderegeling.
Ik heb daar veel ervaring opgedaan als bestuurder, en geleerd hoe je een goede balans kan houden tussen de management rol en de dagelijkse praktijk van alle bedrijfsonderdelen. Ik hou van het ondernemerschap, de innovatie, de klanten en de mensen in de organisatie. Dus ik was veel op reis om nauw samen te werken met alle verschillende vestigingen in alle 18 landen. Heel erg leuk en leerzaam, maar je bent wel altijd ver van huis. Na een tijd wilde ik toch ook graag wat meer tijd thuis zijn: ik heb drie dochters van inmiddels 18 tot 22 jaar, maar die waren toen een stuk jonger. Vandaar dat ik na 6 jaar een overstap naar een lokale organisatie aantrekkelijk vond. De managementervaring van DEKRA nam ik in 2014 mee in mijn huidige rol als CEO van VWE. VWE biedt de autobranche diverse diensten op het gebied van data, online tools, marktkennis en ondersteuning van bedrijfsprocessen. Ik werk er nu al zo’n 10 jaar met veel plezier!
Je kent VWE dus door en door, na 10 jaar. Heeft digitalisering veel verandering gebracht sinds 2000?
De diensten van VWE voor de autobranche zijn grofweg te categoriseren in datadiensten, diverse RDW-diensten zoals de tenaamstelling of de APK afmelden en platform diensten, zoals Mijn VWE, Finnik en ons Remarketing platform. Al snel waren veel van deze diensten digitaal en geautomatiseerd in Nederland, en de koppeling met het RDW maakte al in 2000 dat dit relatief efficiënt ging. Die efficiency is in de jaren alleen maar toegenomen. Voor de datadiensten kunnen we autobedrijven bijvoorbeeld een heel goed inzicht geven in wat er gebeurt op de occasionmarkt, hetgeen helpt met hun inkoop of prijsvoering. Ook bieden we hulp met het verbeteren bedrijfsprocessen op basis van diverse soorten voertuiginformatie. Datzelfde geldt voor de automotive diensten, waar we door de voortgaande digitalisering in de afgelopen jaren de autobedrijven bij steeds meer activiteiten kunnen ondersteunen. De platform diensten zoals Mijn VWE en Finnik zijn natuurlijk in de kern al digitaal, en hebben zich door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Doordat steeds meer data digitaal gekoppeld zijn, zijn we goed in staat om deze data om te zetten naar transparante inzichten en advies.
Maar niet al onze platformen waren altijd al digitaal. Veel mensen zullen nog weten dat VWE ook heel lang de Utrechtse automarkt ondersteunde. Sinds 1930 werd die automarkt al georganiseerd, en sinds 1993 was VWE daarbij betrokken. Toen de gemeente Utrecht andere plannen met het Veemarktterrein maakte is met hulp van VWE een nieuwe bestemming gevonden in Beverwijk. Daar werden vanaf 2012 iedere week 1600 tweedehandsauto’s door 300 standhouders verhandeld. Een echt fysiek platform dus. De online handel groeide alleen zo hard, dat de markt op 21 december 2021 gestopt is. Nu is het Automotive Trade Center ons digitale podium hiervoor.
En verwacht je nog veel nieuwe digitale ontwikkelingen?
NewPort Capital is als investeerder in 2022 een partner van VWE geworden in die ambitie. Zo kunnen we ook overgenomen bedrijfsonderdelen zoals AutoVeiling.nl en Cargo verder laten groeien, en een nog grotere rol van betekenis hebben in de B2B handel en im- en export. De investering van Newport helpt ons met het groeien naar een volgend niveau in IT-leiderschap. Inmiddels werken we met 170 mensen aan dat doel.
Dat klinkt als een mooi doel. Hoe zie jij de toekomst in de automotive?
Dat gaat dan niet alleen over de voor de hand liggende data, zoals merk, model, kilometerstand etcetera. Maar ook over een goede internationale bron van lokale inkoop- en verkoopdata, of betrouwbare data over eigenaarschap, onderhoud en schade. Iedereen is erbij gebaat dat dat ook internationaal goed gedigitaliseerd en ontsloten wordt.
Dat geldt overigens ook binnen Nederland. We zien dat autobezitters minder merk- en dealertrouw zijn dan 24 jaar geleden. Waar men vroeger nog alle aankoopvoorlichting van hun vaste autobedrijf kreeg, of uit ging van een bepaalde voorspelbaarheid in kwaliteit bij een automerk, oriënteren kopers zich nu vaak zelf. Het is dus belangrijk dat ze alle informatie goed online kunnen vinden om tot een koop over te willen gaan.
En misschien dat de huidige twintigers in de toekomst een auto zelfs helemaal online gaan kopen, wie zal het zeggen. Nu zijn de volledig online kopers nog een niche, maar die generatie is er mee opgegroeid. Tegelijkertijd, in Nederland is alles redelijk in de buurt en het blijft een flinke aankoop die ook zij misschien toch ook eerst zelf willen zien en ervaren.
En verwacht je nog andere belangrijkste veranderingen in de toekomst, zeg over 24 jaar?
Het is moeilijk om te voorspellen wat de belangrijkste ontwikkelingen zullen worden. Autonoom rijden zal zeker in gestandaardiseerde situaties meer mogelijk worden. En ik denk ook dat de data van een elektrische auto voor meer toepassingen gebruikt kunnen worden. Denk maar eens aan het kunnen doorgeven van informatie over infrastructuur. Het is bijvoorbeeld heel nuttig voor het RDW om data te krijgen over onveilige situaties op de weg.
Maar ook al is het lastig om te weten wat de innovaties van de toekomst zullen zijn, wat we wel kunnen doen is luisteren naar de markt en een hoge ontwikkelsnelheid houden. Zo kunnen we de veranderingen goed vertalen naar oplossingen. Die wendbaarheid vergroten we bij VWE door samen te werken met partners, zodat wij kunnen doen waar we het beste in zijn: een verbindende factor zijn met marktinformatie en diensten voor de autobedrijven, leasemaatschappijen en de consument.
Dank je Piet, voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! - Dorianne Richelle, Country Manager