Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 11 - Het is leuk om mobiliteitskennis en informatie goed, slim en snel tastbaar te kunnen maken

AutoScout24 bestaat 24 jaar. Een mooie aanleiding om terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door vooruit te kijken naar de toekomst. Dat doen we graag samen, met diverse organisaties in de mobiliteitssector, in een serie korte interviews.

Deze keer met Erik van den Heuvel, Hexon BV.

Erik, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?

Mijn carrière tot nu toe heb ik in de automotive gewerkt. En dan met name op het snijvlak van IT, data en commercie. Ik heb een opleiding bedrijfseconomie gedaan op de Haagse Hogeschool. Daarna heb ik 10 jaar gewerkt bij RDC, waar ik uiteindelijk Directeur Verkoop werd. Via Autodata Nederland B.V. (15 jaar) en VWE Automotive (1 jaar) ben ik nu werkzaam bij Hexon BV . De meeste bedrijven in onze branche kennen Hexon als de ICT-dienstverlener voor de autobranche die zorgt voor het ontsluiten van de voorraad naar advertentieplatformen en voorraadbeheersystemen. Hexon is net als AutoScout24 opgericht in 2000.

Je kunt dus wel stellen dat jij de opkomst van data en digitalisering in de autobranche van dichtbij hebt meegemaakt! Hoe ging dat in het begin?

Oh, daarvoor moeten we echt even terug in de tijd! Voordat er online platformen waren konden autobedrijven hun voorraad aanbieden op bijvoorbeeld een Teletekstpagina of via de krant. Dat laatste was kostbaar, een autobedrijf was al snel 3500 gulden kwijt per maand aan advertentiekosten. We begonnen ‘online’ met het Auto Occasion Systeem op Viditel, een publieke dienst van destijds PTT, waarmee je via een kastje een advertentie kon lezen en de voertuigdata werd ontsloten. Het RDC had toen als eerste en enige RDW provider een database op kenteken waar de technische data, het merk-model en de voertuiggegevens in gevonden konden worden. Later werden ook foto’s toegevoegd aan het systeem. Viditel was een soort voorloper van internet, maar er waren relatief weinig actieve gebruikers en het kostte veel tijd voor om alle informatie goed bij te houden. Daarna kwamen we met RDC en AUTODATA met een écht online alternatief, namelijk AutoOnline. AutoOnline was de voorloper van wat later AutoScout24 Nederland werd. In het begin deden we bij elk verkocht voertuig een paaseitje in een pot, grappig toch? Vrij snel kreeg iedereen een computer thuis en nu zijn portalen niet meer weg te denken bij het kopen van een auto.

En hoe zat dat met Hexon, hoe is dat ontstaan?

Ook Hexon is ontstaan uit die digitale transitie rond 2000. AUTODATA was zelfs ooit mede aandeelhouder. De oorsprong van Hexon is het ontzorgen van de voorraad managementsystemen van de autobedrijven en de autoportalen. Door de data tussen de aanbieders en online kanalen goed te ontsluiten kon -en kan- alles goed gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden. In het begin duurde het meer dan een week om een auto online te adverteren, nu gaat dat in seconden.

Het is belangrijk om te weten dat Hexon zelf geen data toevoegt aan de voertuigadvertenties. Wat we wel doen is zorgen dat de gegevens optimaal worden “gemapt” aan de dataset van de ontvangende partij. Dat Hexon dit uitvoert lijkt in Nederland een vanzelfsprekendheid maar ik zie dagelijks in landen buiten Nederlands dat dat zeker niet vanzelfsprekend is. Het motto van Hexon is dan ook data die we binnenkrijgen goed, slim en vooral snel verwerken. Bijvoorbeeld door alert te zijn op de verschillende benamingen van opties zoals airco of climate control. Het is belangrijk om dit soort details niet te missen, want het geeft een auto meer waarde en creëert een beter vergelijk voor de koper.

Zie je dat er nog veel in verandert in de data die kopers nodig hebben?

Ja, dat verandert constant. Als eerste zien we dat er steeds meer zoekcriteria bijkomen door onder andere de opkomst van hybride en elektrische voertuigen. Mensen willen meer zekerheden en zoeken dus ook naar zaken als oplaadsnelheid en batterijkwaliteit. Dat zijn dus gegevens die autobedrijven moeten gaan aanleveren om de koper beter te bedienen. Dat geldt trouwens ook voor andere zekerheden zoals garantieperiode en onderhoudshistorie. Wat we ook zien is dat financieringsinformatie steeds belangrijker wordt voor kopers. En dan eigenlijk niet de financiering op zich, maar meer de te betalen maandbedragen. Ik denk dat we steeds vaker de vraagprijs van een auto zullen moeten gaan omzetten naar een maandprijs voor de koper, bijvoorbeeld met behulp van een koppeling met de financiële instellingen.

Naast de financiering zullen ook de maandelijkse kosten van de wegenbelasting, het onderhoud, de verzekering en de brandstofkosten sterker mee gaan spelen in de keuze van het kopen van een soort auto, en die informatie zal een koper meer op maat willen hebben. Nu worden daar nog vaak voorbeeldbedragen voor gebruikt. Als laatste merken wij ook dat internationalisering een rol speelt in de informatie die kopers zoeken. Bij vrachtwagens is het al een internationale markt, waarbij het voertuig heel gedetailleerd omschreven moet zijn vanwege de lange leverafstanden. Door de groeiende import en export van personenwagens zal dat ook hier belangrijker worden.

En wat zie jij als de belangrijkste veranderingen voor nu en de toekomst voor Hexon?

Ik zou zeggen leukere en slimmere zoekmachines die gebruik maken van eerdere zoekopdrachten en met hergebruik van data met algoritmes slimmer worden. Hexon zal oplossingen gaan bieden die de online kant van de automotive leuker, aantrekkelijker, efficiënter en sneller maakt. Het is moeilijk om ver vooruit te kijken, zeg naar de volgende 24 jaar. Over het algemeen kun je zeggen dat processen steeds meer online gaan, en geautomatiseerd zullen zijn. Hexon kan en zal daar het verschil maken via managed services. Onze laatste volledig nieuwe productlijn “ILSA” is daar een mooi voorbeeld van. Een andere ontwikkeling die natuurlijk impact heeft op het zoekpad, is dat mobiliteit een steeds breder begrip wordt. Het gaat steeds meer over verschillende vervoersopties, zoals soorten eigenaarschap van de auto, maar ook over combinaties zoals een auto + elektrische fiets. Met daarbij alle services eromheen. En internationaal. Goed begrijpen welke informatie een koper allemaal nodig gaat hebben, en dat slim ontsluiten is wat Hexon goed doet. Ik vind het leuk om al die kennis en informatie over mobiliteit tastbaar te kunnen maken met de slimmigheden en expertise, we noemen dat zelf domeinkennis, die we hebben.

Dank je Erik, voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! - Dorianne Richelle, Country Manager Autoscout24 Nederland

Alle artikelen

Joan - IVA interview

Interview 9 - De mobiliteitstransitie zal zich nog veel verder voltrekken

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Robert Rowan

Interview 8 - We willen laten zien dat waterstof niet onderdoet voor fossiele brandstof

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
olaf de bruijn

Interview 7 - Een branchevereniging moet ver vooruit kijken in belang van haar leden

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer