Nick, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?
Ik ben 24 jaar, net als AutoScout24, en ben al mijn hele leven Formule 1 fan. De reden dat ik Werktuigbouwkunde op de TU in Delft ben gaan studeren is omdat ik wist dat ze hier een studenten raceteam hebben. Daarnaast vind ik het mechanische leuk aan mijn studie. Ik heb vorig jaar mijn bachelor afgerond, en richt me nu volledig op het Formula Student Team Delft , waar ik dit jaar vrijwillig als teammanager werk. Het Formula Student team is opgericht in 1999 en we onze eerste auto was klaar in 2001. We werken met een grote groep van bijna 100 mensen aan het bouwen van een compleet nieuwe raceauto in 10 maanden. Dit jaar het 24e design en de 23e fysieke auto, want in 2020 stond de bouw een jaar stil. Met die auto doen we mee in de wereldwijde competitie van studententeams. Alle mensen in het team hebben hun eigen specialisme, zoals aerodynamics de powertrain of het softwareteam. Ze moeten extreem goed samenwerken onder hoge druk voor het beste resultaat. Dat gaat gepaard met een hele strakke planning en hard werken. Van september tot Kerst is de design fase, daarna gaan we over tot productie van de onderdelen, dan de assemblage en dan testen. Als dat allemaal goed is gegaan gaan we 2 maanden racen.
Dat klinkt serieus! Wat is jouw rol in dit geheel?
Ja, dat is het ook. De mensen zijn hier echt gepassioneerd en werken lange dagen. Net zoals een Formule 1 team, maar dan op ons niveau. Als teammanager richt je je vooral op het team zelf. Ik wil zorgen dat we als team onze doelen halen door op de individuele behoefte te letten, op het samenwerken als groep en doordat ik goed de stress manage en op tijd duidelijke beslissingen neem. Het management bestaat verder uit de manager voor Finance & Partnerships en de manager voor de projectplanning en de Chief Engineer. Verder zijn er 8 technische chiefs die ieder aan het hoofd van een afdeling staan.
Wat was de moeilijkste beslissing die je als teammanager hebt moeten maken?
Als we een nieuwe auto gaan bouwen maken we een gedetailleerde planning voor het hele project, en omdat alles in ongeveer 10 maanden af moet is de tijd heel erg kostbaar. Letterlijk, want we hebben ook een beperkt budget. Vanaf het begin van het collegejaar tot Kerst gaat alles om het design. We zijn aanvankelijk een designrichting ingegaan waar we toch over gingen twijfelen. We konden ons niet veroorloven om al in het begin een weg in te slaan die onzeker was. Wat ook hielp was dat we ons gezamenlijk doel als team vooraf goed omschreven hadden: we willen een kwalitatieve, winnende auto maken, die goed getest is én op tijd af is: “to win FSG with a complete, well tested and high quality car”. Dat hielp met het maken van de moeilijke beslissingen in de design fase. Alles wat we doen, toetsen we daaraan. Ook die moeilijke keuze destijds. Dat geeft richting aan het hele team. Ons competitieve doel is de belangrijkste wedstrijd van dit jaar winnen, de Formula Student Germany , die is in augustus op Hockenheim. Er zijn wereldwijd 1000 Formula Student teams, meer dan 300 daarvan willen meedoen aan die wedstrijd, maar er kunnen maar 85 teams meedoen. Om toegelaten te worden moesten we een hele zware test doen, over de regels maar ook een technische toets. Dat was hard blokken, en we zijn als 5e geplaatst!
Heb je zelf een rijbewijs? En zo ja, rijd je dan ook een auto?
Jazeker! Ik was er vroeg bij: ik had op mijn 15e al een brommer rijbewijs, en op mijn 17e mijn autorijbewijs. Een auto heb ik niet, want als student is dat veel te duur. Plus, in Delft kan ik alles op de fiets doen. Maar als ik een auto kon kopen dan ben ik wel fan van BMW als automerk. Die maken mooie auto’s.
Jij bent dus echt iemand dagelijks bezig is met auto’s. Hoe zie jij de toekomst op dat gebied?
Omdat we hier ook bezig zijn met een autonoom rijdende auto, ook competitief, ben ik benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Technisch kan er nu al veel, maar om dat in het dagelijkse verkeer te laten werken zijn er veel regels nodig. Zeker in de steden lijkt me dat lastig nog. Ook zullen er grote computers en datacentra nodig zijn om dat mogelijk te maken. Als ik nu al kijk welke computers wij nodig hebben voor de simulator van aerodynamica, dan is autonoom rijden met alle regels en verkeerssituaties een behoorlijke klus.
Hoe kijk je nu naar de Formule 1?
Haha! Ja, heel anders. Als er nu een auto crasht dan denk ik meteen aan de mensen in de fabriek die het moeten fixen en de kosten! Wat wel nog leuk om te vertellen is, is dat Formule 1 teams de wereld van het studenten racing goed in de gaten houden. Ze recruiten hier bijvoorbeeld stagiairs van teams die het goed doen en er zijn al meerdere studenten hier die stage hebben gelopen bij bijvoorbeeld Red Bull. Zoiets lijkt me ook wel mooi voor de toekomst. Maar eerst wil ik de wedstrijd in Duitsland winnen, dan uitrusten en dan aan mijn Master beginnen.
Dank je Nick, voor je perspectief vanuit een jonge generatie en je blik op de toekomst! -Dorianne Richelle, Country Manager Autoscout24 Nederland