Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview 2 - Connectiviteit wordt steeds belangrijker in automotive

AutoScout24 bestaat in 2024 alweer 24 jaar. Een goede reden om dat te vieren! En een mooie aanleiding om eens terug te kijken naar het jaar 2000, de veranderingen die digitalisering bracht en door ook vooruit te kijken naar de toekomst.

Dat doen we graag samen, met diverse organisaties in de mobiliteitssector, in een serie korte interviews. Deze keer met Hein Balesar , manager Sales bij RDC /Bovemij. #Interview2

Hein, jij stond aan de basis van het online portal van AutoTrader, als accountmanager online. Kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?

Ik ben getrouwd, heb drie kinderen en woon in Heerhugowaard. Ik ben al 24 werkzaam in de autobranche, sinds ik in 2000 bij AutoTrader ging werken. Ik had ervaring bij Sanoma in de media en advertising, en AutoTrader ging vanuit hun occasionmagazine een online portal voor auto’s opzetten. Ze zochten iemand die autobedrijven ging enthousiasmeren om hier hun aanbod op te adverteren. Vandaaruit heb ik bij verschillende organisaties in de autobranche gewerkt en sinds 2014 begonnen als manager sales bij RDC/Bovemij. Daar adviseer ik vooral de dealerholding top-20 met data-oplossingen en software voor verdere digitalisering.

Hoe ging dat dan, in 2000, adverteren op een autoportaal?

Toen AutoTrader haar online portal op ging zetten, was dat dus als snel veel aantrekkelijker: er konden wèl foto’s op, meer informatie over het voertuig en de kostprijs van een advertentie was ook nog eens stukken lager dan bij de kranten. De foto’s werden gemaakt door een speciaal fotografen-team, dat met een Sony Mavica camera met floppydisc naar de autobedrijven ging. Die moesten dan één voor één naar buiten gereden worden en telkens op dezelfde manier vastgelegd worden. In beginfase zelfs maar één foto. Een ander groot voordeel voor autobedrijven was het landelijke bereik. Maar in het begin was het allemaal nog wel veel werk. Autobedrijven moesten echt geholpen worden en konden nog niet zelf een advertenties aanmaken. Dat deden wij voor ze. Toen duurde het circa twee weken voor het live stond met de foto. Pas later ging dat via een softwareprogramma dat met een CD-rom geïnstalleerd direct bij de autodealer kon worden. En dan nog was de bandbreedte van internet heel traag. Vaak werd nog de fax lijn hiervoor gebruikt!

Wat vonden autokopers van deze ontwikkeling?

Kopers waren hier blij mee. Zij vonden het lastig om een auto te zoeken in de krant. De lokale kranten sorteerden namelijk de automerken en modellen niet, alles stond door elkaar. In het AutoTrader magazine was dat wat beter, ook doordat er een foto bij stond. Maar het internet maakt het allemaal een stuk transparanter en bereikbaarder voor kopers. Zeker ook, omdat ze ons makkelijk konden vinden via bijvoorbeeld Startpagina, een zoekpagina die écht iedereen gebruikte toen.

En hoe ontstond het RDC dan, was dat ook in die tijd?

RDC staat voor RAI Data Center, en werd opgericht door de RAI Vereniging, de vereniging van fabrikanten en importeurs met als doel verkoopstatistieken bij te houden. Later werd het RDC informatieprovider van het RDW en biedt sinddsien data aan vanuit het kentekenregister. Begin 2000 kwam het RDC met software voor autobedrijven, waaronder het ‘Occasionbeheersysteem’ om via één applicatie meerder occasionportalen te voeden gekoppeld aan de RDW-bedrijfsvoorraad. Je kunt dus wel zeggen dat juist door de digitalisering het RDC ontstond. Inmiddels biedt het RDC diverse data en applicaties aan voor bedrijven in de mobiliteit, of dat nu gaat over verkoop, marketing of voertuigdata.

Hoe zie jij de toekomst, stel we zijn weer 24 jaar verder?

Als je kijkt naar het huidige overheidsbeleid, dan heeft dat impact op de voertuigen en daarmee de keuze van de koper. Heel snel gaat die verandering nog niet: tot 2035 zal er nog steeds verkoop van auto’s met fossiele brandstoffen plaatsvinden. Ook gaan auto’s steeds langer mee, dus we zullen nog jaren daarna auto’s zien rondrijden op fossiele brandstoffen. Tegelijk verwacht ik wel dat het zoekgedrag van veel kopers wel gaat veranderen. Bijvoorbeeld omdat ze op zoek naar duurzamere oplossing, elektrisch of misschien wel waterstof. Een andere verandering in zoekgedrag zal ook zijn dat een auto rijden belangrijk zal worden dan kopen. Je ziet dat nu al, met de groei van Private Lease en langzaamaan ook met auto-abonnementen. Slim dat AutoScout24 dat nu al aanbiedt op haar portaal. Ik verwacht dat dat door zal zetten. Autorijders zullen namelijk steeds meer gemak willen. Zo vindt mijn oudste kind, waar ik onlangs hielp met het kopen van een auto, dat Apple Carplay voor haar het belangrijkste criteria was. Dan heeft ze alles wat ze nodig heeft bij de hand.

Dank je Hein, voor je blik in de achteruitkijkspiegel en op de toekomst! -Dorianne Richelle, Country Manager Autoscout24 Nederland

Deel artikel

Alle artikelen

orlando bijnen 24y

Interview 13- We denken goed na wat écht belangrijk is en waar we in investeren

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
vwe

Interview 12- We blijven innovatief door goed te luisteren naar de markt en een hoge ontwikkelsnelheid te houden.

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
hexon

Interview 11 - Het is leuk om mobiliteitskennis en informatie goed, slim en snel tastbaar te kunnen maken

Persoverzicht · 24 jaar AutoScout24
Ontdek meer