Sterke punten
- Uniek design
- Goede prijs-kwaliteitverhouding
- Moderne technologie
Zwakke punten
- Het design moet je wél aanspreken
- Servicenetwerk nog beperkt
- Imago Chinees product kan drempel zijn
Zeekr X : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Zeekr X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Zeekr X
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- De Zeekr X heeft een uniek, opvallend en herkenbaar uiterlijk
- Ruime standaarduitrusting voor een aantrekkelijke prijs
- Ideale mix van comfort en sportiviteit, voor dagelijks gebruik en lange ritten
- Innovatieve technologie, moderne veiligheidssystemen en handige functies
- Uitgebreide garantie van tot wel 10 jaar dekking mogelijk, inclusief onderhoud
Technische gegevens
Motorisatie
De Zeekr X is leverbaar in twee motorvarianten: een achterwielaangedreven versie met een elektromotor achterin en een vermogen van 200 kW (272 pk). De krachtigere versie van de Zeekr X is voorzien van twee elektromotoren – de ene op de vooras en de andere op de achteras en dus vierwielaandrijving – en een totaal vermogen van 315 kW (428 pk). Het koppel van de eerste is 343 Nm, dat van de tweemotorige variant 543 Nm. Aangezien elektromotoren hun maximale vermogen en trekkracht bij elk toerental leveren, is een conventionele transmissie of een automaat overbodig. De Zeekr X laat zich dus als een auto met automatische transmissie rijden, maar dan zonder de schokjes van het schakelen.
Beide varianten zijn voorzien van een batterij met een capaciteit van 69 kWh, die onder de vloer is gemonteerd. De achterwielaangedreven versie verbruikt 16,4 kWh per 100 kilometer, voor de vierwielaangedreven versie is dat 18,3 kWh/100 km.
Het maximale laadvermogen met wisselstroom is 22 kWh, zodat opladen van 20 naar 80 procent van de capaciteit ruim twee uur vergt. Aan een snellader van 150 kW kost dat nog geen halfuur.
Afmetingen
De Zeekr X heeft een lengte van 4,43 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,57 meter. De wielbasis bedraagt 2,75 meter, wat zorgt voor een ruim interieur met plaats voor vijf personen. Het model heeft een bagageruimte van minimaal 362 liter, met een kleine extra bergruimte van nog eens 21 liter voorin – in de zogenoemde ‘frunk’ de ‘front trunk’ in het Engels.
De belangrijkste specificaties op een rij
Zeekr X | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,43 x 1,84 x 1,57 m |
Wielbasis | 2,75 m |
Inhoud bagageruimte | 362 l + 21 l |
Ledig gewicht | 1.855-1.960 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Vermogen | 200-315 kW (272-428 pk) |
Koppel | 343-543 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,8-5,6 sec |
Batterijcapaciteit | 69,0 kWh |
Verbruik | 16,4-18,3 kWh/100 km |
Actieradius | 400-440 km |
Varianten
De Zeekr X is beschikbaar in slechts twee uitvoeringen: de Long Range RWD met achterwielaandrijving en de Privilege AWD met vierwielaandrijving. De standaarduitrusting van de Zeekr X is zeer uitgebreid en omvat onder meer een vast panoramadak dat volgens de fabrikant 99 procent bescherming biedt tegen UV-stralen en zonnewarmte, lichtmetalen 19-inch wielen, verwarmbare en geventileerde stoelen voorin, een verwarmbaar stuurwiel, volledige LED-verlichting en een head-up display. De AWD Privilege-variant voegt daar onder meer lichtmetalen 20-inch wielen en massagestoelen voorin aan toe.
Prijzen
De Zeekr X Long Range RWD is verkrijgbaar voor prijzen vanaf ongeveer 44.000 euro. De vierwielaangedreven Privilege AWD kost 5.000 euro meer, zodat de vanafprijs voor deze versie van de Zeekr X richting de 50.000 euro gaat. Optionele kleur- en interieurupgrades kunnen tot zo’n 3.000 euro extra kosten. Waarschijnlijk wordt de Zeekr X vooral geleaset, denk dan aan tarieven vanaf zo’n 450 euro per maand.
De Zeekr X is nog maar kort in Nederland op de markt en het is een nieuw model van een nieuw en onbekend merk. Het is dus niet vreemd dat er nog amper een paar honderd exemplaren zijn verkocht. Daardoor is het aanbod van occasions nihil. Als je al een occasion vindt, dan zal de vraagprijs niet veel lager liggen dan de prijs van een nieuw exemplaar.
Design
Buitenkant
De Zeekr X onderscheidt zich door zijn scherpe lijnen en opvallende details. De voorzijde heeft slanke, scherp gesneden koplampen en dagrijverlichting waarin je de vormen van een eetkamerstoel kunt herkennen. Het kenmerkende Zeekr-logo ligt prominent op de motorkap. De brede wielkasten en korte overhangen geven de auto een robuust en sportief uiterlijk, mede door de grote wielen en de zwarte wielkastranden lijkt de auto hoog op de poten te staan. Opvallend: op de B-stijl bij het bestuurdersportier geeft de Zeekr X allerlei informatie weer, al voordat de bestuurder is ingestapt: de laadstatus van de batterij, de status van de portiervergrendeling en speciale functies als de Pet Mode.
Ook heel opvallend is de plooi die vanaf de dorpel achter de voorwielkast diagonaal naar achteren oploopt en waaraan de onderrand van de ruit in het achterportier parallel loopt. De Zeekr R krijgt daardoor een beetje een hoge rug. De achterzijde wordt gedomineerd door de strakke achterklep met een lage, brede achterruit. De eveneens opvallende verlichting achter flankeert de merknaam Zeekr in duidelijke blokletters. De Privilege-versie is voorzien van lichtmetalen 20-inch wielen, de Long Range-uitvoering ‘moet het doen’ met zeker niet te kleine exemplaren van 19-inch.
Binnenkant
Het moderne interieur van de Zeekr X kenmerkt zich door zijn strakke vormgeving en minimalistische inrichting en bekleding in de kleuren blauw en wit. Het vaste panoramadak laat veel licht binnen en zorgt voor een ruimtelijke sfeer. De geventileerde voorstoelen hebben in de 4WD-versie ook een massagefunctie.
De bestuurder kijkt door het afgeplatte stuurwiel – dat qua vorm in de verte doet denken aan het ‘Quartic’-stuur in de Austin Allegro uit de jaren zeventig – op een digitaal instrumentarium van 8,8 inch. Via het centraal geplaatste 14,6-inch touchscreen kunnen de inzittenden voorin onder meer de klimaatregeling bedienen, de rijmodus selecteren, apps gebruiken en de assistentiesystemen in- en uitschakelen. Een grote head-up display van maar liefst 24,3 inch met augmented reality projecties geeft alle informatie op een handige, slimme en veilige manier weer. Met over-the-air-updates is de Zeekr X steeds up-to-date te houden. Een Yamaha surround sound audiosysteem met tot maar liefst dertien luidsprekers en subwoofers zorgt voor een premium geluidsbeleving.
Veiligheid
Hoewel de Zeekr X nog geen Euro NCAP-crashtests heeft ondergaan, biedt de auto absoluut voldoende bescherming. De auto is gebouwd op de Sustainable Experience Architecture (SEA) van Geely en dat deelt hij met de Volvo EX30, de Polestar 4 en de Smart #1. Dit platform biedt een veilige structuur en ondersteunt geavanceerde rijhulpsystemen. Zes airbags, inwendige verstevigingen en toonaangevende veiligheidssystemen bieden de inzittenden rondom bescherming. De Zeekr X is verder voorzien van moderne assistentiesystemen zoals vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning en parkeerassistentie. Deze systemen dragen ook bij aan het comfort van de bestuurder.
Alternatieven
De Zeekr X is via Geely Auto Group niet alleen een concerngenoot, maar in zekere zin ook een concurrent van andere compacte elektrische crossovers: de Volvo EX30, de Smart #1 en de Polestar 4, die op hetzelfde platform zijn gebaseerd. Ook zijn modellen als de BMW iX1, de Mercedes-Benz EQA en de Kia Niro EV potentiële rivalen in het premiumsegment. De Zeekr X biedt echter een aantrekkelijker prijs-kwaliteitverhouding met een rijkere standaarduitrusting.