Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Actueel aanbod van Westfield
-
Westfield SEi ZEi ze1 cabriolet LHD
€ 13.000,-- 30.620 km
- 01/1995
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4371RA Koudekerke -
Westfield SEi zetec 2.0
€ 24.750,-- 8.000 km
- 07/2014
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3218av Heenvliet -
Westfield Sport GTM Sports Spyder
€ 19.900,-- 33.373 km
- 01/2007
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5283 VK BOXTEL -
Westfield Lotus seven 2.0 FORD ZETEC|WIDE BODY|EERSTE EIGENA
€ 23.900,-- 65.020 km
- 06/2002
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AT NAARDEN -
Westfield SDV sports
€ 21.900,-- 15.000 km
- 06/2008
- 113 kW (154 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7006px Doetinchem
Enkel de meest essentiële onderdelen van motor en wagen worden geàà¯nstalleerd. In dezelfde geest maakt Westfield ook nog andere modellen, als fabrieksmodellen of als zelfbouwkits. Alleen al door deze unieke aanpak en designs zijn deze wagens bijzonder geliefd, zeker bij trouwe fans, en ook als tweedehands. Volgens het magazine Total Kit Car produceert het bedrijf ongeveer 450 SEi en XTR chassis per jaar (2005). In december 2006 werd Westfield een onderdeel van Potenza Sports Cars Limited. Een jaar later werd hier ook GTM Cars aan toegevoegd.
Geschiedenis
Aan de basis van Westfield ligt een conflict tussen Caterham Cars en oprichter Chris Smith. Terwijl de eerste de rechten op de Lotus wagens had gekocht, begon de tweede een concurrerend bedrijf dat soortgelijke auto's aanbod in do-it-yourself kits. Een rechtszaak dreigde en leidde uiteindelijk tot een aanpassing (en verbetering) van Smiths wagens, zodat de affaire buiten de rechtszalen kon worden geregeld. Het resultaat was Westfield. De look van Lotus bleef daarbij wel grotendeels behouden, alleen de constructiemethode verschilt lichtjes. Zo verkiest Westfield te werken met glasvezels in de body, zoals dat ook bij de oorspronkelijke Lotussen gebeurde (zoals de Elise, de Esprit en de Elan). Caterham gebruikt ondertussen liever aluminium bodies.
Technische innovaties
Ondertussen legde Smith zich ook meer dan Caterham toe op een aantal technische vernieuwingen, zoals onafhankelijk achterophanging en een verbreding van het chassis. Deze vernieuwingen werden uiteindelijk ook opgepikt door andere fabrikanten. Recent werd ook geàà¯nvesteerd in zogenaamde SDV's (Single Donor Vehicles). Zo kwam een versie van de SEi kit uit die enkel donoronderdelen gebruikt van de Mazda Mx5 Miata. Er bestaat tevens een SDV kit gebaseerd op de Ford Sierra. Tegelijk werd meer en meer geàà¯nvesteerd in de diversificatie van het aanbod motoren en transmissies. Daar werd recent bijvoorbeeld de Honda S2000 motor en versnellingsbak aan toegevoegd, via de MegaS 2000 kits en wagens. De vernieuwingskracht van het bedrijf bleef overigens niet onopgemerkt. Zo was de Sport Turbo de eerste fabricatie van een niche-fabrikant die ooit de Europese Small Series Production Status mocht ontvangen. Het resulteerde onder andere in een verdere vernieuwing met de creatie van de iRacer, een elektrische racewagen, en met de creatie van een hybride versie van de Sport Turbo.
Megabusa
Een idee van het profiel van Westfield, ook op de tweedehands markt, verkrijgt men het beste via een overzicht van een aantal voorname modellen in de geschiedenis van het bedrijf. Een eerste model dat vervolgens een vermelding verdient is de Megabusa, die geproduceerd wordt vanaf 2000. De Megabusa is een Lotus Seven van Britse makelij en voorzien van een fietsmotor van 1299 cc, de Suzuki Hayabusa met een sequentiële versnellingsbak en zes snelheden. In sommige Europese landen mag de Magabusa zelfs zonder problemen de weg op.
SEiGHT (S-8)
Een andere variant van de Lotus Seven is de SEiGHT. Afgezien van een aantal visuele verschillen (zoals de verhoging van de motorkap om de grote motor een plaats te geven), gebruikt deze wagen hetzelfde 'widebody' chassis als de SEi met kleinere motor. Alle SEiGHTs worden daardoor bepaald door de motor, die telkens een V8 is. De productie van de wagen werd stopgezet in december 2010. Hij blijft ondertussen wel populair als tweedehands auto.
XTR 2
Dit is een ultralichte sportwagen en tweezitter. Een voorname feature is het lichte stalen spaceframe chassis, naast de Suzuki Hayabuse motor met vier cilinders, 1299 cc, een kracht van 127 kWh en gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met zes snelheden. De XTR kan worden geüpdatet, maar beschikt niet over voorvenster, zijdeuren of dak. Ook in het interieur is elke vorm van luxe achterwege gelaten. Het resultaat is een uiterst lichte creatie met een gewicht tussen 410 en 440 kg, afhankelijk van de samenstelling. Het maakt van de XTR een uitstekende racewagen, dankzij ontzagwekkende kracht-gewichtverhouding. Toch kan de XTR ook op de openbare weg gebruikt worden (UK). De productie van de XTR werd stopgezet aan het einde van 2010, zodat het bedrijf zich zou kunnen concentreren op de bouw van de XTR4 met een 1,8 liter DOHC Turbomotor van Audi. Om deze overgang van fietsmotor naar wagenmotor te accommoderen werd ook een aantal structurele en esthetische aanpassingen aangebracht aan het basismodel.
X1 'Westfield Eleven'
Zoals de naam al aangeeft is de X1 niet gebaseerd op de Lotus Seven, maar op de Lotus Eleven. De productie van deze wagen werd in de hand gewerkt door de populariteit van de originele Lotus X1, die de productie van een replica met een body uit glasvezels wel kon verdragen. De X1 is te koop als kit of als fabriekswagen en werd oorspronkelijk aangeduid als 'Westfield Sports'. De fabrieksversies werden daarbij meestal voorzien van een 1275 cc motor uit de BMC A Series, hoewel sommige exemplaren ook een Ford Kent motor meekregen. De meerderheid van de X1's worden echter verkocht als kits zonder motor, maar voorzien op een 1275 cc BMW A Series uit de MG Midhet of de Austin-Healey Sprite. Eigenaars hebben de wagen echter al met tal van motors uitgerust: Coventry Climaxes, Lotus twin-cams en zelfs Alfa Romeo motoren. De kit is verder zo ontworpen dat ook andere donordelen van de Sprite of de Midget kunnen worden gebruikt. In 1983 en 1984 verschenen twee artikelen over de X1 in het gerenommeerde vakblad Road & Track. De artikelen vertellen hoe het magazine een X1 monteerde en daarmee 8.000 kilometer aflegde tussen Californië en Wisconsin. De bijdrage zorgde voor een verhoogde bekendheid van de wagen in de USA, wat zich toonde in een stijgende verkoop. De productie van de X1 werd stilgelegd in 1986, hoewel de kits bleven bestaan tot in 1988. In 2004 werd de productie bovendien opnieuw opgestart, opnieuw met de de A Series BMW motor. Tot vandaag wordt de X1 aangeboden via beperkte oplagen. De wagen blijft ook een geliefde tweedehands.