Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-c30-front

Volvo C30

1 / 3
volvo-c30-front
volvo-c30-side
volvo-c30-back

Sterke punten

  • Sportieve en goed uitgeruste hatchback
  • Breed motorenaanbod
  • Een Volvo, dús veilig

Zwakke punten

  • Weinig moderne snufjes
  • Beperkte ruimte tweede zitrij
  • Dorstige vijfcilinder-benzinemotoren

Volvo C30 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo C30, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo C30: sportieve Zweedse hatchback

De C30 is een voorwielaangedreven compacte hatchback van het Zweedse merk Volvo. Het model deelt zijn basis met andere Volvo-modellen, zoals de S40, V50 en C70, en de productie liep van 2006 tot 2013. Volvo positioneerde de C30 als een luxe hatchback met sportieve eigenschappen. Lees meer

Interesse in een Volvo C30

Volvo C30 occasions
Volvo C30 nieuwe auto's
Volvo C30 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veilige familieauto
  • Opvallende verschijning
  • Sportieve rijervaring
  • Op-en-top Zweeds design

Technische gegevens

Motorisatie

De C30 was leverbaar met keuze uit diverse krachtbronnen, waaronder verscheidene viercilinder- en vijfcilindermotoren. De viercilinder benzinemotoren omvatten een 1,6-liter (74 kW, 100 pk), een 1,8-liter (92 kW, 125 pk), een 2,0-liter (107 kW, 145 pk), en een 1.8 F- en 2.0 F-motor met respectievelijk 92 en 107 kW vermogen (125 en 145 pk).

De vijfcilindermotoren staan bekend om hun karakteristieke geluid. Er is keuze uit een 2.4i (125 kW, 170 pk) en de T5 2.5 (169 kW, 230 pk). De absolute topversie is de C30 Polestar. Deze beschikt ook over de vijf-in-lijn, maar ditmaal is hij goed voor 405 pk en 510 Nm koppel. Dankzij dit beestachtige vermogen schiet hij in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is – hou je vast – 300 km/u!

In het dieselassortiment waren zowel vier- als vijfcilinders beschikbaar: de D2 (85 kW, 115 pk), D3 (110 kW, 150 pk), D4 (130 kW, 177 pk) en de krachtige D5 met 132 kW (180 pk). Allemaal behoorden ze tot de modulaire Volvo-motorenfamilie, met een aluminium motorblok, cilinderkop en zuigers/stangen, en ze hadden allemaal twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder.

Er was zelfs een C30 zonder traditionele verbrandingsmotor: in 2011 werd een elektrische versie geïntroduceerd. Alhoewel … eigenlijk is ‘geïntroduceerd’ een groot woord, want slechts 250 speciaal geselecteerde Europeanen kregen de kans er een testrit in te maken. De elektrische C30 had een actieradius van 150 kilometer.

Afmetingen

De C30 is een stuk korter dan de V40 en S40 waarvan hij is afgeleid. Hij is 4,27 m lang, 1,78 m breed, 1,44 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,64 m. Zijn wielen staan dus op de uiterste hoeken van de koets. De bagageruimteis 251 liter groot, maar met de rugleuningen neergeklapt heb je 894 liter ter beschikking. Er gaat 55 liter in de tank. Met de zuinigste dieselversie haal je ruim 1.000 kilometer op een volle tank. Met de sterke T5-versie op benzine moet je aan een actieradius denken van ruim 500 kilometer.

In de volgende tabel staan de belangrijkste gegevens van de Volvo C30 met de populaire 1,6-liter motor:

Volvo C30
Marktintroductie sinds 2006
Lengte x breedte x hoogte 4,27 x 1,78 x 1,44 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 251-894 l
Ledig gewicht 1.175 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.700 kg
Cilinderinhoud 1.596 cm³
Vermogen 74 kW (100 pk)
Koppel 150 Nm
Topsnelheid 185 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,8 s
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7.0 l/100km
CO₂-uitstoot 167 g/km

Varianten

Niet alleen bood de Volvo C30 een uitgebreid scala aan motoren, er waren ook verscheidene versies en uitvoeringen beschikbaar. In totaal waren er maar liefst negen verschillende uitvoeringen van de C30: Kinetic, Momentum, Summum, R-Design, Advantage, R-edition, Business Edition, Business Pro Edition en RS-Design Pro Edition.

Prijzen

Voor een nieuwe C30 vroeg Volvo in 2012 tussen de 25.000 en 36.000 euro, exoten als de Polestar niet meegerekend. Die was er vanaf dik 50 mille. Volvo C30 occasions worden aangeboden vanaf ongeveer 2.000 euro. De kilometerstand bedraagt dan minstens 250.000 kilometer. Krachtige, goed uitgeruste modellen met minder dan 100.000 kilometer zijn beschikbaar vanaf 8.000 euro.

Design

Buitenkant

Je zou de C30 een 2-deurs hatchback kunnen noemen, maar dat doet afbreuk aan het compacte design met de aflopende daklijn. Koppel daar nog de grote glazen achterklep aan plus de flinke bogen van de achterlichten, en je denkt toch weer eerder aan een coupé. Hij valt een beetje tussen de twee, zoals veel stijlelementen van de C30. Hij heeft duidelijk Volvo-lijnen, ook na de facelift toen de koplampen stevig naar de wielkasten werden doorgetrokken en het Volvo-logo een stuk prominenter in de grille werd geplaatst. Achteraan heeft hij de specifieke schouders van Volvo-stationwagons uit die tijd en toch ook weer niet: zie de gebogen achterlichten. En wel of geen dakspoiler maakte qua uitstraling een wereld van verschil.

Binnenkant

Binnenin ziet de C30 eruit zoals de hele Volvo 40/50 serie. De aluminium middenconsole oogt strak met daarop knoppen voor airco en verwarming. Hoe die ingesteld zijn, valt op een klein scherm erboven af te lezen. In de middentunnel bevinden zich handige opbergvakken en uiteraard de pook of keuzehendel als het een automaat is. Achter het Volvo-stuur zitten twee grote klokken. Het stuur heeft drie spaken en opvallend weinig bedieningsknoppen. Stoelen hebben zowel voor als achter hetzelfde design. Volvo gaat niet extreem weldadig te werk, maar de afwerking is duidelijk premium en met zorg gedaan. In de Polestar-versie is bijna het hele dashboard bekleed met alcantara. Het stuurwiel overigens ook.

Veiligheid

De C30 kreeg van Euro NCAP 5 sterren en scoorde vooral sterk wat betreft de bescherming van de inzittenden. Ook de veiligheidsassistenten en de bescherming van een meerijdend kind scoren goed. Wie wat geld over had, kon ook het BLIS-systeem op zijn C30 laten monteren: het blind spot information system, in die tijd nog een innovatie. Vanzelfsprekend waren ABS-remmen (met remkrachtverdeling, maar zonder remassistent) en tractiecontrole beschikbaar.

Alternatieven

Kleine coupés waren ten tijde van de C30 dun bezaaid. Hij ging de concurrentie aan met modellen als de Alfa Romeo Giulietta en de Volkswagen Scirocco. De Scirocco is een eigenzinnige coupé-variant van de Golf en bood een breed scala aan motoropties (inclusief de krachtige R-versie met 300 pk), transmissies en zelfs 4Motion vierwielaandrijving. Het prijskaartje van de Scirocco was echter iets hoger dan dat van de C30. De Renault Mégane GT kan ook worden beschouwd als een vergelijkbaar alternatief in dit segment.

FAQ

Wat kost een Volvo C30?
Aan het einde van zijn carrière – omstreeks 2012 – varieerde de prijs van een nieuwe Volvo C30 van 25.695 tot 35.950 euro. De Polestar-variant begon bij meer dan 50.000 euro. Occasion Volvo C30-modellen zijn er vanaf ongeveer 2.000 euro, met een kilometerstand van minstens 250.000 kilometer. Krachtige, goed uitgeruste exemplaren met minder dan 100.000 kilometer op de teller zijn verkrijgbaar vanaf 8.000 euro.
Hebben de 2 stoelen achterin praktisch nut?
Nee, de stoelen bieden hooguit ruimte aan kleine kinderen of een kinderzitje. Of natuurlijk aan extra bagage.
Is de elektrische C30 op de markt gekomen?
Nee, hij ging helaas niet in productie. Volvo koos 250 mensen uit die hem mochten uitproberen, maar daar bleef het bij.

Beoordelingen voor Volvo C30

15 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details

Meer links