Sterke punten
- Perfecte gezinsauto voor lange afstanden
- Stationwagon biedt veel bagageruimte
- Echte kilometervreter die tegen een stootje kan
Zwakke punten
- Inmiddels een ouder model, met vaak een hoge kilometerstand
- Oudere motoren, met een hoger verbruik
- Niet de nieuwste veiligheidssystemen
Volvo 850 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 850, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volvo 850
-
Volvo 850 2.3 T-5 Luxury-Line 226pk / YOUNGTIMER / LPG
€ 5.995,-- 254.665 km
- 05/1996
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5126 BA GILZE -
Volvo 850 2.5 Exclusive-Line station
€ 1.350,-- 332.936 km
- 08/1996
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1742 NE SCHAGEN -
Volvo 850 2.3 R Sedan Youngtimer
€ 14.950,-- 187.700 km
- 03/1996
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-4838 EC BREDA -
Volvo 850 T5 Luxury line GERERSERVEERD
€ 2.499,-- 344.000 km
- 01/1995
- 155 kW (211 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9681bn Midwolda -
Volvo 850 GLE
€ 1.000,-- 370.000 km
- 06/1993
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- 8 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8442AB HEERENVEEN -
Volvo 850 850 2,5 T Aut, GLT
€ 2.450,-- 425.000 km
- 07/1996
- 225 kW (306 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
10,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2551WE Den Haag -
Volvo 850 T5R en T5-R uitgevoerd
€ 8.000,-- 285.000 km
- 10/1995
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6660AB Elst -
Volvo 850 2.5-20V
€ 1.750,-- 504.460 km
- 10/1994
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7944 HZ MEPPEL -
Volvo 850 2.3 T-5R
€ 13.995,-- 379.500 km
- 12/1994
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5216EZ Den Bosch -
Volvo 850 2.0
€ 3.500,-- 253.151 km
- 01/1996
- 93 kW (126 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-4819EJ Breda -
Volvo 850 T-5R 2.3 AUT.
€ 8.950,-- 375.013 km
- 11/1994
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1607 MV HEM -
Volvo 850 850 2.3 T-5 Luxury-Line
€ 6.600,-- 408.465 km
- 09/1996
- 166 kW (226 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6085BJ horn -
Volvo 850 850 2.5-20V Comfort
€ 2.750,-- 435.808 km
- 11/1996
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1561CM Krommenie -
Volvo 850 2.3 T5-R Cream Yellow 2e eigenaar 17 jaar + €38500
€ 19.750,-- 460.425 km
- 06/1995
- 177 kW (241 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6533 HJ NIJMEGEN -
Volvo 850 2.5-20V LPG
€ 1.499,-- 449.500 km
- 09/1995
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5042TC Tilburg -
Volvo 850 2.5 Luxury-Line
€ 2.675,-- 336.700 km
- 10/1996
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7322 Apeldoorn -
Volvo 850 2.5 20V 170PK Nieuwe koppeling, nieuwe APK
€ 3.750,-- 408.942 km
- 05/1995
- 125 kW (170 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5298 MH LIEMPDE -
Volvo 850 R
€ 19.250,-- 271.364 km
- 06/1998
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
232 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1607 MV HEM -
Volvo 850 2.5
€ 3.900,-- 354.000 km
- 06/1996
- 106 kW (144 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2352 BZ LEIDERDORP
Interesse in een Volvo 850
Alle artikelen
Zo verplettert de Volvo XC60 de BMW X3, Hyundai Santa Fe en Land Rover Discovery Sport
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Veilige familieauto
- Ruim interieur
- Praktisch
- Betrouwbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De Volvo 850 werd tussen 1991 en 1997 geleverd met tien verschillende benzinemotoren en één dieselmotor. Benzinemotoren zijn er met een inhoud van 2,0-liter tot 2,5-liter. De 2,0-liter motor levert 126 pk en verbruikt 9,0-liter benzine per 100 kilometer. Een jaar later werd een 2,5-litermotor geïntroduceerd, de GLE, die ‘slechts’ 8,5-liter verbruikt en meer dan 3.000 euro goedkoper was. In de daaropvolgende jaren waren de sedan en stationwagon er met keuze uit drie verschillende motoren:
- 2.0-10V met 93 kilowatt (126 pk)
- 2,5-10V met 103 tot 106 kilowatt (140 tot 144 pk)
- 2,5-20V met 125 kilowatt (170 pk)
De motoren in de sedan verbruiken tussen 8,5 en 9,1 liter per 100 kilometer, de stationwagon 8,8 tot 9,4 liter. Daarnaast werden 2,3-liter motoren met een vermogen van 225 pk tot 250 pk ingebouwd in de Special R en T-5R modellen. Het brandstofverbruik ligt tussen 9,4 en 9,7 liter per 100 kilometer. In 1996 werd ook een bi-fuel-variantgeïntroduceerd. Die voertuigen reden op benzine en aardgas.
Pas in 1995 kreeg de Volvo 850 een dieselmotor. De 2.5 TDI komt uit de Audi A6 C4 en levert 140 pk. Het verbruik bedraagt 6 liter per 100 kilometer. Klanten konden kiezen tussen een handgeschakelde 5-versnellingsbak en een automatische 4-versnellingsbak. De Volvo heeft een trekvermogen van 700 kilogram ongeremd en 1,6 ton geremd.
Afmetingen
De sedan is een vierdeursmodel en biedt plaats aan vijf personen. De stationwagon heeft vijf deuren en is zes centimeter langer. Wat het gewicht betreft verschillen de twee varianten 50 tot 80 kilogram, afhankelijk van de uitrusting. Het interieur is iets groter dan in de Mercedes-Benz E-Klasse. Tegen meerprijs kon in de kofferruimte van de stationwagon een extra achterbank voor twee kinderen worden ingebouwd.
De belangrijkste specificaties op een rij voor een Volvo 850 van de tweede generatie (2006-2016):
Volvo 850 | |
---|---|
Marktintroductie | 1991-1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71 x 1,76 x 1,42 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 420-1.580 l |
Ledig gewicht | 1.385-1.570 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.840-1.870 kg |
Cilinderinhoud | 1.984-2.461 cm³ |
Vermogen | 93 kW (126 pk) tot 184 kW (250 pk) |
Koppel | 170-350 Nm |
Topsnelheid | 194-255 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,7-11,9 s |
Tankinhoud | 73,0 l |
Verbruik | 6,0-9,7 l |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Volvo 850 werd gebouwd als sedan en stationwagon. Het model was uitgerust met voorwielaandrijving. Kort voordat het model uit productie werd genomen, leverden de Zweden de Volvo 850 AWD, hun eerste model metvierwielaandrijving.
De Volvo 850 T-5R, die in 1995 in een beperkte oplage werd gelanceerd, had een enorm hoog vermogen. De motor leverde 243 pk en de topsnelheid lag op 244,9 km/u. De T-5R kreeg een strakkere voorbumper en een achterspoiler die het hoge vermogen weerspiegelden. Het speciale model werd slechts in drie kleuren geleverd: crème geel, stone black en olijfgroen metallic. Het interieur maakte indruk met stoelen in grafiet leder en alcantara. Porsche was betrokken bij de ontwikkeling van het interieur.
In het voorjaar van 1996 werd de T-5R vervangen door de R. Voor deze auto ontwikkelde Volvo de M59 high-performance transmissie, die is voorzien van een limited-slip differentieel met visco-koppeling. Een ander hoogtepunt was het 200 Watt audiosysteem met acht luidsprekers. Met handgeschakelde versnellingsbak haalde de R een topsnelheid van 255 km/u. Alle speciale modellen hadden al veel extra's in de basisuitrusting.
Prijzen
Een nieuwe Volvo 850 kostte als sedan tussen 24.000 euro (GLE) en 45.000 euro (R). De stationwagon was verkrijgbaar tussen 24.000 en 42.000 euro. De prijs van een occasion hangt af van de versie, maar kost meestal tussen de 1.500 en 6.000 euro. Stationwagons met weinig kilometers op de teller, kosten rond de 4.000 tot 8.000 euro. De speciale edities T-5R en R zijn vrij prijzig: modellen met een kilometerstand van minder dan 150.000 kilometer kunnen nog steeds meer dan 20.000 euro kosten, maar kom je bijna niet tegen. Hier gaat het meestal om goed onderhouden verzamelobjecten. Met een hogere kilometerstand ben je voor de T-5R en R-versie vaak 10.000 tot 15.000 euro kwijt.
Design
Buitenkant
De 850 was nog een écht ouderwetse Volvo, met een hoekig en bonkig ontwerp. Opvallend waren de grote, verticale achterlichten, die voor het eerst op de stationwagon werden gebruikt. Bij een voorzichtige facelift in 1994 kreeg de Volvo 850 nieuwe koplampen en bumpers. Er waren bovendien talrijke kleuropties beschikbaar. De auto had standaard lichtmetalen velgen. Een glazen schuifdak was optioneel leverbaar.
Binnenkant
De Volvo S850 biedt veel ruimte voor een auto uit de middenklasse, met achterin voldoende plek voor lange mensen. De voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en kun je ook verschuiven en kantelen. Het interieur is typisch voor de jaren negentig. De passagiersairbag is standaard, wat leidde tot een klein maar afsluitbaar en verlicht dashboardkastje. Elektrische ramen waren optioneel, net als verwarmbare stoelen. Voor gezinnen was het in de rugleuning van de achterbank geïntegreerde kinderzitje vanaf 1993 een belangrijk verkoopargument.
Veiligheid
De Volvo 850 was zijn tijd ver vooruit op het gebied van veiligheid. Tot de technische innovaties behoorden veiligheidsgordels die zich aanpasten aan de grootte van de inzittenden en de bescherming tegen zijdelingse botsingen. De rijveiligheid werd verbeterd door Deltalink, een zogeheten twist-beam achteras. In 1994 introduceerde Volvo side airbags op de voorstoelen. Een jaar later kreeg de 850 ook voor het eerst airbags voor de twee buitenste zitplaatsen op de achterbank.
De veiligheid wordt ook verhoogd door een effectief remsysteem, dat standaard ABS heeft. Er is geen officiële crashtest met de 850. Er circuleren echter video’s die aantonen aan dat het voertuig bijna onverwoestbaar is. Al moet je in het achterhoofd houden dat het inmiddels een ouder model is, dat lang niet zo veilig is als moderne Volvo’s.
Alternatieven
De Volvo 850 behoort tot de hogere middenklasse. Het model concurreerde met de Volvo 440 en 460, respectievelijk een hatchback en een notchback sedan (een type auto waarbij het volume van de kofferbak kleiner is dat het volume van de motorruimte of de passagiersruimte). Hoewel de Volvo 440 de fabriek nooit als stationwagon heeft verlaten, zijn er in Europa toch enkele op de weg te vinden. Het Belgische bedrijf ATC ontwikkelde een ombouwkit die naar verluidt al 200 keer is gebruikt.
In de hogere middenklasse reed ook de Volvo 940, die voortkwam uit de 700-serie. Een voordeel was dat de Zweden dit model hebben uitgerust met de krachtigste motoren die op de markt verkrijgbaar waren. De verwante 960 haalde een opmerkelijke 204 pk met een zescilinder-in-lijn dieselmotor.
De directe opvolger van de Volvo 850 was de S70, die een herziene versie was van zijn voorganger in de middenklasse. De bijbehorende stationwagon kreeg de naam V70. Het voordeel van het model was de betere standaarduitrusting. Vier airbags, ABS, centrale vergrendeling en elektrische ramen waren standaard.
Internationaal moest de Volvo 850 het opnemen tegen de Mercedes-Benz E-klasse, de BMW 5 Serie en de Audi 100. De 850 scoorde met zijn goede wegligging, solide afwerking en royale ruimte. Op het gebied van veiligheid lag de E-Klasse een stuk voor op de Volvo. Bij zijn voorganger, de Mercedes-Benz W124, behoorde ABS al tot de standaarduitrusting sinds 1988.
De BMW 5 Serie E34 scoorde met zijn moderne uitstraling en comfort bij lange afstanden. Het model was bovendien erg betrouwbaar.
Ook de Audi 100 C4 kon als alternatief voor de Volvo 850 gezien worden. Het model had een streepje voor op de Volvo 850 in de strijd tegen roest. Sportieve modelvarianten bezorgden hem bovendien een uitstekende reputatie en maakten hem tot een serieuze concurrent van Daimler en BMW. In 1994, na een facelift, werd de Audi 100 omgedoopt tot de A6.