Sterke punten
- Weinig onderhoud
- Biedt veel ruimte
- Betrouwbare technologie
Zwakke punten
- Harde ophanging
- Gemiddeld verbruik
- Alleen verkrijgbaar als sedan
Volvo 460 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 460, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volvo 460
Alle artikelen
Zo verplettert de Volvo XC60 de BMW X3, Hyundai Santa Fe en Land Rover Discovery Sport
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Volvo 460 is een echt verzamelobject uit de jaren negentig.
- Het ruime interieur maakt het geschikt voor gezinnen en groepen.
- De limousine kan vanwege zijn leeftijd de status van klassieke auto krijgen, mits aan de overige eisen wordt voldaan.
- Voor wie het design van oudere voertuigen verkiest, is de Volvo 460 een goede keuze.
Gegevens
Motor
De motoren van de Volvo 460 werden gebouwd door Renault en technisch verbeterd door Porsche in Weissach. Met een verbruik van 7,2 tot 8,5 liter per 100 kilometer is de Volvo 460 met benzinemotor toch gemiddeld voor zijn voertuigklasse. De diesel is daarentegen zeer zuinig met een verbruik van 5,5 liter. Het motorvermogen van 97 tot 106 pk is ook niet bijzonder goed of bijzonder slecht in vergelijking met andere auto's uit de jaren negentig. De turboversie met 120 pk was echter zeer sportief voor een middenklasser uit die tijd.
Motoren in Volvo 460-modellen van 1989 tot 1992
Model 1.7 | Model 1.7 Turbo | Model 1.8 | |
---|---|---|---|
Brandstof | Benzine | Benzine | Benzine |
Motor | Benzinemotor | Benzinemotor | Benzinemotor |
Versnellingsbak | 5 versnellingen handgeschakeld | 5 versnellingen handgeschakeld | 5 versnellingen handgeschakeld |
Vermogen | 57 - 78 kW (78 - 106 pk) | 88 kW (120 pk) | 66 kW (90 pk) |
Emissieklasse | Euro 1 | Euro 1 | Euro 1 |
Versnelling van 0 tot 100 km/u | 11,7 s | 9,0 s | 11,5 s |
Verplaatsing | 1.721 cm³ | 1.721 cm³ | 1.794 cm³ |
Maximumsnelheid | 175 km/h | 200 km/h | 175 km/h |
Leeggewicht | 985 kg | 1.053 kg | 989 kg |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100 km | 8,5 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Trekvermogen | 500 - 1.200 kg | 500 - 1.200 kg | 500 - 1.200 kg |
Laadruimte | 453 l | 453 l | 453 l |
Maximumkoppel | 127 - 145 Nm | 175 Nm | 140 Nm |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Motoren in Volvo 460-modellen van 1993 tot 1996
Model 1.6 | Model 2. | Model 1.9 TD | |
---|---|---|---|
Brandstof | Benzine | Benzine | Diesel |
Motor | Benzinemotor | Benzinemotor | Turbodieselmotor |
Versnellingsbak | Handgeschakelde 5-versnellingsbak of automatische 4-versnellingsbak | Handgeschakelde 5-versnellingsbak of automatische 4-versnellingsbak | Handgeschakelde 5-versnellingsbak |
Vermogen | 61 kW (83 pk) | 75 - 81 kW (102 - 110 pk) | 66 kW (90 pk) |
Emissieklasse | Euro 1 | Euro 2 | Euro 1 |
Versnelling van 0 tot 100 km/u | 12,5 s | 10,0 s | 11,5 s |
Verplaatsing | 1.596 cm³ | 1.998 cm³ | 1.870 cm³ |
Maximumsnelheid | 170 km/u | 190 km/u | 175 km/u |
Leeggewicht | 1.001 kg | 998 kg | 1.034 kg |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100 km | 8 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Trekvermogen | 500 - 1.200 kg | 500 - 1.200 kg | 500 - 1.200 kg |
Laadruimte | 453 l | 453 l | 453 l |
Maximumkoppel | 125 Nm | 160 - 165 Nm | 180 Nm |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
In 1993 werd het model volledig bijgewerkt. Volvo bood de sedan aan in tien motoren, maar vertrouwde voor het laadvolume op het basisconcept van de hele serie. De voorwielaandrijving daarentegen was nieuw, want Volvo had tot dan toe alleen sedans met achterwielaandrijving geproduceerd.
Afmetingen
Afmetingen van de Volvo 460 modellen
Lengte | 4,40 m |
---|---|
Breedte | 1,69 m |
Hoogte | 1,39 m - 1,40 m |
Laadruimte | 453 - 948 l |
Wielbasis | 2,50 m |
Het volume van de bagageruimte bedraagt 453 liter voor alle modellen. Door de achterbank neer te klappen, kan de opslagruimte echter worden uitgebreid tot 948 liter, zodat zelfs grotere hoeveelheden bagage of vracht kunnen worden ondergebracht. De voertuigen zijn 4,40 meter lang, 1,69 meter breed en 1,39 meter hoog. Alleen de "Grand Line"-versie van de sedan stijgt iets verder met een hoogte van 1,40 meter. De wielbasis is 2,50 meter voor alle modellen.
De Volvo 460 heeft vier zitplaatsen, en in een noodsituatie is er ook plaats voor vijf personen. Er zijn echter geen uitbreidingsmogelijkheden in de vorm van een derde zitrij of iets dergelijks.
Varianten
De Volvo 460 volgde in 1989 de Volvo 360 op en werd geproduceerd tot 1996, toen hij werd vervangen door de Volvo S40. In 1993 vond een grote modelupdate plaats, waarbij het motoraanbod werd uitgebreid met verschillende benzinemotoren en, voor het eerst, een dieselmotor.
Volvo introduceerde het Speciale model "Relax" met 1.8 benzinemotor of 1.9 turbodiesel in 1996. De auto biedt veel extra's ten opzichte van de standaarduitrusting, bijvoorbeeld:
- Elektrische ramen vooraan
- Centrale vergrendeling met afstandsbediening
- Velours-stoelhoezen
- Verwarmde en elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Extra opbergruimte in de vorm van zakken aan de achterkant van de voorstoelen
Een andere variant uit 1996 is het Ambiente-model, waarvoor onder andere airconditioning als optie kan worden gekozen. De Volvo 460 Ambiente heeft ook de volgende speciale voorzieningen:
- Verfijnde lederen stoelbekleding
- Houten inlegwerk op het beslag en de deuren
- Met leer beklede binnendeuren
- Lichtmetalen velgen
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Handschoenenkastje afsluitbaar
Daarnaast bracht Volvo in 1990 de eerste van drie GL-modellen uit, die iets groter zijn dan de andere varianten.
Prijs
Bij de Nederlandse Volvo-dealer moesten klanten onlangs het equivalent van bijna 18.000 euro betalen voor een Volvo 460 als nieuwe auto. Af en toe waren er speciale modellen op de markt, die tegen een lagere prijs werden aangeboden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de 1,8-liter benzinemotor, die al verkrijgbaar was voor het equivalent van 17.000 euro.
Aangezien de Volvo 460 sinds 1993 niet meer wordt gebouwd, is de enige optie voor geïnteresseerden te kijken op de Nederlandse markt voor occasions. Het voertuig wordt hier echter zelden aangetroffen. Af en toe zijn er aanbiedingen van rond de 2000 euro.
De motoren zijn robuust en zuinig, waardoor ze een goede keuze zijn wat betreft de onderhoudskosten. Met een leeggewicht van ongeveer een ton zijn ook de kosten voor de Nederlandse motorrijtuigenbelasting overtuigend. 432 euro per jaar moet hier worden berekend.
Design
Exterieur
Qua carrosserietype is de Volvo 460 een limousine met notchback, gebaseerd op de Volvo 480, die zich met zijn strakke uiterlijk onderscheidt als sportcoupé. De grille is visueel gebaseerd op de Volvo 760, die bekend staat als het vlaggenschip van de fabrikant. Met de 460 waagde Volvo zich aan een nieuw, afgerond design, dat inging tegen de rechte lijnen die het merk voorheen gewend was en een nieuw tijdperk inluidde.
Het voertuig heeft vier deuren die toegang geven tot het interieur. Tijdens de modelupdate kreeg de Volvo 460 nieuwe dynamo's en koplampen. Een ander speciaal kenmerk qua design zijn de bumpers, die in de kleur van de auto zijn gespoten. Het kleurenpalet hoeft de vergelijking met de huidige auto's niet uit de weg te gaan, want het biedt bijvoorbeeld een uitgebreid aantal tinten, waaronder oceaanblauw.
Interieur
Volvo hecht veel belang aan comfort en ergonomie, daarom zijn de stoelen zelfs op lange ritten zeer comfortabel en is er achterin veel beenruimte. De zitpositie kan individueel worden ingesteld door de helling en de lengterichting te verstellen. De Turbo-versie van de Saloon heeft sportstoelen die meer zijdelingse steun bieden om de bestuurder en passagiers extra steun te geven in de bochten.
Vierkante vormen domineren het interieur en het dashboard. De Volvo 460 heeft de nodige bedrading om een audiosysteem, bijvoorbeeld het Volvo Sound System, te monteren. Onder de uitsparing voor de radio is opbergruimte die ruimte biedt voor cassettes of CD's. De Zweedse autofabrikant was zijn tijd ver vooruit met airconditioning.
Veiligheid
Naast comfort heeft Volvo veiligheid en kwaliteit hoog in het vaandel staan en daarom is de sedan ontworpen om een goede actieve en passieve bescherming te bieden aan de inzittenden. Dit wordt gewaarborgd door het standaard ABS (antiblokkeersysteem), de zijdelingse bescherming door stalen balken in de portieren en de airbags. Optionele pyrotechnische gordelspanners verhogen de veiligheid verder door bij een botsing automatisch te activeren en mensen in de juiste positie te houden.
Over het geheel genomen zijn de Volvo 460-modellen duurzame voertuigen die weinig gevoelig zijn voor roest dankzij de gegalvaniseerde staalplaat en gekenmerkt worden door zeer lage onderhoudseisen.
Alternatieven
Wie niet helemaal overtuigd is van de Volvo 460 en niet veel opbergruimte nodig heeft, kan eens kijken naar de Volvo 480. Een andere moderne optie is de Volvo V60, die qua uiterlijk en technologie veel te bieden heeft.
Van Volkswagen wordt de Volkswagen Golf, die nu aan zijn achtste generatie toe is, aanbevolen als middenklasser. Voor bestuurders die een eleganter design wensen, is de BMW 3 Serie wellicht het overwegen waard. Naast zijn uiterlijk overtuigt dit voertuig vooral door zijn motor.