Sterke punten
- Achterwielaandrijving
- Degelijke techniek
- Relatief ruim interieur
Zwakke punten
- Roest (vooral vroege exemplaren)
- Niet de hoogste interieurkwaliteit
- (Vroeger) een oubollig imago
Volvo 340 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 340, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volvo 340
-
Volvo 340 GL
€ 2.440,-- 155.520 km
- 03/1986
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2343TK Nederland -
Volvo 340 DL
€ 2.700,-- 125.000 km
- 01/1985
- 52 kW (71 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6603 Bg Wijchen -
Volvo 340 1.4 GL automaat vool met ónderdelen
€ 2.250,-- 78.854 km
- 01/1986
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5281 RW BOXTEL -
Volvo 340 1.4 DL 3 deurs, minder dan 100k km, origineel NL,
€ 5.950,-- 97.199 km
- 04/1986
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4061 AP OPHEMERT
Interesse in een Volvo 340
Alle artikelen
Zo verplettert de Volvo XC60 de BMW X3, Hyundai Santa Fe en Land Rover Discovery Sport
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Achterwielaandrijving zorgt samen met de krachtigere motoren van latere modellen voor aansprekende rijeigenschappen.
- De Volvo 340 staat bekend als een degelijk model met goede betrouwbaarheid.
- Ten opzichte van de buitenmaten biedt de Volvo 340 een ruim interieur.
- Goede exemplaren zijn schaars geworden, maar worden daarmee ook waardevoller.
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste motor kocht Volvo bij Renault, een 1,4-liter viercilinder met carburator, 70 pk sterk en goed voor 150 km/u. Die motor werd alleen aan een Daf CVT-automaat gekoppeld en had een koudstart met choke. Vanaf 1980 kwam de 2,0-liter viercilindermotor uit de Volvo 240 ook in de 340-serie terecht, nog steeds met carburator en 92 pk sterk en goed voor een top van 180 km/u. Tussen de 1,4- en de 2,0-liter kwam later de 1,7-liter viercilinder van Renault, 80 pk sterk en tot het einde van de serie beschikbaar. Er kwam ook nog een diesel bij, een 1,6-liter viercilinder van Renault, 54 pk sterk. De krachtigste motor bleef de GLT, 115 pk sterk, dankzij de multipoint inspuiting. Behalve de CVT-automaat waren deze motoren ook te combineren met handgeschakelde transmissie met vier of vijf versnellingen. De Volvo 340 heeft altijd achterwielaandrijving.
Afmetingen
De Volvo 340 was ongeveer 4,3 meter lang (4,4 meter voor de sedan), 1, 7 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet ongeveer 2,4 meter. De bagageruimte bood plaats aan 362 liter bagage en was uit te breiden met de neerklapbare achterbank tot ruim 1.000 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
Volvo 340 | |
---|---|
Marktintroductie | 1976 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,30-4,42 x 1,66 x 1,39 m |
Wielbasis | 2,40 m |
Inhoud bagageruimte | 362 l |
Ledig gewicht | 922-1.083 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.440-1.600 kg |
Cilinderinhoud | 1.397-1.986 cm3 |
Vermogen | 40 kW (55 pk)-59 kW (80 pk) |
Koppel | 100-130 Nm |
Topsnelheid | 140-165 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 20,0-12,5 sec |
Tankinhoud | 45-48 l |
Verbruik | 6,4-7,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Volvo 340 was leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus, waarvan de DL, GL, GLS en GLT de meest gangbare zijn. De Volvo 340 was op zijn beurt een variant van de luxere Volvo 360, of andersom natuurlijk. Net hoe je het bekijkt. Verder was de Volvo 340 leverbaar als drie- en later ook vijfdeurs hatchback. Ook werd een vierdeurs sedan aan het aanbod toegevoegd. In sommige landen, waaronder Nederland, werd korte tijd ook een besteluitvoering geleverd. Dat was een driedeurs hatchback, maar dan zonder achterbank en met dichtgemaakte achterste ruiten. Ook waren er enkele speciale uitvoeringen, waarvan de Millonaire Edition de meest noemenswaardige is. Dat is een speciale luxe uitvoering die werd uitgebracht ter gelegenheid van het miljoenste geproduceerde exemplaar van de Volvo 300-serie.
Prijzen
Tijdens zijn vrij lange productieperiode van 1976 tot en met 1991 had de Volvo 340 afhankelijk van de uitvoering een vanafprijs van zo’n 8.500 tot 14.000 euro. Ooit was de Volvo 340 zeker in Nederland een zeer populair model dat op iedere straathoek stond, maar in verhouding zijn er maar weinig overgebleven. Zeker bij vroege exemplaren was roest een vijand, maar daarnaast is de auto lange tijd ook niet het bewaren waard gevonden. Pas sinds een paar jaar beginnen liefhebbers van oldtimers het model te waarderen. Voorlopig is een Volvo 340 occasion nog lekker voordelig, maar dat zou dus zomaar kunnen gaan veranderen. Op dit moment is een Volvo 340 te vinden voor zo’n kleine 1.800 euro voor een ‘goed’ exemplaar tot 7.000 euro voor een Volvo 340 in topstaat. Vanwege de zeldzaamheid is het allereerste type – met de ‘Daf-neus’ – het meeste waard, mits in goede staat natuurlijk.
Design
Buitenkant
De Volvo 340 had vooral een doelmatig ontwerp en zeker als sedan is het een vrij doorsnee model voor zijn tijd. Bij zijn introductie viel de hatchbackversie wel op door onderaan de achterruit een klein ‘kontje’ te hebben. Daarin was de Volvo 340 niet uniek, maar het is wel een van de eerste modellen die dat had. Verder zijn de modellen van voor en na 1981 duidelijk van elkaar te onderscheiden. Het vroege model had een voorzijde die oorspronkelijk voor Daf was ontworpen. Bij de facelift in dat jaar kreeg de Volvo 340 een strakkere voorzijde die beter bij de andere Volvo-modellen paste.
Binnenkant
Het dashboard was overzichtelijk en functioneel. In de middenconsole was plaats voor ventilatieroosters, verwarming met schuifknoppen, een elektrisch klokje, een radio en een diep opbergvak achter de pook. Een riant handschoenkastje maakt het geheel aan de rechterkant af. De stoelen waren goed van vorm, goed verstelbaar en de achterbank neerklapbaar. Volvo liet zijn plastic afwerking er toch enigszins rijkelijk uitzien, het geheel was degelijk. Wel was de bouwkwaliteit bij vroege exemplaren minder goed dan bij latere.
Veiligheid
In de tijd van de Volvo 340 bestond Euro NCAP nog niet, maar Volvo maakte wel op eigen initiatief veel werk van de veiligheid van zijn modellen. Daar kon de Volvo 340 van meeprofiteren, ook al begon de auto als Daf-ontwerp. Zo had de Volvo 340 niet alleen standaard veiligheidsgordels, maar ook doordachte kreukelzones en dikke bumpers die ervoor zorgden dat bij een aanrijding op lage snelheid geen schade ontstond. Dat was allemaal nog niet vanzelfsprekend toen de auto in 1976 voor het eerst op de markt kwam.
Alternatieven
In de periode van zijn productie (1976-1991) concurreerde de Volvo 340 met andere compacte auto's van vooral Europese makelij. Belangrijke concurrenten waren de Ford Escort, Opel Kadett en Volkswagen Golf. Deze modellen waren populair in hetzelfde segment en boden vergelijkbare kenmerken zoals compacte afmetingen en redelijke brandstofefficiëntie. De Renault 5 en Peugeot 205 waren ook geduchte concurrenten, bekend om hun stadsgerichte ontwerpen en efficiënte gebruik van ruimte. Hoewel de Volvo 340 zich onderscheidde door zijn Zweedse betrouwbaarheid en focus op veiligheid, boden de meeste concurrenten modernere rijeigenschappen en hoogwaardiger interieurs.