Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-244-overview

Volvo 244

1 / 3
volvo-244-overview
volvo-244-front
volvo-244-side

Sterke punten

  • Veel ruimte en veel comfort
  • Goede veiligheidsuitrusting
  • Fijn chassis en rijgevoel

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Roest gemakkelijk
  • Alleen beschikbaar met hoge kilometerstand

Volvo 244 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 244, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo 244: Een auto waar iedereen van hield

De Volvo 240 werd in Zweden uitgebracht in de zomer van 1974 en kende verschillende modeljaren tijdens de productieperiode van 1974 tot 1993. In totaal bood de 240-serie de 242 als tweedeurssedan, de 244 als vierdeurssedan en de 245 als vijfdeursstationcar. Lees meer

Interesse in een Volvo 244

Volvo 244 occasions
Volvo 244 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een absolute cultauto.
  • Perfect voertuig voor alle fans van klassieke auto’s.
  • Motor en versnellingsbak doorstaan ook vele kilometers.
  • Biedt voldoende ruimte voor grotere reizen met veel bagage.

Gegevens

Motor

De Volvo 240 werd aangeboden met verschillende benzinemotoren en in totaal twee dieselmotoren. Aanvankelijk werd niet alleen het uiterlijk maar ook de motor van het 144 model overgenomen. Zo was de Volvo leverbaar met een B20-benzinemotor die 82 pk leverde. In de loop der jaren zijn er talloze verbeteringen en wijzigingen aan de motor aangebracht.

De belangrijkste technische gegevens van de 240 Volvo-modellen in één oogopslag:

Modeljaar 1974 1975 1976 1977 1979 1981 198 1983 1987
Motor Ottomotor Ottomotor Ottomotor Ottomotor Ottomotor, Dieselmotor Ottomotor Ottomotor Ottomotor Ottomotor, Dieselmotor
Vermogen 82 pk 97 pk 100 pk 82 - 107 pk 90 pk 155 pk 130 pk 165 pk 82 - 116 pk
Cilinderinhoud 2,0 l 2,1 l 2,1 l 1,7 - 2,4 l 1,9 l 2,1 l 2,3 l 2,1 l 2,3 l
Transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie 4-speed transmissie, 3-speed automatische 4-speed transmissie

In 19 jaar productie is er nauwelijks een model dat zoveel verschillende modeljaren heeft gehaald. Het motorvermogen varieerde van 80 tot een krachtige 160 pk. Officieel werd de vierdeurssedan alleen op de Europese markt aangeboden tot 1991, maar als grijze import tot 1993. Net als zijn voorganger werd de opvolger Volvo 264 in augustus 1974 gebouwd op basis van de carrosserie van de 244.

Afmetingen

De vierdeurssedan werd geproduceerd met een lengte van 4,8 meter, een breedte van 1,7 meter en een hoogte van 1,5 meter. Ondanks zijn massieve constructie bleef het gewicht van de Volvo onder dat van de Mercedes E-Klasse. In de bagageruimte hebben Volvo-eigenaars een volume van 1.200 tot 2.150 liter tot hun beschikking - genoeg ruimte voor een reis met z'n tweeën of met het gezin.

Varianten

Tijdens de productie van de Volvo 244 werden een groot aantal uitrustingslijnen uitgebracht. In totaal werden bijna tien verschillende uitrustingsmogelijkheden op de Europese markt aangeboden:

  • L of Luxe: De uitrustingslijn was in Europa verkrijgbaar als voertuig met twee deuren en had de meest elementaire uitrusting met rubberen mat en tapijt.
  • DL of De Luxe: De basisuitrusting heeft stoelbekleding van stof en dat zonder kunstlederen rand.
  • DLS of De Luxe Special: Dit model in beperkte oplage, geproduceerd voor de DDR, is gebaseerd op de 244 DL en met het front van de Volvo 246.
  • DLC of De Luxe Comfort: Het speciale model uit 1978 wordt beschouwd als de variant met de hoogste uitrusting. De variant werd aangeboden met een overdrive versnellingsbak, metallic lak en kleurbeglazing. Alleen lichtblauw metallic werd als kleuroptie verkocht.
  • GL of Grand Luxe: Van 1974 tot 1978 werd deze uitrustingslijn beschouwd als de hoogste, uitgerust met lederen zetels, een metallic lak, een brandstofinjectiemotor en groene ruiten.
  • GLE of Grand Luxe Executive: Van 1979 tot 1983 werd dit beschouwd als de hoogste uitrustingslijn. In lijn met de vorige uitrustingslijn GL was deze variant in Europa ook alleen leverbaar als vierdeurssedan.
  • GLT of Grand Luxe Touring: Een sportiever model ten opzichte van de GLE-variant met zwarte sierlijnen en lichtmetalen velgen.

Prijs

Met een omgerekende nieuwprijs van ongeveer 7000 euro, was de Volvo 244 erg in trek bij klanten vanwege zijn zeer goede prijs-prestatieverhouding. Voor relatief weinig geld kreeg de klant een goed uitgeruste en veilige auto voor het hele gezin.

De Volvo 244 is in Nederland niet meer als nieuwe auto verkrijgbaar, maar in de loop der jaren is de auto ook hier veel gevraagd. Er zijn dus nogal wat modellen op de Nederlandse occasionmarkt die gemakkelijk kunnen worden gekocht. De prijzen hangen voornamelijk af van de staat van het model. Want wie veel belang hecht aan een vlekkeloos en goed onderhouden model zal diep in de buidel moeten tasten. Tot 10.000 euro zijn dan snel opeisbaar. Door de grote vraag naar het voertuig en de cultstatus van de sedan en stationcar zijn de prijzen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Maar als je de auto zelf kunt repareren, zul je een Volvo 244 veel goedkoper vinden. Overeenkomstige modellen zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.500 euro. Als je dan wat tijd en geld investeert, kun je de perfecte staat herstellen.

Maar ook de onderhoudskosten zijn belangrijk, en de Volvo 244 is allesbehalve goedkoop. Door hun leeftijd verbruiken bijvoorbeeld benzinemotoren veel, dus dat wordt snel duur, zeker als je sportief rijdt. Maar het lage leeggewicht is opnieuw een voordeel, want de Volvo 244 weegt zelfs met volledige uitrusting minder dan 1,3 ton. Zo bedragen de kosten van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting ongeveer 732 per jaar.

Design

Exterieur

De buitenkant is in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Het voorgaande model, de Volvo 140, had een even hoekige vorm. De verlengde boeg is het grootste verschil tussen de twee modellen. De 240-serie werd voor het eerst herzien in 1977, herkenbaar aan het gewijzigde radiatorrooster met chromen omlijsting waarin de koplampen zijn opgenomen. Drie jaar later, in de herfst van 1980, werden de achterlichten herzien en werd het chroom bijna volledig afgeschaft. De productie van de tweedeurs werd begin 1984 stopgezet.

Interieur

Zoals reeds uitgelegd in het deel over de varianten, waren er in de productieperiode talrijke modellen die een brede waaier aan uitrusting boden. De eenvoudigste lijn was uitgerust met eenvoudige rubberen matten en een vloerbedekking. In het algemeen kan worden gesteld dat de Volvo 244 voldoende ruimte biedt aan de bestuurder, de voorpassagier en de inzittenden op de achterste rij. De grote bagageruimte biedt evenveel ruimte.

volvo-244-seats

Veiligheid

De verzonken deurgrepen, de mistachterlichten, de voorruit van gelaagd glas en de richtingaanwijzer, die vanaf de zijkant goed zichtbaar zijn komen de veiligheid van deze Volvo ten goede. Ook het dashboard is glad en bekleed. De hoekige voorzijde van het lichaam en de palen werden als negatief aangegeven. Bovendien steekt het bandbeslag op hoofdhoogte uit. Bovendien is de gordelgeometrie achteraan ongunstig.

Alternatieven

Een echt alternatief is de Kadett C van Opel. Bijna dezelfde productieperiode, in totaal vijf verschillende carrosseriestijlen en net zo goed een klassieker onder de oudere voertuigen. Het grote voordeel van de Kadett is dat de occasions meestal niet zoveel kilometers op de teller hebben als de Volvo. Zo zijn de eerste occasions al verkrijgbaar vanaf 50.000 kilometer voor een prijs van 2.000 tot 4.000 euro.

FAQ

Wat zijn de populairste jaren van de Volvo 244?
De Volvo 244 genoot in alle jaren een bijzondere populariteit vanwege zijn grootte. In 1983 beleefde de 240-serie een recordverkoop van 234.300 stuks.
Wordt de Volvo 244 nog steeds gebouwd?
De productie van de Volvo 244 stopte in mei 1993.
Hoeveel kost een Volvo 244?
Een gebruikte Volvo 244 occasion worden gekocht voor slechts 1.000 euro. Goed onderhouden voertuigen in perfecte staat zijn echter aanzienlijk duurder en kosten al snel tot 10.000 euro.

Meer informatie

Meer details

Meer links