Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-banner-l-01.jpg

Volvo cabrio

Volvo cabrio

Volvo staat bekend om stationwagens en SUV’s, maar wist je dat het merk ook een cabrio heeft gebouwd? De C70 werd geproduceerd tussen 1997 en 2013. De eerste generatie was er tot 2006. De De tweede generatie liep tussen 2006 en 2013 van de band. Lees meer.

Highlights van de Volvo cabrio

  • Voorzien van goed geïsoleerde en elektrisch bedienbare cabriodak
  • Zoals altijd bij Volvo het geval is: veiligheid staat voorop
  • Rijke standaarduitrusting

Welke Volvo cabrio is leverbaar?

Het aanbod aan Volvo cabrio-modellen is heel overzichtelijk. Er is namelijk maar een model: de Volvo C70.

Modellen en uitvoeringen

Volvo staat niet bekend als cabrio-merk. Niet gek, want in Zweden is het vaak ijskoud. In 1987 kondigde het merk toch aan om met de bouw van een cabrio te starten. Twee jaar later werd op het salon van Genève de Volvo 480 Cabrio getoond: een dakloze conceptversie van de Volvo 480. De conceptauto had twee zitplaatsen en een stoffen dak. Maar helaas voor cabrio-fans ging het plan niet door. Een van de toeleveranciers die verantwoordelijk was voor de productie van onderdelen voor het model ging failliet, en tot overmaat van ramp bleek de cabriolet minder veilig te zijn dan aanvankelijk gehoopt. Aangezien Volvo juist bekend staat om zijn nadruk op veiligheid, besloot het merk om de stekker uit het project te trekken.

Pas in 1997 kwam de eerste Volvo cabrio op de markt: de C70. Volvo introduceerde de eerste generatie C70 Cabrio op de autoshow van Parijs in 1996. Een jaar later ging hij in Europa de markt op. In 1998 maakte hij de oversteek naar de Noord-Amerikaanse markt. De C70 is er als coupé en cabriolet, op basis van de toenmalige Volvo S70.

Je kon kiezen uit vier motoropties, alle met vijf cilinders en handgeschakelde of automatische versnellingsbak. De eerste is een 2,0-liter turbobenzinemotor, die vooral in Italië verkocht werd. Daarnaast is er een 2,4-liter turbomotor (lage druk) en twee turbomotoren met hoge druk, een van 2,0-liter en een van 2,3-liter.

Het uiterlijk is van de hand van designer Peter Horbury. Het interieur is ontworpen door de Mexicaanse designer Jose Diaz de la Vega. Het ontwerp bracht een grote verandering teweeg in het assortiment van het Zweedse merk. Volvo’s stonden tot dan toe bekend om hun stevige en hoekige design. Voor de C70 koos het merk voor een sportievere uitstraling, met meer ronde vormen. Horbury wilde een convertible ontwerpen die geschikt was voor een gemiddeld gezin van vier personen, met behoud van veiligheid, comfort, luxe en de mogelijkheid om van de open lucht te genieten. Ontwerper Horbury zou het proces achteraf vergelijken met het wegwerpen van een doos om met het speelgoed te kunnen spelen: Volvo "kept the toy inside!"

De C70 werd dus Volvo's eerste moderne cabrio. Hij werd geproduceerd in Uddevalla, Zweden. De auto rolde via een aparte productielijn van de band, waar ook de S70 sedan en V70 stationwagon vanaf rolde. Deze vierzitter cabrio werd onder andere voorzien van een elektrische achteruit, automatische rollover hoops, gordelspanners, airbags aan voor- en zijkanten, en een veiligheidskooi (dit is een hoefijzer-achtige structuur rond het passagierscompartiment). De soft top was aanvankelijk beschikbaar in vier kleuren en kon volledig automatisch bediend worden via een knop op het dashboard. Dit automatische opbergsysteem werd gebaseerd op die van de vierde generatie Mercedes SL.

In 2002 bracht Volvo een opgefriste versie van de C70 op de markt. De wijzigingen omvatten aanpassingen aan de grille, koplampen en er waren nieuwe lichtmetalen velgen en kleuropties. De Volvo C70 coupé bleek geen succes. Het model kreeg geen facelift en werd uit productie gehaald.

De T5-vijfcilindermotor kreeg bij de facelift een update, waardoor het vermogen steeg naar 180 kW (245 pk) leverde. Dit resulteerde in een 0-100 km/u acceleratietijd van 7,5 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Het einde van de eerste generatie Volvo C70 Cabrio kwam in zicht toen eind 2005 de productie werd stopgezet.

Maar het verhaal van de C70 Cabrio stop hier niet. De tweede generatie van de C70 maakte zijn debuut tijdens de Frankfurt Motor Show van 2005. Deze nieuwe generatie werd gebouwd op het Ford C1-platform, dat ook door Volvo werd gebruikt voor modellen zoals de Volvo S60 II, Volvo V60, Volvo V70 III en de Volvo S80 II. Hetzelfde platform werd door Ford ingezet voor auto's als de C-Max, Focus, Kuga en Transit Connect, terwijl Mazda het gebruikte voor de Mazda 3 en Mazda 5. Alle auto's die gebaseerd zijn op dit platform delen de remmen, voor- en achtersubframes, stuurinrichting, ophanging, veiligheidssystemen en elektrische componenten.

De productie vond, net als bij de eerste generatie C70 Cabrio, plaats in de Volvo-fabriek in Uddevalla. Pininfarina was ditmaal verantwoordelijk voor het ontwerp. De hardtop bestaat uit drie delen en heeft minder dan 30 seconden nodig om te openen of te sluiten. In Amerika werd hij tot de Top Safety Pick van het Insurance Institute for Highway Safety uitgeroepen. Dit heeft hij vooral te danken aan het Roll Over Protection System (ROPS). In 2009 kreeg de tweede generatie een make-over. De auto kreeg een nieuwe bumper en een groter Volvo-logo. In 2013 stopte de productie. Er kwam geen opvolger.

Hoeveel kost een Volvo cabrio?

Nieuwprijzen

De Volvo C70 is gepositioneerd in het premium segment. Voor het model vroeg Volvo toen hij nieuw in de showroom stond 45.000 tot 63.000 euro.

Prijzen van een Volvo cabrio occasion

Op de occasionmarkt is een Volvo cabrio te vinden voor ieder budget. Voor minder dan 5.000 euro is al een Volvo C70 cabrio te vinden. In die prijsklasse tref je vooral modellen van rond de eeuwwisseling. De tweede generatie Volvo C70 Cabrio is er vanaf zo’n 9.000 euro. Voor een exemplaar met weinig kilometers op de teller ben je 15.000 tot 20.000 euro kwijt. Vanzelfsprekend geldt: hoe nieuwer een occasion, hoe dichter de prijs bij de nieuwprijs komt.

FAQ

Welke Volvo cabrio modellen zijn er?
In de loop der jaren heeft Volvo eigenlijk maar een echte cabrio in de showroom gezet: de C70 Cabrio. Eind jaren 80 toonde het merk op de Salon van Genève de Volvo 480 Cabrio, maar die is nooit in productie genomen.
Welke Volvo cabrio modellen zijn nog in productie?
Op dit moment produceert Volvo geen cabrio modellen meer. De C70 ging in 2009 met pensioen en kreeg geen opvolger. Het merk zet tegenwoordig vooral in op SUV’s, waardoor de kans op een nieuwe Volvo cabrio steeds kleiner wordt.
Wat kost een Volvo cabrio?
Uiteraard afhankelijk van het specifieke jaartal en kilometerstand, varieert de prijs van een occasion Volvo cabrio tussen de 5.000 euro voor een eerste generatie C70 Cabrio tot ruim 20.000 euro voor een tweede generatie Volvo C70 Cabrio met weinig kilometers.

Meer informatie

Meer details

Meer links