- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
- Volkswagen T6
- Volkswagen T6 California
Sterke punten
- Ook geschikt als dagelijkse auto
- Amper waardeverlies
- Bedieningsgemak
Zwakke punten
- Hoge basisprijs
- Standaard bed kon zachter
- Standverwarming niet krachtig genoeg in winter
Volkswagen T6 California : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T6 California, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen T6 California
-
Volkswagen T6 California MPF Camper
€ 52.500,-- 139.000 km
- 07/2017
- 118 kW (160 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
-
5,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
155 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-9732JW Groningen -
Volkswagen T6 California California Ocean
€ 69.900,-- 86.750 km
- 12/2018
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
-
8,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
194 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-8011JV Zwolle
Interesse in een Volkswagen T6 California
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Met zestig jaar ervaring kan je er prat op gaan dat Volkswagen weet wat klanten zoeken in een kampeerbusje. Waardoor de T6 California vaak vernuftig in elkaar steekt.
- Klap je het hefdak in, dan verbergt de California zijn kampeerallures uitermate goed. Daardoor kan je desnoods richting werk trekken met je California.
- Hoewel gebaseerd op een bestelbusje, werden er kosten noch moeite bespaard om de California aan te laten voelen als een reguliere auto van het merk. Het dashboard oogt daardoor uitermate modern.
- De Volkswagen Transporter California is het goud onder de kampeerbusjes, want het waardeverlies is uitermate gering.
Belangrijke gegevens
Motoren
Het spreekt voor zich dat de Volkswagen California smeekt om lange roadtrips te maken naar verre bestemmingen. Daarbij is een dieselmotor de ideale partner. De T6 Transporter California werpt daarvoor een 2-liter viercilinder turbodiesel in de strijd met verschillende vermogens. Desgewenst valt de dieselmotor te verkrijgen met 110 pk, 150 pk en 199 pk.
Het laagste vermogen koppelt Volkswagen aan een handgeschakelde vijfbak, vanaf de varianten met 150 pk krijg je standaard een handgeschakelde zesbak en eventueel zelfs een zevenbak. Optioneel kan je die versies op upgraden met een DSG-automaat én 4Motion-vierwielaandrijving. Na de facelift in 2019 (T6.1 in het vakjargon) krijgt de dieselmotor een uitstootfilter vlakbij de motor en een dubbele AdBlue-inspuiting. Daardoor is hij niet enkel 50% minder schadelijk, de kalibratie maakt de motor gemiddeld een halve liter zuiniger.
Afmetingen
Met zijn lengte van 4.90 meter, breedte van 1.90 meter en hoogte van 1.99 meter is de California uiteraard geen kleine hatchback. Toch weet hij zijn dimensies binnen de perken te houden. Waardoor hij - samen met zijn voortreffelijk rijgedrag - uit de voeten kan in meer stedelijke omgevingen. Zonder problemen parkeer je deze T6 California op een normale parkeerplaats.
De onderstaande tabel verschaft informatie over de T6 California 2.0 TDI BMT 4motion 6 versnellingen handgeschakeld (150 pk)
Productie | Sinds 1988 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,9 m. 1,9 m, 1,99 m |
Wielbasis | 3 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 2.580 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.080 kg |
Cilinderinhoud | 1.968 cm³ |
Maximaal koppel | 340 Nm |
Topsnelheid | n.b. |
Acceleratie 0-100 km/h in s | n.b. |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |
Uitvoeringen
Volkswagen biedt drie versies aan van haar T6 Transporter California. Al is uiteraard de “sky the limit” qua personalisatie. Het officiële gamma bestaat alvast uit Beach, Coast en Ocean.
De Beach wordt gezien als de instapper van het gamma met een handgeschakeld hefdak, zitbank voor 3 personen en stoffen bekleding. Een vaste keuken heeft deze uitvoering niet. De Coast neemt elementen van de Beach over maar introduceert een standaard luifel en vaste keuken.
De Ocean wordt gezien als het summum in het California-gamma. Met een elektrisch bedienbaar hefdak, airco met drie zones, extra standkachel en meer hoogwaardige materialen in het interieur.
Nieuw- en occasionprijzen
De Volkswagen T6 Transporter California droeg bij zijn lancering een nieuwprijs van ongeveer 63.892 euro. Opties doen de prijs echter snel aantikken. Zo kost een T6 Transporter California Ocean met een 199 pk sterke 2.0 TDI en 4Motion-vierwielaandrijving al 91.155 euro in de basis en kan je nog vlot duizenden euro’s uitgeven aan personalistiesnufjes.
Op de markt voor occasions geniet de T6 Transporter California van zijn ijzersterk imago. Daardoor ben je al gauw 50.000 euro kwijt voor versies uit de eerste productiejaren. Recente en vaak riant uitgeruste exemplaren dragen een prijs van minstens 70.000 euro.
Design-highlights en interieur
De zesde generatie Transporter is visueel een brave evolutie van zijn voorganger. Het interieur mag echter wel genieten van VW’s nieuwste ontwikkelingen qua infotainment en comfort. En de California? Die profiteert mee!
Exterieur
De sterkte van de T6 Transporter California? Dat hij er niet uitziet als een kampeerbusje. Nee echt. Het zorgt er voor dat je ‘m zorgeloos kan parkeren en zelfs kan gebruiken om mee de stad in te trekken. Vanaf 2019 kreeg de zesde generatie een facelift (T6.1) waarbij Volkswagen een meer uitgesproken look introduceerde aan de voorzijde.
Interieur
Met verschillende configuraties voor het interieur kan de California helemaal naar wens worden aangepast. In de basis heb je twee draaibare voorstoelen en een achterbank met drie zitplaatsen dat kan omgevormd worden tot bed. Tot dusver de basis. Want extra bankjes, opbergruimte, een automatisch hefdak, 3-zone airco en nog veel meer kan worden toegevoegd. Een toilet? Nee, dat is er niet. Al lost Volkswagen dat op met de Grand California die zich laat baseren op de VW Crafter.
Rijhulp en veiligheid
Met zaken zoals een automatische cruisecontrole, noodrem, achteruitrijcamera en vermoeidheidsdetectie is de Transporter T6 California uitgerust om jou uitgerust op je locatie te krijgen. Weet echter wel dat het gros van die veiligheidssnufjes zich verbergen in de optielijsten.
Alternatieven
Ook kampeerland kent haar heilige drie. Want naast de Volkswagen Transporter California staat de camping vaak vol met de Mercedes Marco Polo en Ford Transit Custom Nugget. Waar de Mercedes een meer premium uitstraling (en afwerking) heeft, gaat de Ford resoluut voor een meer dynamisch rijgedrag. En de California? Die pakt de mooie middenweg!