- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
- Volkswagen T2
Sterke punten
- Qua uiterlijk niet heel anders dan de T1
- Veel verschillende uitvoeringen
- Sterke motoren
Zwakke punten
- Niet altijd even goed onderhouden
- Weinig comfort
- Klassieke VW-bus en daardoor duur in aanschaf
Volkswagen T2 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen T2
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Goede redenen
- Verkrijgbaar in veel verschillende opbouwen en uitvoeringen
- Eenvoudig om te bouwen naar camper
- Verbetering van de eerste generatie van de Transporter
- Iconisch en tijdloos ontwerp
- Goede investering die niet snel in prijs zal dalen
Technische gegevens
Motorisatie
Het principe van de Volkswagen Transporter T2 lijkt nog veel op die van de T1 en de Kever. De motor zit namelijk niet voorin, maar achterin gemonteerd, waardoor de T2 een bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling heeft. Volkswagen gebruikte luchtgekoelde viercilinder boxermotoren voor de T2. De basismotor was een 1,6-liter die met 35 kW (48 pk) iets krachtiger was dan de motor in het voorgaande model. Andere verkrijgbare motoren waren de 1,7-liter viercilinder boxermotor met 49 kW (66 pk) en de 1,8-liter met 50 kW (68 pk). Het topmodel met de 2,0-liter motor beschikte over een vermogen van 52 kW (71 pk).
Dieselmotoren waren nog geen optie voor de Volkswagen T2. Wel kon de bus voor het eerst besteld worden met een automaat. Doorgaans werd de T2 uitgerust met een handgeschakelde bak met vier versnellingen. Vanaf 1973 kon hij ook besteld worden met een 3-traps automaat.
Afmetingen
Naar huidige maatstaven is de Volkswagen Transporter T2 haast een compact busje te noemen. De T2 is 4,50 meter lang, 1,72 meter breed en in standaardversie 1,94 meter hoog. De camperversie is door zijn verhoogde dak ietsje hoger, met uitgeklapt dak loopt die hoogte op tot ruim 2,80 meter.
VOLKSWAGEN TRANSPORTER T2
VOLKSWAGEN TRANSPORTER T2 | |
---|---|
Marktintroductie | 1967 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,50 x 1,72 x 1,94 m |
Wielbasis | 2,40 m |
Inhoud bagageruimte | 1.700 l (afhankelijk van configuratie) |
Ledig gewicht | 1.495 kg (afhankelijk van configuratie) |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 1.584 – 1.998 cm3 |
Vermogen | 35 – 52 kW (48-71pk) |
Koppel | 74 – 140 Nm |
Topsnelheid | 110 - 133 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 54 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Net als zijn voorganger de T1, is de T2 leverbaar geweest in tal van carrosserievormen. De tweede generatie Transporter was er met gesloten opbouw of open laadbak, met twee verschillende cabinegroottes en als ‘people mover’ met plaats voor zeven of negen personen. Belangrijke vernieuwing ten opzichte van zijn voorganger: Volkswagen levert de bus nu standaard met een schuifdeur aan de zijkant.
Verder kon de bus ook besteld worden als camper. Deze staat bekend als de Westfalia. Bij deze uitvoering is de bus voorzien van een verhoogd dak dat uitgeklapt kan worden. Op die manier kun je zelfs rechtop staan in de camper.
Ten opzichte van zijn voorganger rustte Volkswagen de T2 uit met een grotere batterij en een 12 volt elektrisch systeem in plaats van 6 volt. Hierdoor konden klanten makkelijker apparaten aansluiten aan de auto.
Prijzen
Nieuw is de Volkswagen Transporter T2 natuurlijk niet meer leverbaar, dus je zal goed moeten zoeken naar een voor jou geschikte Volkswagen Transporter T2 occasion. Het aanbod is relatief schaars en goede exemplaren zijn duur. Reken op een volledig gerestaureerde Westfalia Camper op een bedrag dat rond de 45.000 euro ligt. Neem je genoegen met een gebruikt exemplaar dat niet perfect is, dan kun je voor circa 17.000 euro ook al wel slagen. Van tijd tot tijd staan er ook Volkswagen Transporter T2’s online voor minder dan 10.000 euro, maar reken er dan wel op dat je er nog een boel (restauratie)werk aan hebt.
Design
Buitenkant
Zet de Volkswagen T2 naast zijn iconische voorganger de T1 en je ziet duidelijk de verschillen tussen beiden. Toch zijn de buitenmaten en de vorm niet heel anders, waardoor hij wel direct herkenbaar is als Transporter. Het grote centrale logo van de T1 heeft op de T2 plaatsgemaakt voor een kleiner exemplaar. Ook de V-vormige lijnen aan de voorzijde zijn verdwenen, evenals de door een spijl gescheiden voorruit. De twee ronde koplampen zijn wel gebleven. Aan de achterzijde zijn de verschillen minder groot. Wel is duidelijk te zien dat de T2 hoger op zijn pootjes staat. Dat komt door de ophanging die sterk is verbeterd bij de tweede generatie.
Binnenkant
De binnenkant is naar huidige maatstaven vrij karig te noemen. Het interieur is functioneel ingericht en er is geen sprake van extra luxe. Ten opzichte van de T1 ontving de tweede generatie een toerenteller en een klokje. Het stuur is eenvoudig en dun. De stuurkolom is net als bij zijn voorganger open.
De instrumenten waren duidelijk afleesbaar. Het dashboard bevatte ook een handschoenenkastje en andere opbergvakken, wat handig was voor het opbergen van kaarten, documenten en kleine voorwerpen.
Achterin de T2 was het afhankelijk van de uitvoering. Zo kon je kiezen voor meerdere zitrijen of juist voor laadruimte. Sommige uitvoering zijn heel luxe, terwijl andere gefocust zijn op functionaliteit en robuustheid.
Veiligheid
Qua veiligheid scoort de Volkswagen Transporter T2 logischerwijs niet heel hoog. Eind jaren ’70 bestond de Euro NCAP crashtest ook nog niet, dus een sterrenbeoordeling is er niet voor de Volkswagen Transporter T2. Ook op het vlak van veiligheidssystemen had de Volkswagen T2 weinig aan boord.
Alternatieven
Alternatieven voor de Volkswagen T2 zijn er eigenlijk niet veel, dat is één van de redenen waarom de Volkswagen-bus zo populair is. Als je gaat kijken naar alternatieven uit dezelfde periode, dan komt de Ford Transit bovendrijven. De Transit heeft alleen bij lange na niet dezelfde cultstatus als de Volkswagen Transporter. Ook uit diezelfde periode komt de Citroën HY. Als je een wat ruimer budget hebt, zou je eventueel ook een Volkswagen T1 kunnen overwegen. Is je budget iets minder ruim, dan is de Transporter T3 ook een optie.