- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
- Volkswagen T1 Transporter
Sterke punten
- Cultobject op wielen
- Simpele mechaniek voor handige klussers
- Grote community
Zwakke punten
- Gevoelig voor roest
- Imago verhoogt prijs
- Erg trage auto
Volkswagen T1 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen T1 Transporter
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Het klassiek Volkswagenbusje is een icoon in autoland en tovert een glimlach op ieders gezicht. Niet moeilijk, want de T1 Transporter loopt over van de charme.
- Een oldtimer die ook nog eens verschrikkelijk veel spullen kan vervoeren of waarmee je kan kamperen? De T1 Transporter is enorm veelzijdig.
- De T1 Transporter heeft zijn eigen community van fans die klaar staan om andere eigenaars te helpen met al hun problemen. Daarnaast is er een heuse aftermarket-markt waardoor zowat alle onderdelen te vervangen zijn voor een klein prijsje.
- Nette exemplaren van de T1 Transporter zijn erg waardevast geworden.
Gegevens
Motoren
De eerste generatie Volkswagen Transporter met zijn typerende gespleten voorruit was in productie van 1950 tot 1967 (en tot 1975 in Brazilië). Doorheen die jaren kreeg de T1 Transporter 3 luchtgekoelde motoren in 5 vermogensversies. De eerste jaren (1950-1954) werd de T1 Transporter exclusief geleverd met een 1.1 liter viercilinder boxermotor achterin van 25 pk en 67 Nm koppel. Goed voor een topsnelheid van 85 km/u.
Vanaf 1954 werd een nieuwe 1.2-liter viercilinder boxermotor geïntroduceerd. Die liet het vermogen stijgen naar 30 pk (75,5 Nm) en verhoogde de topsnelheid naar 90 km/u. Door in 1960 een nieuw carburator te installeren werd het vermogen van dat blok verder opgetrokken naar 34 pk (82.4 Nm). Waardoor de top verder steeg naar 95 km/u.
In 1963 was het dan tijd voor een 1.5-liter viercilinder boxermotor. Een motor die het vermogen verder liet stijgen naar 42 pk (95,1 Nm). Met die nieuwe motor wist de T1 Transporter voor het eerst de 3 cijfers aan te tikken, met een top van 105 km/u. De laatste twee productiejaren (65-67) introduceerde VW nog een aangepaste carburator die het vermogen opvoerde tot 44 pk (102 Nm) en het busje zegende met een topsnelheid van 110 km/u.
Voor de volledigheid geven we nog even mee dat de Braziliaanse variant gebruik mocht maken van een specifieke 1.6-liter boxermotor die vaak de overtocht naar hier wist te maken. Meer nog, het is niet ongebruikelijk dat T1 Transporters aangepaste motoren gebruiken. Zeker iets om in het oog te houden bij de aanschaf.
Afmetingen
Hoewel de T1 Transporter door de jaren heen in 12 varianten verkocht werd, bleven de afmetingen zo goed als identiek. Met zijn lengte van 4,28 meter, breedte van 1,7 meter en wielbasis van 2,4 meter is het busje naar hedendaagse normen vrij compact.
Of de T1 Transporter een koffer heeft? Heel de T1 is één grote koffer! In zijn busjesvariant kan de T1 Transporter zelfs 1 ton aan laadvermogen aan. Het koffervolume hangt dan ook af van het aantal plaatsen in het interieur (3, 6 of 9). Eén ding is echter zeker: met de handige kofferklep achteraan en dito deuren aan de zijkant is de T1 Transporter een ruimtewonder.
Uitvoeringen
Dé manier om de eerste generatie Transporter te herkennen is de voorruit met een metalen spijl in het midden. Vandaar ook de naam spijlbus (Microbus, Splitscreen, of Splittie onder de fans). Van 1950 tot maart 1956 werd de bus in VW’s fabriek in Wolfsburg gemaakt. Daarna ging de productie van de T1 Transporter over naar de splinternieuwe autofabriek in Hannover.
De eerste versie van de T1 werd T1a genoemd. Er was ook een uitvoering met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Dit was de T1b. Er zijn verschillende uitvoeringen van de T1. De Samba-uitvoering is de meest gewilde T1 en het is ook de meest luxueuze uitvoering. Het dak was altijd wit en de rest van de Samba’s werd in twee kleuren gelakt. De Samba was eigenlijk bedoeld als tourbus voor in de Alpen.
Het is trouwens niet uitzonderlijk dat de verschillende varianten van de T1 Transporter benoemd worden via het aantal ramen. De basis Kombi- of Bus-uitvoering heeft 11 raampjes (gespleten voorruit (2), twee zijruiten aan de cabine (2), zes zijramen (6) en één raam achteraan (1)). De hogere Deluxe-uitvoering heeft dan weer 15 raampjes door de acht zijruiten en twee extra ramen op de achterhoeken. Daarboven staat de befaamde Samba-uitvoering die maar liefst 23 (vanaf 1964 21) ramen rondom de carrosserie heeft. Tenslotte was er ook nog een T1 Transporter pick-up.
Wijzigingen door de jaren heen
Vanaf 1951 begon Volkswagen met het produceren van de legendarische Samba’s. Dit was een luxe uitvoering van de T1. Goede Samba’s zijn erg gewild onder verzamelaars en ze kunnen ontzettend veel geld waard zijn.
In februari 1955 kwam Volkswagen met een vernieuwd model van de T1. De carrosserie was flink gewijzigd. Boven de voorruiten kwam een luifel met luchtroosters. De motorruimte en -klep werden aanzienlijk lager. Daardoor ontstond ruimte voor een achterklep, waarmee ook grotere materialen vervoerd konden worden.
In 1953 werd de motor vervangen door een 1192 cc 4-cilinder motor met een vermogen van 30 pk. Er was ook een motor van 34 pk verkrijgbaar, met dezelfde inhoud maar met een hogere compressie. In 1955 werd dit de standaard motor. Er kwam in 1959 nog een motor van 42 pk maar die was erg storingsgevoelig en werd vervangen.
In 1963 kreeg de T1 een bredere achterdeur en de scharnierende laaddeuren aan de zijkant werden vervangen door een schuifdeur. Dit model heette de T1c. In dit jaar kwam er ook een Transporter die 1.000 kg vracht kon vervoeren in plaats van 750 kg. Dit model bleek zo’n succes dat het de standaard Transporter werd. Op 1 augustus 1967 kwam er een compleet vernieuwd model met panoramische voorruit op de markt.
De Westfalia T1 is een bijzonder duurzame uitvoering van deze Transporter. Het bedrijf Westfalia-werke voerde de aanpassingen aan het model uit. Zo kreeg de T1 verschillende uitklapbare zitplaatsen om te slapen, gordijnen, een wastafel en bergruimte. Er zijn ongeveer 1.000 Westfalia-uitvoeringen van de T1 gemaakt. Door dit kleine aantal is ook dit model erg populair onder VW-liefhebbers en verzamelaars. Dit model is perfect geschikt voor kamperen in vintage style.
Prijzen
Dat de Transporter T1 een icoon is merk je meteen ook aan de occasionprijzen. Ook voor exemplaren met het nodige werk (lees: meestal roestproblemen) ben je al snel 15.000 euro kwijt. Exemplaren in goede staat kosten 30.000 euro en de Samba-uitvoering ziet die prijs gemakkelijk stijgen richting de 40.000 euro. Exemplaren in absolute nieuwstaat zien hun prijs stijgen richting de 70.000 euro.
Alternatieven
Echte iconen kennen geen concurrentie. Al wil dat niet zeggen dat er geen alternatieven zijn voor de T1 Transporter. Denk maar aan de Fiat 238 die in productie ging toen Volkswagen ophield met de eerste generatie T1. Desalniettemin beschikt de 328 over dezelfde tijdloze looks. Eveneens uit Italiaanse hoek is er de Alfa Romeo Romeo, het rechtstreekse antwoord van Italië op de T1 Transporter. Tussen 1954 en 1966 werden drie generaties geproduceerd in een poging om kopers weg te lokken van het Duitse busje.