- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Transporter
Sterke punten
- Betrouwbaar en veelzijdig
- Veel keus uit varianten en uitvoeringen
- Laatste generatie relatief schone diesels
Zwakke punten
- Nieuwprijzen opgelopen
- Geen elektrische of hybride varianten
- Al sinds 2019 geen benzinemotoren meer
Volkswagen Transporter : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Transporter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen Transporter
-
Volkswagen Transporter Caravelle 2.5 292 Comfortline/LPG/BENZINE/AUTOMAAT
€ 6.950,-- 345.284 km
- 02/2001
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3812 RJ AMERSFOORT -
Volkswagen Transporter Caravelle CL 2.4 9 persoons 1997 ORG KM EERSTE EIG
€ 9.900,-- 82.639 km
- 07/1997
- 57 kW (77 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6826 TS Arnhem -
Volkswagen Transporter 2.5 TDI Youngtimer 340 Lang Automaat 174PK Dubbele
€ 5.750,-- 365.371 km
- 04/2007
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7418 BX DEVENTER -
Volkswagen Transporter 1.9 TD 292 T700 Base
€ 2.118,-BTW verrekenbaar - 331.846 km
- 02/2000
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6581 AJ MALDEN -
Volkswagen Transporter 2.0 TDI L2H1 Comfortline, 3 pers. automaat.
€ 10.889,-BTW verrekenbaar - 264.326 km
- 05/2013
- 103 kW (140 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
211 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5482 TE SCHIJNDEL -
Volkswagen Transporter 2.5 TDI 340 Trendline DC
€ 6.353,-BTW verrekenbaar - 387.052 km
- 04/2008
- 96 kW (131 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6581 AJ MALDEN -
Volkswagen Transporter 2.0 TDI DSG AUT NAVI 150 PK MARGE
€ 8.500,-- 376.029 km
- 10/2016
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
156 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3925 LW SCHERPENZEEL -
Volkswagen Transporter 2.0 TDI L1 Highline 204PK AUT. LED, LEDER, ADAPT.
€ 27.649,-BTW verrekenbaar - 158.770 km
- 01/2018
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
-
161 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 ME BARNEVELD -
Volkswagen Transporter NIEUWE VERSNELLINGSBAK EX BTW
€ 9.620,-BTW verrekenbaar - 295.869 km
- 01/2012
- 84 kW (114 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3481 MB HARMELEN
Interesse in een Volkswagen Transporter
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Betrouwbaar en veelzijdig
- Comfortabel weggedrag
- Solide afwerking
- Veel keuze in benzine- en dieselmotoren
Technische gegevens
Motorisatie
Er is eigenlijk geen sprake van ‘De Volkswagen Transporter’, omdat er zo veel varianten zijn. Maar vanaf de watergekoelde T4 met de motor voorin (vanaf 1990) noemt Volkswagen zijn bestelbus Transporter. Voor de personenversies heeft het allerlei namen gebruikt.
Alle Volkswagen Transporters zijn uitsluitend met benzine- en dieselmotoren te vinden. De T4 is er met watergekoelde 4-, 5- en 6-cilinder benzinemotoren van 1,8 tot 2,5 liter cilinderinhoud met vermogens van 49 tot 150 kW (67 tot 204 pk) en diesels van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 44 tot 111 kW (60 tot 151 pk).
De T5/T6 is er met benzinemotoren van 2,0 tot 3,2 liter met vermogens van 85 tot 178 kW (116 tot 242 pk) en dieselmotoren van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 62 tot 150 kW 84 tot 204 pk).
Hybrides en elektrische versies zijn er niet; de T7 is géén Transporter, maar die is er behalve met benzinemotoren van 1,5-2,0 liter met vermogens van 100-150 kW (136-204 pk) en een diesel van 2,0 liter met een vermogen van 110 kW (150 pk) ook als hybride, met een 1,5-liter benzinemotor met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk).
Afmetingen
De Volkswagen Transporter is er in talloze gedaanten, van gesloten bestelbus via personenbus, pick-up en allerlei andere op- en ombouwvarianten. Maar de standaard bestelbus is rond de vijf meter lang, rond de 1,90 meter breed en 2 á 2,5 meter hoog. De laadruimte loopt op van zeer globaal 3 tot 7 m3.
De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)
Volkswagen Transporter (T4, T5, T6) | |
---|---|
Marktintroductie | 1990/2003/2015 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71-5,29 x 1,84-1,96 x 1,94-2,48 m |
Wielbasis | 2,29-3,40 m |
Inhoud bagageruimte | 3.000-7.000 l |
Ledig gewicht | n.b. |
Toelaatbaar totaalgewicht | < 2.800 kg |
Cilinderinhoud | 1.800-2.500 cm3 |
Vermogen | 49-150 kW (67-204 pk) |
Koppel | 140-450 Nm |
Topsnelheid | 126-203 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 70-80 l |
Verbruik | 7,0-9,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 182-215 g/km |
Varianten
Een klein stukje geschiedenis: de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon presenteert in 1947 in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg (Duitsland) zijn idee voor een bestelbusje op basis van de Volkswagen Kever. De Kever heet intern Typ 1. Het bestelbusje van Pon gaat in 1950 in productie en wordt intern Typ 2 genoemd. De lichte bedrijfsauto die in de volksmond Volkswagen-bus heet, verschijnt in allerlei gedaanten en ontwikkelt zich over drie generaties: de T1 en de T2 (1967) lijken veel op elkaar, maar de T3 (1979) is veel strakker en moderner en is eigenlijk een nieuw ontwerp op het bestaande concept. Dit is het eerste model dat daadwerkelijk Transporter wordt genoemd (de T1 en T2 worden vaak liefkozend ‘Bulli’ genoemd), maar T1, T2 en T3 hebben allemaal de boxermotor achterin, net als de Kever. Daardoor is een volledig vlakke laadvloer tot aan de achterklep niet mogelijk, maar dat staat wereldwijd succes niet in de weg.
In 1990 introduceert Volkswagen de T4 en die is compleet anders dan zijn voorgangers. Deze Transporter heeft een heel kort neusje waarin de watergekoelde motor huist en de bestuurder zit niet meer boven de vooras, maar erachter. Daardoor rijdt de Transporter veel beter en comfortabeler. Doordat de motor dus niet meer achterin ligt, is een volledig vlakke laadvloer en een grote achterklep mogelijk. Dat zorgt voor meer laadruimte en praktisch gebruiksgemak. Deze versie blijft tot 2003 in productie.
De volgende Volkswagen Transporter is de T5, die wat afgeronder en verfijnder oogt en is voorzien van sterkere motoren. De Transporter T6 van 2015-2019 is juist weer scherper gelijnd en voorzien van sterkere en schonere motoren. Dit model ondergaat in 2019 een facelift en wordt T6.1 genoemd, vanwege onder meer de opnieuw schonere Euro 6d-temp-motoren – vanaf nu uitsluitend diesels. In de loop van 2023 is de productie van de Volkswagen Transporter gestopt. Hier vind je uitgebreidere informatie over de Volkswagen-busjes. Een elektrische bestelbus in de geest van de Volkswagen Transporter is de ID.Buzz en de plug-in hybride Multivan eHybrid (T7).
Prijzen
De prijzen van de Volkswagen Transporter lopen zeer uiteen, vanwege de talloze varianten die er zijn en de lange tijd die het model al leverbaar is. Nieuwprijzen variëren van vanaf 15.000 euro lang geleden voor een eenvoudige bestelbus tot een vanafprijs van 21.000 euro voor de T6. Occasionprijzen lopen door dezelfde factoren ook zeer uiteen. Voor minder dan 2.000 euro kun je een Transporter T5 uit begin deze eeuw met een 1.9 dieselmotor en een half miljoen kilometers op de teller vinden. Prijzen van exemplaren van de T6 vanaf 2015 beginnen bij 8.000 euro en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, keuze te over als het om occasions gaat.
Design
Buitenkant
Een bestelbus is een bestelbus, dus de carrosserie van elke Volkswagen Transporter is hoekig en strak. De Transporter onderscheidt zich echter met zijn kleine neusje van heel veel andere frontstuur-bestelbussen. De Transporter T5 oogt vriendelijker, afgeronder en moderner dan de T4, waarvan het ontwerp toen al bijna vijftien jaar oud was. De T6 is juist weer wat strakker en scherper vormgegeven.
Binnenkant
Doordat de Volkswagen Transporter géén frontstuurbusje is, zitten de bestuurder en zijn passagier(s) áchter de vooras, wat het rijden aanzienlijk comfortabeler en personenauto-achtiger maakt. Maar aangezien het een bedrijfsauto is, is het interieur zakelijk en aangekleed met de hoogstnoodzakelijke voorzieningen, maar personenversies van de T4/T5/T6 zijn natuurlijk wel voorzien van wat meer luxe.
Veiligheid
Euro NCAP heeft de Volkswagen T6 onderscheiden met een gouden medaille voor zijn veiligheidsvoorzieningen, standaard en optioneel. Zoals bestuurdersassistentiesystemen, rijstrookassistentie, noodremassistentie, adaptieve cruise control en snelheidsbegrenzer. Volkswagen is ook de eerste autofabrikant die autonome noodremassistentie standaard monteert op nieuwe bedrijfsauto’s. De T5 ontving in 2013 vier sterren in de Euro NCAP-tests.
Alternatieven
Als alternatieve lichte bedrijfsauto’s kun je denken aan de diverse Mercedessen, zoals de Vito, de V-Klasse en de Viano, of de Ford Transit Custom. Ook de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Talento, Opel Vivaro-e en Toyota ProAce zijn populaire modellen, net als de Renault Trafic en Nissan NV300/Primastar. Hierbij gaat het eigenlijk slechts om twee typen busjes, die onder meerdere merknamen worden verkocht.
FAQ
Is er van de Volkswagen Transporter ook een camper?
Zijn er ook personenversies van de Volkswagen Transporter?
Hoe lang gaat een distributieketting van de Volkswagen Transporter mee?
Beoordelingen voor Volkswagen Transporter
Meer informatie
Modellen
- Volkswagen T1 Transporter
- Volkswagen T2
- Volkswagen Transporter T3
- Volkswagen T4
- Volkswagen T5
- Volkswagen T6