- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Taro
Sterke punten
- Betrouwbare motoren
- Ruime laadcapaciteit
- Robuust ontwerp
Zwakke punten
- Beperkte beschikbaarheid
- Verouderde technologie
- Minder comfort dan concurrenten
Volkswagen Taro : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Taro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen Taro
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Goede redenen
- De Taro is ideaal voor kleine bedrijven die een betrouwbare en robuuste pick-up zoeken
- Een laadvermogen van ongeveer duizend kiloan.
- Dankzij de samenwerking met Toyota, biedt de Taro betrouwbare en efficiënte motoren.
- Beschikbaar in verschillende configuraties, inclusief vierwielaandrijving en dubbele cabine.
Technische gegevens
Motorisatie
De Volkswagen Taro werd geleverd met een uitgebreid motorenaanbod. De eerste motoroptie was een 1,8-liter benzinemotor, die een vermogen van 61 kW (83 pk) en een koppel van 140 Nm leverde. Deze motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid.
Daarnaast bood Volkswagen een 2,2-liter benzinemotor aan, die een vermogen van 69 kW (94 pk) en een koppel van 180 Nm produceerde. Deze was krachtiger en daardoor geschikt voor zwaardere ladingen.
Voor degenen die de voorkeur gaven aan diesel, was er de 2,4-liter dieselmotor. Kenners zullen deze motor direct herkennen als de klassieke motor van de Toyota Hilux. Deze motor leverde 61 kW (83 pk) en had een koppel van 165 Nm. De dieselvariant stond bekend om zijn duurzaamheid en brandstofefficiëntie, wat hem populair maakte bij bedrijven die veel kilometers afleggen. Bovendien is deze motor oersterk gebleken door de jaren heen.
De krachtigste motoroptie was de 2,4-liter benzinemotor met injectie. Deze motor produceerde een vermogen van 82 kW (111 pk) en een koppel van 190 Nm. Dankzij de injectietechnologie was deze motor efficiënter en schoner, wat bijdroeg aan betere prestaties en lagere emissies.
De Volkswagen Taro was beschikbaar met zowel achterwielaandrijving (4x2) als vierwielaandrijving (4x4). De 4x4-uitvoering was bijzonder geschikt voor off-road gebruik en zware omstandigheden, terwijl de 4x2-variant beter presteerde op de weg en dankzij zijn lagere gewicht beter geschikter was bij lichtere toepassingen. De Volkswagen Taro was enkel leverbaar met een handgeschakelde vijfbak. Een automaat was niet leverbaar.
Afmetingen
De Volkswagen Taro kent veel overeenkomsten met de Toyota Hilux en dat geldt ook voor de afmetingen. De relatief compacte afmetingen maken de Taro geschikt voor verschillende toepassingen, van dagelijks stadsgebruik tot zwaar werk op het platteland of in de bouw.
De Taro is geleverd in twee varianten. De 4x2-variant van de Taro had een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,55 meter. Met een wielbasis van 2,85 meter bood deze uitvoering een laadruimte van 3,1 m3. Het leeggewicht van deze variant bedroeg 1.200 kg, terwijl het toelaatbare totaalgewicht op 2.395 kg lag.
Aan de andere kant was er de 4x4-variant, die iets grotere afmetingen had met een lengte van 4,90 meter, dezelfde breedte van 1,69 meter en een grotere hoogte van 1,77 meter. Deze variant behield ook een wielbasis van 2,85 meter, maar had een iets kleinere laadruimte van 2,9 vierkante meter. Het leeggewicht was hoger, namelijk 1.400 kg, met een toelaatbaar totaalgewicht van 2.515 kg.
VOLKSWAGEN TARO | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,75 – 4,90 x 1,69 x 1,55 – 1,76 m |
Wielbasis | 2,85 m |
Inhoud bagageruimte | 2,9 – 3,1 m3 |
Ledig gewicht | 1.200 – 1.400 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.395 – 2.515 kg |
Cilinderinhoud | 1.822 – 2.446 cm3 |
Vermogen | 61 – 82 kW (83 - 111pk) |
Koppel | 165 – 190 Nm |
Topsnelheid | 130 – 145 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 15.0 – 17.0 sec |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 9,6 – 10,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 250 – 280 g/km |
Varianten
De Volkswagen Taro was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen om aan uiteenlopende behoeften te voldoen. Een van de beschikbare configuraties was de enkele cabine, die ideaal was voor bedrijven die maximale laadruimte nodig hadden. Deze uitvoering bood voldoende ruimte om grote ladingen te vervoeren, wat hem bijzonder geschikt maakte voor commerciële toepassingen.
Daarnaast was er de dubbele cabine, die geschikt was voor diegenen die naast laadruimte ook extra zitplaatsen nodig hadden. Deze uitvoering combineerde de praktische voordelen van een pick-up met extra passagiersruimte, waardoor hij aantrekkelijk was voor zowel zakelijke als particuliere gebruikers die vaak met meerdere personen reisden.
De Volkswagen Taro bood ook verschillende aandrijvingsopties, namelijk de 4x2 en 4x4. De 4x2-versie, met achterwielaandrijving, was efficiënt en presteerde goed op de weg, terwijl de 4x4-versie, met vierwielaandrijving, perfect was voor off-road gebruik en zwaardere omstandigheden.
Prijzen
Wie in de markt is voor een Volkswagen Taro occasion moet goed zoeken. De pick-up is behoorlijk zeldzaam geworden door de jaren heen. Mocht je er één kunnen vinden moet je rekening houden met prijzen die variëren van zo’n 5.000 euro tot een kleine 10.000 euro voor heel nette exemplaren.
Design
Buitenkant
De Volkswagen Taro heeft een robuust en functioneel ontwerp, met een stevige carrosserie en ruime laadbak. De voorkant kenmerkt zich door een eenvoudige grille met het Volkswagen-logo, eigenlijk het enige wat echt hem onderscheidt van de Toyota Hilux. De Taro was verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder wit, blauw en rood.
Binnenkant
Het interieur van de Taro is ontworpen met functionaliteit in gedachten. Hij biedt voldoende ruimte voor zowel bestuurder als passagiers, met eenvoudige maar robuuste materialen die bestand zijn tegen intensief gebruik. Afhankelijk van de uitvoering waren er verschillende comfortopties beschikbaar, zoals airconditioning en een radio/cassettespeler.
Veiligheid
De Volkswagen Taro was uitgerust met basisveiligheidsvoorzieningen die destijds vrij standaard waren. Denk bijvoorbeeld aan schijfremmen voor en trommelremmen achter. Hoewel de Taro niet is getest door Euro NCAP, staat hij bekend om zijn robuuste constructie en betrouwbaarheid. Er zijn geen grote technische problemen gerapporteerd die te maken hebben met veiligheid. Je moet alleen geen rijhulpsystemen verwachten die bij moderne auto’s gangbaar zijn.
Alternatieven
Een directe concurrent van de Volkswagen Taro is natuurlijk de Toyota Hilux, die technisch gezien identiek was aan de Taro. Beide modellen deelden dezelfde robuuste en betrouwbare eigenschappen. Andere meer voorkomende alternatieven zijn de Nissan Navara en de Mitsubishi L200. Beide zijn pick-ups met krachtige motoren en uitstekende off-road capaciteiten.