Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-taro-1.jpg

Volkswagen Taro

1 / 3
volkswagen-taro-1.jpg
volkswagen-taro-2.jpg
volkswagen-taro-3.jpg

Sterke punten

  • Betrouwbare motoren
  • Ruime laadcapaciteit
  • Robuust ontwerp

Zwakke punten

  • Beperkte beschikbaarheid
  • Verouderde technologie
  • Minder comfort dan concurrenten

Volkswagen Taro : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Taro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Taro: de robuuste pick-up van Volkswagen

De Volkswagen Taro is een pick-up geproduceerd tussen 1989 en 1997. Hij is gebaseerd op de Toyota Hilux. Het is een robuuste en betrouwbare optie voor zowel bedrijfs- als privégebruik. Er zijn er niet veel van verkocht en is daarmee een zeldzame verschijning geworden. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Taro

Volkswagen Taro occasions
Volkswagen Taro dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De Taro is ideaal voor kleine bedrijven die een betrouwbare en robuuste pick-up zoeken
  • Een laadvermogen van ongeveer duizend kiloan.
  • Dankzij de samenwerking met Toyota, biedt de Taro betrouwbare en efficiënte motoren.
  • Beschikbaar in verschillende configuraties, inclusief vierwielaandrijving en dubbele cabine.

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Taro werd geleverd met een uitgebreid motorenaanbod. De eerste motoroptie was een 1,8-liter benzinemotor, die een vermogen van 61 kW (83 pk) en een koppel van 140 Nm leverde. Deze motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid.

Daarnaast bood Volkswagen een 2,2-liter benzinemotor aan, die een vermogen van 69 kW (94 pk) en een koppel van 180 Nm produceerde. Deze was krachtiger en daardoor geschikt voor zwaardere ladingen.

Voor degenen die de voorkeur gaven aan diesel, was er de 2,4-liter dieselmotor. Kenners zullen deze motor direct herkennen als de klassieke motor van de Toyota Hilux. Deze motor leverde 61 kW (83 pk) en had een koppel van 165 Nm. De dieselvariant stond bekend om zijn duurzaamheid en brandstofefficiëntie, wat hem populair maakte bij bedrijven die veel kilometers afleggen. Bovendien is deze motor oersterk gebleken door de jaren heen.

De krachtigste motoroptie was de 2,4-liter benzinemotor met injectie. Deze motor produceerde een vermogen van 82 kW (111 pk) en een koppel van 190 Nm. Dankzij de injectietechnologie was deze motor efficiënter en schoner, wat bijdroeg aan betere prestaties en lagere emissies.

De Volkswagen Taro was beschikbaar met zowel achterwielaandrijving (4x2) als vierwielaandrijving (4x4). De 4x4-uitvoering was bijzonder geschikt voor off-road gebruik en zware omstandigheden, terwijl de 4x2-variant beter presteerde op de weg en dankzij zijn lagere gewicht beter geschikter was bij lichtere toepassingen. De Volkswagen Taro was enkel leverbaar met een handgeschakelde vijfbak. Een automaat was niet leverbaar.

Afmetingen

De Volkswagen Taro kent veel overeenkomsten met de Toyota Hilux en dat geldt ook voor de afmetingen. De relatief compacte afmetingen maken de Taro geschikt voor verschillende toepassingen, van dagelijks stadsgebruik tot zwaar werk op het platteland of in de bouw.

De Taro is geleverd in twee varianten. De 4x2-variant van de Taro had een lengte van 4,75 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,55 meter. Met een wielbasis van 2,85 meter bood deze uitvoering een laadruimte van 3,1 m3. Het leeggewicht van deze variant bedroeg 1.200 kg, terwijl het toelaatbare totaalgewicht op 2.395 kg lag.

Aan de andere kant was er de 4x4-variant, die iets grotere afmetingen had met een lengte van 4,90 meter, dezelfde breedte van 1,69 meter en een grotere hoogte van 1,77 meter. Deze variant behield ook een wielbasis van 2,85 meter, maar had een iets kleinere laadruimte van 2,9 vierkante meter. Het leeggewicht was hoger, namelijk 1.400 kg, met een toelaatbaar totaalgewicht van 2.515 kg.

VOLKSWAGEN TARO
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,75 – 4,90 x 1,69 x 1,55 – 1,76 m
Wielbasis 2,85 m
Inhoud bagageruimte 2,9 – 3,1 m3
Ledig gewicht 1.200 – 1.400 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.395 – 2.515 kg
Cilinderinhoud 1.822 – 2.446 cm3
Vermogen 61 – 82 kW (83 - 111pk)
Koppel 165 – 190 Nm
Topsnelheid 130 – 145 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15.0 – 17.0 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 9,6 – 10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 250 – 280 g/km

Varianten

De Volkswagen Taro was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen om aan uiteenlopende behoeften te voldoen. Een van de beschikbare configuraties was de enkele cabine, die ideaal was voor bedrijven die maximale laadruimte nodig hadden. Deze uitvoering bood voldoende ruimte om grote ladingen te vervoeren, wat hem bijzonder geschikt maakte voor commerciële toepassingen.

Daarnaast was er de dubbele cabine, die geschikt was voor diegenen die naast laadruimte ook extra zitplaatsen nodig hadden. Deze uitvoering combineerde de praktische voordelen van een pick-up met extra passagiersruimte, waardoor hij aantrekkelijk was voor zowel zakelijke als particuliere gebruikers die vaak met meerdere personen reisden.

De Volkswagen Taro bood ook verschillende aandrijvingsopties, namelijk de 4x2 en 4x4. De 4x2-versie, met achterwielaandrijving, was efficiënt en presteerde goed op de weg, terwijl de 4x4-versie, met vierwielaandrijving, perfect was voor off-road gebruik en zwaardere omstandigheden.

Prijzen

Wie in de markt is voor een Volkswagen Taro occasion moet goed zoeken. De pick-up is behoorlijk zeldzaam geworden door de jaren heen. Mocht je er één kunnen vinden moet je rekening houden met prijzen die variëren van zo’n 5.000 euro tot een kleine 10.000 euro voor heel nette exemplaren.

Design

Buitenkant

De Volkswagen Taro heeft een robuust en functioneel ontwerp, met een stevige carrosserie en ruime laadbak. De voorkant kenmerkt zich door een eenvoudige grille met het Volkswagen-logo, eigenlijk het enige wat echt hem onderscheidt van de Toyota Hilux. De Taro was verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder wit, blauw en rood.

Binnenkant

Het interieur van de Taro is ontworpen met functionaliteit in gedachten. Hij biedt voldoende ruimte voor zowel bestuurder als passagiers, met eenvoudige maar robuuste materialen die bestand zijn tegen intensief gebruik. Afhankelijk van de uitvoering waren er verschillende comfortopties beschikbaar, zoals airconditioning en een radio/cassettespeler.

Veiligheid

De Volkswagen Taro was uitgerust met basisveiligheidsvoorzieningen die destijds vrij standaard waren. Denk bijvoorbeeld aan schijfremmen voor en trommelremmen achter. Hoewel de Taro niet is getest door Euro NCAP, staat hij bekend om zijn robuuste constructie en betrouwbaarheid. Er zijn geen grote technische problemen gerapporteerd die te maken hebben met veiligheid. Je moet alleen geen rijhulpsystemen verwachten die bij moderne auto’s gangbaar zijn.

Alternatieven

Een directe concurrent van de Volkswagen Taro is natuurlijk de Toyota Hilux, die technisch gezien identiek was aan de Taro. Beide modellen deelden dezelfde robuuste en betrouwbare eigenschappen. Andere meer voorkomende alternatieven zijn de Nissan Navara en de Mitsubishi L200. Beide zijn pick-ups met krachtige motoren en uitstekende off-road capaciteiten.

FAQ

Welke motoren zijn beschikbaar voor de Volkswagen Taro?
De Taro is beschikbaar met verschillende motoren, waaronder een 1,8-liter benzinemotor, een 2,2-liter benzinemotor en een 2,4-liter dieselmotor.
Wat is het laadvermogen van de Volkswagen Taro?
Het laadvermogen varieert afhankelijk van de uitvoering, maar ligt rond de 1.000 kg.
Zijn er speciale uitvoeringen van de Volkswagen Taro?
Ja, de Taro was beschikbaar in zowel enkele als dubbele cabine-uitvoeringen, met keuze uit 4x2 en 4x4 aandrijving.

Beoordelingen voor Volkswagen Taro

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details