Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-passat-gte-front

Volkswagen Passat (B8)

1 / 3
vw-passat-gte-front
vw-passat-gte-side
vw-passat-gte-back

Sterke punten

  • Binnenruimte
  • Tijdloos design
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Bijna aan het einde van zijn carrière
  • Vrij sober interieur
  • De Arteon is mooier

Volkswagen Passat : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Passat, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Passat (B8): De middenklasser der grote middenklassers

De nieuwste generatie Volkswagen Passat (B8) gaat alweer sinds 2014 mee, wat betekent dat hij bijna aan het einde van zijn carrière zit. Toch blijft zijn sobere design overeind en biedt hij nog steeds alles wat je mag verwachten van een grote middenklasser. Wie een nieuw exemplaar wil, moet echter voor de break (Variant) gaan, aangezien de sedan in 2022 uit productie ging. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Passat (B8)

Volkswagen Passat (B8) occasions
Volkswagen Passat (B8) nieuwe auto's
Volkswagen Passat (B8) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoewel deze Passat nog niet het meer nieuwste en meer simplistische VW-interieur heeft, hoeft dat geen nadeel te zijn: de materialen zijn nog zeer hoogwaardig en alle nodige technologie is aanwezig sinds de facelift in 2019.
  • Het rijgedrag van de Volkswagen Passat blinkt nergens in uit, maar staat garant voor een veilige en stabiele wegligging.
  • De Passat B8 is ook als plug-in hybride GTE te krijgen
  • Qua binnenruimte scoort de Volkswagen Passat nog altijd als een van de beste in zijn klasse, zowel voor passagiers als voor hun bagage.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Passat (B8)

Motoren

Aangezien de Volkswagen Passat B8 al even onder ons is, heeft hij verschillende generaties benzine- en dieselmotoren in het vooronder gekend. Bij zijn debuut kon je hem nog bestellen met bijvoorbeeld de bekende 1.4 en 1.8 TSI-benzinemotoren en de 1.6 TDI-diesel, vandaag ziet het gamma er anders uit.

Instappen doe je sinds 2019 in de 1.5 TSI van 150 pk, de vervanger van de 1.4 TSI. Je kan hem koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een 7-traps DSG-automaat. De volgende trap qua benzinemotoren is de 2.0 TSI met 190 pk, die steeds geleverd wordt met een automaat. Tenslotte is er ook de 2.0 TSI met 272 pk, de sterke versie van deze viercilinder. De motor staat garant staat voor vlotte prestaties, maar ook een hoger verbruik. Deze versie heeft ook vierwielaandrijving.

De Passat B8’s zijn ook verkrijgbaar met een diesel. Momenteel (sinds 2019) zijn er een 1.6 TDI (120 pk) en een 2.0 TDI in het gamma, maar die laatste heeft wel in 3 verschillende vermogensvarianten: 150, 190 of 200 pk. Enkel de 150 pk sterke dieselmotor is te bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak, de rest zijn automaten.

Voor zakelijke rijders is de Passat GTE het interessantst. Die maakt gebruik van de binnen de VW-groep zeer bekende combinatie van een 1.4 TSI-benzinemotor met een elektromotor in de versnellingsbak, goed voor een systeemvermogen van 218 pk en een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 km dankzij de 13 kWh grote batterij. Opgelet: voor de facelift was die batterij slechts 9,9 kWh groot, wat logischerwijs ook voor een minder groot elektrisch rijbereik zorgt.

Afmetingen

De Volkswagen Passat B8 meet 4,77 meter lang, 1,83 meter breed en 1,52 meter hoog, met een wielbasis van 2,79 meter. Daarmee zit hij een beetje tussenin het formaat van de middelgrote (Audi A4, BMW 3, …) en de grotere (Audi A6, BMW 5, …) premium middenklassers, al is zijn interieurruimte eerder vergelijkbaar met die laatste categorie.

Met een koffer van 650 liter met de achterbank rechtop en zelfs 1.780 liter met de bank plat, is de Passat B8 een van de primussen van zijn klas. Enkel de Skoda Superb uit dezelfde stal doet beter.

Uitvoeringen

Tot voor kort was de Volkswagen Passat nog verkrijgbaar in drie koetswerkvarianten: de berline, de break (Variant) en de Alltrack. De productie van de sedan is echter gestopt in 2022, de Alltrack is er sinds 2014 niet meer, waardoor enkel de laatste variant nog overblijven in een uitgedund gamma, nu deze generatie Passat richting zijn pensioen gaat.

De Passat is momenteel verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Business, R-Line Business en GTE Business. De Business-uitvoering omvat onder andere de volgende features:

  • Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
  • Travel Assist
  • Navigatiesysteem ‘Discover Media’
  • Achteruitrijcamera (Rear View)
  • Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist)

Prijzen

De goedkoopste nieuwe Volkswagen Passat B8 kost op het moment van schrijven (september 2022) nieuw 45.290 euro, daarvoor krijg je een Passat Variant met de 1.5 TSI-benzinemotor en een automatische transmissie. Een diesel kost minstens 50.590 euro.

Op de tweedehandsmarkt is er een flink aanbod aan Passats van deze generatie, maar de meesten zijn diesels die niet altijd meer in LEZ’s zullen mogen rijden. De goedkoopste modellen zijn 1.6 TDI’s met een hoge kilometerstand, die vind je al vanaf zo’n 10.000 euro. Voor een benzine moet je minstens 15.000 euro op zak hebben dan vind je een 1.4 TSI met handgeschakelde versnellingsbak. De plug-in hybride GTE is te vinden voor iets minder dan 25.000 euro.

Design

Exterieur

Volkswagen speelt het meestal op veilig, maar met de Passat, waarvan er in totaal al meer dan 30 miljoen exemplaren zijn verkocht, heeft het merk qua design helemaal geen risico’s genomen. Toch is het een geslaagd design geworden, met scherpe lijnen en een rank profiel. De facelift van 2019 zette zijn scherpe aanblik nog wat meer in de verf met nieuwe ‘IQ Light’-LED-matrixkoplampen.

Interieur

Binnenin is de Passat B8 haast nog soberder getekend, al is het interieur misschien nog iets minder tijdloos dan het koetswerk. De facelift bracht ook hier verandering met zich mee: een nieuw MIB3-infotainmentsysteem met meer internetconnectiviteit, digitale tellers en het nieuwere VW-stuurwiel dat iets goedkoper oogt, maar wel erg fijn in de hand ligt en in dit geval nog is voorzien van fysieke knoppen.

vw-passat-gte-interior

Rijhulp en veiligheid

De Volkswagen Passat werd bij zijn introductie in 2014 aan de tand gevoeld door Euro NCAP, waar hij vijf van de vijf sterren scoorde met in het bijzonder goede scores voor de bescherming van zijn inzittenden en de veiligheidssystemen. Intussen zijn de veiligheidstests van Euro NCAP echter al een pak strenger geworden. Volkswagen heeft wel het arsenaal aan rijhulpsystemen uitgebreid, al blijven sommige van die systemen wel verborgen in de optielijsten.

Alternatieven

De Volkswagen Passat B8 zit een beetje tussen segmenten in, waardoor je hem als ruimer alternatief voor de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C-Klasse zou kunnen beschouwen. Meer rechtstreekse concurrenten zijn de Ford Mondeo en Mazda 6, al staan die ook voor hun pensioen, of de Skoda Superb, die op dezelfde technische basis staat, maar nog meer ruimte biedt. De Opel Insignia en Peugeot 508 spelen ook binnen hetzelfde segment.

FAQ

Hoeveel kost de Volkswagen Passat?
Wie een nieuwe Passat wil kopen, moet minstens 45.290 euro rekenen.
Wanneer komt de nieuwe Volkswagen Passat?
De Volkswagen Passat B9 zou ergens in 2023 of 2024 gelanceerd worden. Deze volgende generatie zou bovendien enkel als Variant (break) gelanceerd worden.

Beoordelingen voor Volkswagen Passat

198 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details