- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen ID.6
Sterke punten
- Ruime comfortabele SUV
- Plaats voor zeven personen
- Volledig elektrisch en lokaal emissievrij
Zwakke punten
- Niet officieel ingevoerd in Nederland
- Geen Nederlandstalige documentatie beschikbaar
- Hoge aanschafwaarde
Volkswagen ID.6 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen ID.6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen ID.6
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Goede redenen
- Elektrisch en emissievrij rijden
- Geschikt voor grote gezinnen
- Mooi alternatief als je niet in een busje wilt rijden
- Een van de zeer weinige zevenzits EV’s op de markt
Technische gegevens
Motorisatie
De Volkswagen ID.6 is gebaseerd op het platform van de Volkswagen ID.4. Dat betekent dus dat uitsluitend elektromotoren worden toegepast voor de aandrijving. De versies met achterwielaandrijving hebben een 77 kWh batterijpakket en een vermogen van 150 kW (204 pk). In China is ook een versie met een batterijpakket van 58 kWh en een motorvermogen 132 kW (180 pk) leverbaar. Naar verluidt komt er ook een versie met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een vermogen van 225 kW (306 pk).
Afmetingen
Ondanks dat de Volkswagen ID.6 onderhuids grotendeels gelijk is aan de Volkswagen ID.4, is hij een kleine dertig centimeter langer. Hij meet in totaal 4,87 meter in de lengte – lang genoeg dus voor een extra zitrij achterin. De wielbasis meet 2,97 meter, ongeveer twintig centimeter meer dan die van de ID.4.
De belangrijkste specificaties op een rij
Volkswagen ID.6 | |
---|---|
Marktintroductie | n.n.b. |
Lengte, breedte, hoogte | 4,87 m, 1,84 m, 1,68 m |
Wielbasis | 2,97 m |
Inhoud bagageruimte | n.n.b. |
Ledig gewicht | 2.193 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.880 kg |
Vermogen | 132 (180 pk) - 225 kW (306 pk) |
Koppel | n.n.b. |
Topsnelheid | 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,3 - 6,6 sec |
Batterijcapaciteit | 58 - 77 kWh |
Verbruik | n.n.b. |
Actieradius | 436 - 588 km (NEDC) |
Varianten
De Volkswagen ID.6 wordt in China in twee varianten geleverd: de ID.6 X en ID.6 Crozz. De twee nagenoeg gelijke versies zijn er doordat Volkswagen de auto’s door twee joint-ventures laat produceren. Eigenlijk is de Volkswagen ID.6 de grote broer van de ID.4 die we hier wél kennen. Die wordt ook in China geproduceerd door FAW-Volkswagen, dat ook de ID.6 Crozz bouwt. De ID.6 X wordt gebouwd door SAIC-Volkswagen. De ‘Nederlandse’ exemplaren zijn allemaal een ID.6 Crozz.
Prijzen
Standaard nieuwprijzen en leasetarieven van de Volkswagen ID.6 zijn niet te geven, want de enige exemplaren van de Volkswagen ID.6 die in Nederland zijn terechtgekomen, zijn hier gekomen via zogenoemde grijze import – niet via de officiële importeur dus. De eerste Volkswagen ID.6 in Nederland werd in 2022 op Marktplaats aangeboden voor bijna 80.000 euro. Inmiddels staan er meerdere te koop, voor prijzen variërend tussen 70.000 en 75.000 euro.
Design
Buitenkant
De Volkswagen ID.6 is een zevenpersoons SUV. Op een afstandje vertoont de ID.6 veel gelijkenissen met het ontwerp van de ID.4, maar dan in alles een beetje opgeblazen. De stijl van de koplampen, de wielkastranden en welvingen in de flanken zijn direct herkenbaar van de andere modellen uit de ID-familie.
Dat geldt ook voor de aluminium strip langs de dakrand die op de C-stijl uitloopt in een groter paneel, is een kenmerkend stijlelement van Volkswagens ID-modellen. Mocht je een van de zeer weinige exemplaren van de ID.6 in Nederland tegenkomen, dan herken je hem in ieder geval direct als een elektrische Volkswagen ID.
Binnenkant
Het interieur van de ID.6 oogt vertrouwd en eenvoudig, met dezelfde schermen als die in de ID.4: een 5,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12-inch beeldscherm van het infotainmentsysteem. De beenruimte op de tweede zitrij is ruim voldoende en als je daar met zijn tweeën zit, kun je uit de middelste rugleuning een riant tafeltje uitklappen waarin ook nog bekerhouders zijn ondergebracht. De ruimte op de derde zitrij is qua hoofd- en beenruimte beduidend krapper – je zit zowat met je achterhoofd tegen de achterruit. De bagageruimte is met de derde zitrij in de normale positie bescheiden met ongeveer 200 liter. Die is gauw gevuld als alle passagiers wat bagage meenemen op reis. Maar als de tweede en derde zitrij zijn neergeklapt bedraagt de bagageruimte zomaar ruim 1.800 liter.
Veiligheid
De Volkswagen ID.6 komt nog niet voor in de testuitslagen van Euro NCAP. Maar voor zover we hebben kunnen achterhalen en als de aangeboden exemplaren in Nederland door de RDW-keuring zijn gekomen, moet de Volkswagen ID.6 toch wel voldoen aan alle eisen op het gebied van veiligheid. Er zijn natuurlijk diverse rijassistentiesystemen, veiligheidssystemen en airbags aanwezig. Auto’s uit China, en met name die van Volkswagen, zijn tegenwoordig qua veiligheid gelijkwaardig aan die uit Europa.
Alternatieven
Het aanbod van volledig elektrische aangedreven zevenzitters is nog vrij beperkt. Voorlopig zijn er alleen de Mercedes-Benz EQB en EQS (standaard vijfzitter, optioneel zevenzitter), de Tesla Model X (vijf-, zes- of zevenzitter) en Model Y (vijf- of zevenzitter). De BYD Tang en de Volvo EX90 hebben beide standaard zeven zitplaatsen, maar de Volvo is pas leverbaar vanaf begin 2024. Verder kom je al gauw uit bij elektrische personenauto’s die zijn afgeleid van bestelwagens, zoals de Citroën ë-Berlingo en ë-Jumpy, en de vrijwel identieke modellen van Peugeot, Opel en Toyota.