Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-id-buzz-california-komt-eraan-maar-je-moet-geduld-hebben-2024-01

Volkswagen ID. Buzz

Sterke punten

  • Iconisch design
  • Veelzijdige (laad)ruimte
  • Vlotte aandrijflijn

Zwakke punten

  • Achterklep erg groot
  • Windgevoeligheid
  • Stevig aan de prijs

Volkswagen ID. Buzz: de elektrische Volkswagen bus

Na lang wachten brengt Volkswagen met de ID. Buzz een moderne interpretatie van de oude Volkswagen T1-bus op de markt. De ID. Buzz, als aanvulling op de ID-modellenreeks van Volkswagen, is beschikbaar als een elektrische aangedreven zevenpersoonsbus en als bedrijfswagen met een korte of lange wielbasis. Lees meer.

Goede redenen

  • Retro-design met moderne techniek
  • Snelladen tot 80% in 30 minuten
  • Praktische en ruime bus
  • Erg wendbaar door kleine draaicirkel
  • Trekgewicht van 1.000 kg

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen ID. Buzz wordt aangeboden met keuze uit verschillende elektrische aandrijflijnen, afhankelijk van de lengtevariant. In een ID. Buzz met een korte wielbasis heb je een vermogen van 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel tot je beschikking. De accu heeft een capaciteit van 77 kWh en de actieradius bedraagt 413 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.

Ga je voor een langere wielbasis, dan kun je ook kiezen voor een grotere accucapaciteit van 86 kWh en een motorvermogen van 210 kW (286 pk). Tot slot is er de sportieve GTX-variant met een vermogen van 250 kW (340 pk) en een accucapaciteit van 79 kWh of 86 kWh als je kiest voor de lange wielbasis. Deze sportieve variant heeft overigens ook vierwielaandrijving, terwijl de overige uitvoeringen achterwielaandrijving hebben.

Afmetingen

De naam zegt het al, de ID. Buzz heeft het formaat wat je gewend bent van een bestelbus. De korte variant heeft een lengte van 4,71 meter, de lange variant is 4,96 meter lang. Het verschil zie je terug in de toegenomen breedte van de schuifdeuren en de extra ruimte tussen de C-stijlen en de achterwielen. Afgaande op de lengte is de Volkswagen ID. Buzz gepositioneerd tussen de Volkswagen ID.5 (4,59 m) en ID.7 (4,96 m). Het grote verschil met deze modellen ontstaat door de hoogte van 1,93 meter en de breedte van 1,99 meter, waardoor je binnenin meer ruimte hebt dan bij de andere ID-modellen. Dit betekent niet alleen praktische laadruimte, ook de inzittenden kunnen comfortabel zitten door de hogere daklijn.

Als personenautoversie is het laadvolume maximaal 2.469 liter met een lange wielbasis. Met vijf zitplaatsen is 1.340 liter beschikbaar en zelfs met zeven zitplaatsen in gebruik heb je nog een laadruimte van 306 liter tot je beschikking. In de bedrijfswagenversie kan gerekend worden op een laadvolume van 3,9 kubieke meter en een laadvloerlengte van circa 2,2 meter. De lading zal passen met een hoogte tot 1,26 meter tot een breedte van 1,73 meter. Let hierbij wel op dat de maximale breedte tussen de wielkasten 1,23 meter bedraagt.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Volkswagen ID. Buzz
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,71 x 1,98 x 1,92 m
Wielbasis 2,98 m
Inhoud bagageruimte 1.121 l
Ledig gewicht 2.497 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.497 kg
Vermogen 150 kW (204 pk)
Koppel 310 Nm
Topsnelheid 145 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,2 sec
Batterijcapaciteit 77 kWh
Verbruik 21,3 kWh/100 km
Actieradius 413 km

Varianten

De Volkswagen ID. Buzz kent twee uitvoeringen. De Pro is de personenvariant en de Cargo is de bedrijfswagenversie. De Pro is verkrijgbaar met een korte en lange wielbasis (Pro Advantage), waardoor verschillende accupakketten gekozen kunnen worden. Met een lange wielbasis zijn er verschillende configuraties met vijf, zes of zeven zitplaatsen mogelijk. Echter is de personenautovariant alleen te verkrijgen met de langere wielbasis en moet de Cargo het doen met de korte wielbasis.

De introductie van de Volkswagen ID. Buzz werd gekenmerkt met de 1st uitvoering. De 1st Max is een uitgebreidere variant hierop, met extra opties als elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie, een groter touchscreen op de middenconsole, variabele laadvloer, een 360 graden camera, een dodehoeksensor en Travel Assist. De uitvoering GTX rijdt niet alleen sportiever door het extra vermogen en vierwielaandrijving, maar voegt ook sportieve accenten toe aan het interieur.

Op grijs kenteken wordt de Volkswagen ID. Buzz aangeboden in de uitvoeringen Economy Business, Cargo en Bulli. Deze laatste versie heeft niet alleen een historische naam, ook de uitrusting is luxueus te noemen en voorziet in een assistance pakket plus, 19-inch lichtmetalen velgen, comfortpakket en multimediapakket.

Prijzen

De ID. Buzz Cargo kwam in mei 2022 naar Nederland en begint bij een fiscale prijs van 49.250 euro. In april 2023 werd de Pro verkrijgbaar met een fiscale prijs van 61.160 euro en het accupakket van 77 kWh. Ga je liever voor de langere wielbasis en het accupakket van 86 kWh, dan ben je minimaal 66.990 euro kwijt voor de Pro Advantage.

De Volkswagen ID. Buzz als occasion begint bij ongeveer 39.000 euro voor een Cargo. Vaak zijn deze occasions te krijgen met een lage kilometerstand tot maximaal 30.000 kilometer op de klok. De Pro valt als occasion met 48.000 euro iets duurder uit en loopt snel op tot de oorspronkelijke nieuwprijs.

Design

Buitenkant

Retrodesign in een modern jasje, dat is de Volkswagen ID. Buzz in een notendop. Hij is herkenbaar als ID-model door onder meer de herkenbare koplampen, doorlopende ledstreep en een redelijk aerodynamische vorm. De Cw-waarde van 0,29 is opvallend laag te noemen voor een auto van dit formaat.

De ID. Buzz doet niet alleen lekker mee in de ID-familie, ook eert hij zijn voorvader. Designelementen van toen komen op een moderne manier terug aan de buitenkant. Het grote Volkswagen-logo en de V-vorm op de neus zijn herkenbare elementen uit het verleden, net als het zijruitje. Het nostalgische gevoel wordt versterkt als je kiest voor een two-tone kleurstelling. Dit kost je weliswaar 1.800 euro extra bij een nieuwe ID. Buzz, maar levert wel een eigenzinnig retrodesign op met een vrolijke uitstraling.

Door zijn langgerekte vorm en de plaatsing van de wielen op de hoeken biedt de Volkswagen ID. Buzz veel ruimte in het interieur. Instappen is extra makkelijk dankzij de schuifdeuren aan weerszijden. De grote achterklep of achterdeuren van de bedrijfswagenvariant bieden eenvoudig toegang tot de laadruimte.

Binnenkant

Vanbinnen is de ID. Buzz praktisch en modern. Door de bestelwagenafmetingen van het model hebben alle inzittenden veel been- en hoofdruimte in de persoonsuitvoering. Zelfs op de achterste zitrij kunnen volwassenen prima plek vinden. De ID. Buzz met een lange wielbasis is er als vijfzitter (2/3 met een verstelbare rugleuning van de verschuifbare achterbank), als zeszitter (2/2/2; met individuele stoelen op de tweede rij) en als zevenzitter (2/3/2 met neerklapbare en uitneembare achterste stoelen).

Het ruimtelijke gevoel wordt verder versterkt door het panoramadak met smartglass voor meer lichtinval en comfort in het interieur. In zowel de Pro als de Cargo zijn andere blikvangers in het interieur het digitale dashboard en het touchscreen voor het infotainmentsysteem. Vanaf het stuurwiel zijn diverse functies aan te sturen. Praktische details zijn de USB-C poorten en de vele ruimtes voor het opbergen van voorwerpen. Materialen als diervrije bekleding en gerecyclede kunststoffen maken de Volkswagen ID. Buzz extra innovatief en duurzaam van binnen.

Veiligheid

Als een echte auto van het volk, heeft de ID. Buzz veiligheid hoog in het vaandel staan. De bus behaalde een topscore van vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest en een ‘platinum rating’ voor bedrijfswagenveiligheid. Standaard geleverde veiligheidstechnologieën zoals Front Assist, een multifunctioneel stuur, LED-koplampen en parkeersensoren voor en achter dragen bij aan deze hoge beoordeling. De luxere uitvoeringen bieden extra veiligheidstechnologieën zoals adaptieve cruise control, een dodehoeksensor en een dynamische grootlichtassistent.

Alternatieven

Binnen de volledig elektrische ID-reeks onderscheidt de Volkswagen ID. Buzz zich door meer laadruimte en de mogelijkheid om als personenautovariant of bedrijfswagen geleverd te kunnen worden. Als de auto niet per se elektrisch hoeft te zijn, dan is de Volkswagen Transporter een goed alternatief met een gedeelde voorvader. De Volkswagen Caddy Maxi is weliswaar iets kleiner, maar biedt ook voldoende ruimte voor zeven personen.

De concurrenten van de Volkswagen ID. Buzz zijn vergelijkbare modellen die als personenauto of als bedrijfswagen geleverd kunnen worden. Vergelijkbare elektrische bussen zijn de Citroën ë-SpaceTourer, Fiat Ulyesse-E, Ford E-Tourneo Custom, Mercedes-Benz EQV, Opel Zafira-e en Toyota Proace Verso Electric. Als bedrijfswagen laat de ID. Buzz Cargo zich het beste vergelijken met de Citroen ë-Jumpy, Fiat e-Scudo, Ford E-Transit Custom, Maxus eDeliver 3, Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert of Toyota Proace.

Veelgestelde vragen

Wat is de actieradius van de Volkswagen ID. Buzz?
De actieradius van de Volkswagen ID. Buzz bedraagt maximaal 413 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. In de praktijk zal dit neerkomen op ongeveer 300 tot 350 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, de rijsnelheid, het rijgedrag en andere factoren.
Hoe snel kan de accu van de Volkswagen ID. Buzz worden opgeladen?
De accu van de Volkswagen ID. Buzz kan bij een DC-snellaadstation in circa 30 minuten worden opgeladen van 5 tot 80% bij een laadvermogen van 170 kW.
Hoeveel kilogram mag de Volkswagen ID. Buzz trekken?
De Volkswagen ID. Buzz heeft een trekgewicht van 1.000 kg. De GTX-variant heeft een trekgewicht van 1.600 tot 1.800 kg.
Hoeveel zitplaatsen heeft de Volkswagen ID. Buzz Pro en ID. Buzz Cargo?
In de personenautovariant zijn een vijf, zes of zevenzits configuratie mogelijk. Als bedrijfswagen worden standaard drie zitplaatsen geboden, maar het is ook mogelijk om de bijrijdersbank te vervangen voor een bijrijdersstoel.

Meer informatie

Tips van de redactie