Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan

Volkswagen ID.5

1 / 5
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
AS24 Volkswagen ID.5 2021 banner
Volkswagen ID.5 Back
AS24 Volkswagen ID.5 2021 rijdend achter
Volkswagen ID.5 Side

Sterke punten

  • Problemen met HMI-software
  • Lange levertijden
  • GTI-variant (nog) niet beschikbaar

Zwakke punten

  • Grote elektrische actieradius
  • Comfortabel interieur
  • Bi-directionele laadtechniek

Volkswagen ID.5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen ID.5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen ID.5: elektrisch rijden in crossoverstijl

De Volkswagen ID.5 is een elektrische crossover die de lijnen van een coupé combineert met de functionaliteit van een SUV. Als variant van de ID.4 biedt de ID.5 niet alleen een sportief uiterlijk, maar ook de nieuwste technologie op het gebied van elektrisch rijden en innovatief bi-directioneel laden. Lees meer

Interesse in een Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.5 occasions
Volkswagen ID.5 nieuwe auto's
Volkswagen ID.5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Met een actieradius tot 516 kilometer (WLTP) is de Volkswagen ID.5 niet alleen geschikt voor emissievrij rijden in de stad, maar ook voor lange afstanden
  • De GTX-variant levert indrukwekkende prestaties met 250 kW (340 pk) en vierwielaandrijving
  • De coupé-achtige lijn van de kap geeft de ID.5 een sportieve uitstraling en dankzij de elektrische aandrijflijn biedt hij ook veel ruimte voor inzittenden en bagage
  • Uitgerust met de nieuwste assistentiesystemen biedt de ID.5 maximale veiligheid onderweg
  • De ID.5 is klaar voor de toekomst met laadsysteem dat stroom kan leveren aan het stroomnetwerk thuis

Technische gegevens

Motorisatie

De volledig elektrische Volkswagen ID.5 is er nieuw in drie ‘motorvarianten’. De Pure is er met een 52 kWh-batterij in combinatie met een elektromotor – met – 125 kW (170 pk) vermogen en 310 Nm trekkracht – die de achterwielen aandrijft. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Het gemiddelde stroomverbruik komt uit op 16,1-16,2 kWh/100 km. De actieradius is maximaal 370 kilometer (WLTP), maar varieert in de praktijk van 260 tot 349 kilometer. Opladen van deze kleinste batterij kost met wisselstroom (thuis, wallbox of openbare laadpaal) vijfenhalf uur. Snelladen tot 80 procent van de batterijcapaciteit is mogelijk in 25 minuten.

De Pro-uitvoering is voorzien van een 77 kWh-batterij gecombineerd met een elektromotor met een vermogen van 210 kW (286 pk), maar liefst 560 Nm koppel en eveneens achterwielaandrijving. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 6,7 seconden en de topsnelheid van deze versie is begrensd op 180 km/u. Met een gemiddeld stroomverbruik van 15,7-15,9 kWh/100 km is dit de zuinigste versie, waarmee je met een theoretische actieradius van maximaal 558 kilometer (WLTP) in de praktijk 393 tot 520 kilometer ver komt. Volledig opladen met wisselstroom vergt acht uur, snelladen nog geen halfuur.

De topversie is de GTX-uitvoering met eveneens een 77 kWh-batterij maar met een systeemvermogen van maar liefst 250 kW (340 pk) uit twee elektromotoren – een op elke as – en 4MOTION vierwielaandrijving. Het systeemkoppel van 460 Nm maakt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,4 seconden mogelijk. De topsnelheid van deze variant is begrensd op 180 km/u. Het gemiddelde stroomverbruik is 16,6 kWh/100 km, de actieradius 534 kilometer (WLTP), maar in de praktijk eerder 404 tot 528 kilometer. Volledig opladen met wisselstroom vergt zevenenhalf uur, snelladen nog geen halfuur.

Tot 2024 had de Pro-versie een vermogen van 150 kW (204 pk) en de GTX 220 kW (299 pk).

Afmetingen

De Volkswagen ID.5 valt op door zijn gestroomlijnde vorm. Met een lengte van 4,60 meter en een wielbasis van 2,77 meter biedt de ID.5 voldoende beenruimte en een stabiel en comfortabel weggedrag. De ID.5 is een crossover – zeg maar de coupéversie van de ID.4 – en biedt niet alleen door zijn breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,62 meter, maar ook het modulaire MEB-platform van Volkswagen een ruim interieur en een wat hogere zitpositie. Het volume van de kofferbak is minimaal 549 liter met de achterbankleuning in de normale positie tot 1.561 liter met de rugleuning neergeklapt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen ID.5
Marktintroductie 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,60 x 1,85 x 1,62 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 549-1.561 l
Ledig gewicht 1.970-2.246 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.490-2.760 kg
Vermogen 125-250 kW (170-340 pk)
Koppel 310-560 Nm
Topsnelheid 160-180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,4-8,9 sec
Batterijcapaciteit 52-77 kWh
Verbruik 15,7-16,6 kWh/100 km
Actieradius 368-558 km

Varianten

De Volkswagen ID.5 is in feite een crossover-coupévariant van de ID.4. Hij is nieuw leverbaar in drie uitvoeringen: Pure, Pro en GTX. De basisversie Pure, met de kleinste batterij, is er ook als Pure Business. De versie Pro (ook als Pro Business) en de topversie GTX zijn voorzien van de 77 kWh-batterij. De GTX heeft zoals gezegd twee elektromotoren en vierwielaandrijving voor nog betere tractie en dynamiek.

Voorgaande jaren waren er ook Advantage-varianten van de Pro- en GTX-uitvoeringen, die duidelijk voordeliger geprijsd waren. De GTX Advantage is vervallen en voor de Pro Advantage is in 2024 de Pure-versie in de plaats gekomen.

Prijzen

De prijslijst van de Volkswagen ID.5 begint net onder de 50.000 euro voor de basisversie Pure. De sterkere Pro-uitvoering kost minimaal bijna 55.000 euro en de sportieve GTX-variant kost zomaar nog eens tienduizend euro meer. Zijn in 2024 elektrische auto’s nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, in 2025 betaalt de berijder een zogenoemd kwarttarief (dat is dus 75 procent korting op de motorrijtuigenbelasting). Naar verwachting wordt die korting in de jaren daarna steeds verder afgebouwd.

Occasions van de Volkswagen ID.5 vind je niet of nauwelijks voor minder dan 30.000 euro. Doordat het model nog vrij jong is, lopen de occasionprijzen op tot het niveau van een nieuw exemplaar.

Design

Buitenkant

De Volkswagen ID.5 combineert een aerodynamisch coupé-ontwerp met de robuustheid van een SUV. Met de opvallende, doorlopende lichtband aan de voorzijde, gecombineerd met donkere accenten en grote wielen heeft de ID.5 een karakteristieke uitstraling – stoer en modern. Dit model is beschikbaar in diverse kleuren, natuurlijk klassiek wit en metallic zwart, sinister effen Moonstone Grey en metallic tinten blauw, zilvergrijs en het dieprode King’s Red.

Binnenkant

Het interieur van de ID.5 straalt moderne elegantie uit met een minimalistisch dashboard, een grote centrale display met intuïtief te bedienen functies, en premium materialen. Het – dankzij het vlakke batterijpakket onder de vloer – ruime interieur biedt veel been- en hoofdruimte, waardoor lange ritten comfortabel blijven voor alle inzittenden. Voor een nieuwe ID.5 is er keuze uit stoffen en lederen bekledingsmaterialen. De ID.5 is standaard uitgerust met geavanceerde technologieën zoals een head-up display en over-the-air updates van de software aan boord, waardoor de auto altijd up-to-date kan blijven.

Veiligheid

De Volkswagen ID.5 is gebouwd op het moderne MEB-platform van de Volkswagen-groep en biedt een uitgebreid scala aan veiligheidssystemen, waaronder adaptieve cruise control, noodremassistentie en rijstrookassistentie. De ID.5 behaalde de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest, wat staat voor een uitstekende bescherming van inzittenden, zowel volwassenen als kinderen. De functionaliteit en veiligheid van de ID.5 kan voortdurend verder worden verbeterd dankzij de over-the-air software-updates.

Alternatieven

Binnen de Volkswagen-groep biedt de Skoda Enyaq iV een zeer vergelijkbaar alternatief, maar wel met zijn eigen unieke design en functies. Een serieuze concurrent – maar wel wat duurder – is de Tesla Model Y, die bekendstaat om zijn indrukwekkende actieradius en acceleratie. Beide modellen zijn sterke alternatieven voor wie op zoek is naar een elektrische crossover-SUV, maar de ID.5 onderscheidt zich door zijn unieke mix van design, ruimte en rijbereik.

Veelgestelde vragen

Is de Volkswagen ID.5 een MPV, een SUV, een coupé of …?
De ID.5 is een crossover-SUV, eigenlijk de coupévariant van de Volkswagen ID.4. De ID.5 is zeer geschikt voor wie een ruime, efficiënte en milieuvriendelijke auto zoekt.
Hoe groot is de actieradius van de Volkswagen ID.5?
De Volkswagen ID.5 heeft – afhankelijk van de versie – een actieradius van 368 tot 558 kilometer volgens de WLTP-norm – dus onder ideale omstandigheden. In de praktijk komt dat neer op 260 tot 528 kilometer, natuurlijk zeer afhankelijk van het rijgedrag en de omstandigheden.
Waar wordt de Volkswagen ID.5 geproduceerd?
De ID.5 wordt geproduceerd in de Volkswagen-fabriek in Zwickau, de bakermat van Audi, in het oosten van Duitsland.