Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volkswagen_ID.32.jpg

Volkswagen ID.3

1 / 2

Sterke punten

  • Goede actieradius
  • Veel binnenruimte
  • Iets hogere instap

Zwakke punten

  • Moeilijke bediening
  • Stevig prijskaartje
  • Traag infotainmentsysteem

Volkswagen ID.3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen ID.3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen ID.3: de elektrische Golf

De ID.3 was niet de eerste elektrische Volkswagen, maar betekende wel de start voor een elektrische familie van modellen: de ID’s. Daarin zette de ID.3 de toon met een competente elektrische aandrijflijn, een aerodynamisch design en een zeer ruim interieurontwerp. Lees meer

Interesse in een Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 occasions
Volkswagen ID.3 nieuwe auto's
Volkswagen ID.3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Uitgebreid gamma aan elektromotoren en batterijen
  • Opvallend ruim vanbinnen
  • Actieradius tot 600 kilometer

Technische gegevens

Motorisatie

De ID.3 is het eerste model in de ID-line-up van Volkswagen. De klant krijgt de keuze uit verschillende vermogens en batterijen. Het merk biedt de basisversie van de ID.3, de Pure, met een actieradius tot 388 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Die haalt hij uit een accu van 52 kWh, die zijn stroom stuurt naar een elektromotor met 125 kW (170 pk) op de achteras. Wil je wat meer reikwijdte? Kies dan voor de Pro, met een 59 kWh accu, goed voor ongeveer 430 kilometer en met een elektromotor van 150 kW (204 pk).

Tot slot is er de Pro S met 77 kWh accu en een actieradius van ongeveer 560 kilometer. Deze wordt eveneens geleverd met de elektromotor met 150 kW (204 pk).

Na de facelift in 2023 viel de kleine accu – met 45 kWh capaciteit – weg en lag achterin de ID.3 standaard een elektromotor met 150 kW (204 pk). Volkswagen biedt ook extra sportieve varianten van de ID.3 met de GTX-modellen. De ID.3 GTX heeft een 201 kW (286 pk) sterke elektromotor en de ID.3 GTX Performance heeft zelfs een vermogen van 240 kW (326 pk). Beide modellen hebben achterwielaandrijving en een 79 kWh accu die goed is voor een actieradius tot 600 kilometer. Snelladen kan tot 175 kW. De ID.3 GTX accelereert in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u. ID.3 GTX Performance heeft 5,6 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u.

Afmetingen

De Volkswagen ID.3 kun je zien als een elektrische Golf. Zijn buitenmaten wijken ook niet zo ver daarvan af. Zo meet de ID.3 4,26 meter in de lengte, 1,81 meter in de breedte en 1,57 meter in de hoogte. Daarmee is hij dus maar een paar centimeter breder en langer dan een Volkswagen Golf.

Toch kan Volkswagen met trots zeggen dat de binnenruimte eerder overeenkomt met die van de veel grotere Passat. De ID.3 voelt zeer ruim aan binnenin. Hij biedt dan ook moeiteloos plaats voor vijf personen. De bagageruimte meet 385 liter, waarmee die vijf liter groter is dan de bagageruimte van een Golf en dus niet meteen Passat-waardig genoemd kan worden. Dat neemt echter niet weg dat de auto ook op dat vlak meer dan ruim genoeg is voor de dagelijkse boodschappen.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Volkswagen ID.3 Pro van na de facelift in 2023

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen ID.3
Marktintroductie 2023
Lengte x breedte x hoogte 4,26 m x 1,81 m x 1,57 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 385 l
Ledig gewicht 1.715 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.270 kg
Vermogen 150 kW (204 pk)
Koppel 310 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3 sec
Batterijcapaciteit 58 kWh
Verbruik 15,2 kWh/100 km
Actieradius 429 km

Varianten

Het ID-feest begon allemaal met de ID.3 1st Edition. Die was er ook als 1st Plus en 1st Max. Daarna kwamen de Pure, de City, de Style, de Life, de Pro, de Business, de Tech, de Max en de Pro S. Later werden alleen de Pro-versies aangeboden. Die versies bieden niet alleen een flinke accu – 59 kWh of 77 kWh - maar ook veel basisuitrusting zoals adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en een navigatiesysteem.

Voor mooie lichtmetalen velgen moet je minimaal de Pro Business hebben. Je kunt ook kiezen uit de Pro S en Pro S Business. De GTX-varianten bieden extra sportieve accenten aan de binnen- en buitenkant.

Prijzen

De prijzen voor een nieuwe Volkswagen ID.3 begonnen in 2020 bij een krappe 37.000 euro voor de 1st edition, 43.000 euro voor de 1st plus en 48.380 euro voor de 1st Max. De 1st-uitvoeringen hebben alle drie de 58 kWh-accu. De versie met 77 kWh-accu kwam in 2021 op de markt, met een prijskaartje van minimaal 43.410 euro.

Na de facelift in 2023 vroeg Volkswagen minimaal 34.895 euro voor de Pure Oranje Edition. Voor 38.885 euro krijg je de Pro-versie met 58 kWh-accu mee naar huis. De GTX is beschikbaar vanaf bijna 51.000 euro.

Volkswagen ID.3-occasions zijn er vanaf zo’n 18.000 euro. Je krijgt dan een 1st- of Business-uitvoering – uit de eerste productiejaren: 2020 en 2021. Vaak staat er zo’n 70.000 kilometer of meer op de klok. Voor nieuwere modellen liggen de prijzen uiteraard hoger, totdat je bijna bij de nieuwprijs uitkomt.

Design

Buitenkant

Niet alleen de aandrijflijn, maar ook het design van de ID.3 was revolutionair naar Volkswagen-maatstaven. Het anders zo modale merk kwam bij de lancering van deze elektrische auto namelijk met een volledig ander design op de proppen, niet alleen ten opzichte van de rest van zijn gamma maar ook ten opzichte van vrijwel alle andere auto’s. Zo werd het koetswerk bijna volledig gladgestreken, en heeft de auto een efficiënte druppelvorm. Het mag dus duidelijk zijn dat de ID.3 ontworpen werd in de windtunnel. Dat merk je dan ook aan zijn luchtweerstandscoëfficiënt. Die bedraagt namelijk slechts 0.267, een prima waarde voor een consumenten-auto. Na de facelift werden de motorkap en voorbumper verder gladgetrokken en verdwenen de stickers die op sommige uitvoeringen op de D-stijl zaten.

De GTX-modellen hebben een specifieke GTX-voorbumper, met een grote zwarte luchtinlaat en opvallende dagrijverlichting in pijlpuntvorm. Elementen als de dorpels en de diffuser achter zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. De sportieve varianten worden geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen.

Binnenkant

Ook functionaliteit stond hoog op het lijstje in het design van de ID.3. Zo is de vorm van de auto optimaal aangepast aan het compacte formaat van de aandrijflijn, waardoor er geen ruimte verloren gaat. Dat maakt de ID.3 opmerkelijk ruim binnenin. Over de ergonomie wordt echter wel vaak geklaagd. Om kosten te drukken heeft Volkswagen zo weinig mogelijk fysieke bedieningselementen in de cabine verwerkt. Zo schuilt het grootste deel van de bediening, van de achterste zijruiten tot het audiovolume of de verlichting, in aanraakgevoelige paneeltjes of schermen. Dat betekent dat het leven met een Volkswagen ID.3 wel wat gewenning vraagt, al blijft er natuurlijk wel een rustgevend minimalistische cabine over. Ook werden er kosten bespaard door veel hard plastic te gebruiken in het interieur. Ook hier werd veel over geklaagd. Volkswagen introduceerde daarom bij de facelift een hoop nieuwe, zachte materialen in het interieur.

In de GTX-modellen tref je sportieve accenten aan. Denk aan premium sportstoelen met rode stiksels en een GTX-logo geperforeerd in de rugleuning. Het stuurwiel is ook afgewerkt met rode stiksels en accenten in chroom en rood. Ook heeft het digitale instrumentenpaneel GTX-features in het menu.

Veiligheid

Bij zijn lancering ging de Volkswagen ID.3 ook langs bij de Euro NCAP. Deze gaf de elektrische Volkswagen de topscore van vijf sterren, met vooral goede punten op het vlak van bescherming voor kinderen achterin en actieve veiligheidssystemen.

De ID.3 beschikt dan ook standaard over een geavanceerd botspreventiesysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, en de auto krijgt in alle gevallen een rijstrookassistent mee. Verder is er ook een centrale airbag in de cabine gemonteerd die in het geval van een zijdelingse aanrijding moet voorkomen dat beide voorste inzittenden met elkaar in aanraking komen.

Alternatieven

De markt van de elektrische auto’s groeit met de dag, dus ook de ID.3 krijgt er steeds meer concurrenten bij. Zo waren bij zijn lancering de Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro misschien wel de belangrijkste concurrenten. Daar is intussen ook de Renault Mégane E-Tech Electric, MG MG4, Opel Astra Electric, Peugeot e-308 en BYD Atto 3 bijgekomen. De Cupra Born is gebaseerd op de ID.3, maar biedt meer sportiviteit en stijl.

FAQ

Wat kost een Volkswagen ID.3?
De laatste nieuwprijs in 2024 was ongeveer 35.000 euro. Als occasion is de Volkswagen ID.3 te vinden vanaf zo’n 18.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Volkswagen ID.3?
De elektromotoren zijn goed voor 145, 170 en 204 pk. De GTX-modellen gaan een stap verder met 286 pk of zelfs 326 pk.
Wat is de actieradius van de Volkswagen ID.3?
De ID.3 haalt op papier op een enkele acculading tot 349 kilometer met 45 kWh accu en tot 560 kilometer met 77 kWh accu.

Meer informatie

Meer details