Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volkswagen-Golf GTE-2024-1600-0a

Volkswagen Golf GTE

1 / 5
Volkswagen-Golf GTE-2024-1600-0a
vw-golf-gte-l-01.jpg
Volkswagen-Golf GTE-2024-1600-07
vw-golf-gte-back
vw-golf-gte-front

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Krachtige aandrijflijn
  • Emissievrij kilometers maken

Zwakke punten

  • Beperkte elektrische actieradius eerste generatie
  • Populair bij autodieven
  • Infotainment soms wat omslachtig

Volkswagen Golf GTI : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf GTI, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf GTE: zuinige maar krachtige PHEV

In 2014 bracht Volkswagen de Golf GTE op de markt. Hij beschikt over veel vermogen en dankzij een deels elektrische aandrijflijn is hij lekker zuinig zolang je hem wel regelmatig aan de laadpaal hangt. De GTE kreeg gedurende zijn leven steeds meer vermogen en een groter rijbereik. Lees meer.

vw-golf-gte-m-02.jpg
vw-golf-gte-m-03.jpg

Volkswagen Golf GTE

Hybride rijden met een VW Golf, dat doe je natuurlijk met de Golf GTE. De hybride aandrijving van dit nieuwe model levert een gecombineerd vermogen van 245 pk en dat met een lage CO2-uitstoot. Van binnen zit de Golf vol moderne techniek, die je bedient via 2 touchscreens of met je stem. De rij-assistentiesystemen helpen je onderweg en zelfs semi-autonoom rijden is mogelijk met deze nieuwe GTE. Een leuke auto voor de lease of gewoon voor privé. Rijplezier gegarandeerd! Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideale compacte gezinsauto
  • Opvallend ruim vanbinnen
  • Zuinige aandrijflijn

Technische gegevens

Motorisatie

Onder de motorkap van de eerste generatie Golf GTE – die gebaseerd is op de Golf 7 - ligt een 150 pk sterke 1,4-liter TSI-motor. Hij krijgt ondersteuning van een elektromotor met 102 pk. Samen zijn ze goed voor 204 pk en 350 Nm. Met een topsnelheid van 220 km/u en een 0-100 km/uur tijd van 7,6 seconden is de eerste generatie GTE geen trage auto. Schakelen gaat altijd via een automaat met zes versnellingen en een dubbele koppeling. Bij het optrekken doet de elektromotor het meeste werk, waarna de benzinemotor bijspringt als het nodig is. Volgens Volkswagen kon het model 50 kilometer volledig elektrisch rijden, maar in de praktijk moet je eerder op 30 tot 35 kilometer rekenen. Modellen die veel kilometers gemaakt hebben, komen mogelijk nog minder ver op een volle acculading.

In 2020 kwam de achtste generatie Golf op de markt, die wederom als GTE leverbaar was. Het vermogen en rijbereik ging omhoog. Het accupakket – dat onder de achterbank ligt – werd twee keer zo groot: 13 kWh. Daarmee was het nu volgens het Duitse merk mogelijk om 62 kilometer op een volle accu te rijden. Bij deze generatie ligt de werkelijk actieradius dichterbij de opgegeven fabriekcijfers. In de praktijk moet je 50 kilometer kunnen halen, tenzij alle omstandigheden tegenzitten en je een sportieve rijder bent. Ook hier moet je rekening houden met het feit dat goed gebruikte modellen minder accucapaciteit hebben, omdat batterijen aan slijtage onderhevig zijn, vooral bij plug-in hybrides.

De tweede generatie GTE uit 2020 is voorzien van een 150 pk sterke 1,4-liter turbobenzinemotor met vier cilinders. Dankzij een elektromotor van 109 pk komt het totale systeemvermogen uit op 245 pk. Schakelen gaat via een zestraps-DSG-automatisch versnellingsbak. Dankzij 400 Nm beschikt hij over meer koppel dan de Golf GTI. Hij is wel zwaarder dan de GTI en is daardoor 0,3 seconden langzamer tijdens een sprint: 6,7 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 225 km/u.

In 2024 kreeg de Volkswagen Golf 8 een facelift en de GTE dus ook. Het vermogen en rijbereik steeg wederom. Het accuformaat groeide naar 19,7 kWh, waardoor het rijbereik op elektriciteit steeg naar 100 kilometer. Daarnaast kon de GTE nu ook bij een snellader stroom tanken, namelijk met 50 kW laadvermogen. In plaats van 245 pk beschikt de Golf 8 GTE facelift – beter bekend als de Golf 8.5 – over 272 pk.

Afmetingen

De Volkswagen Golf 8 meet 4,28 meter in lengte, 2,02 meter in breedte en 1,45 meter in hoogte, met een wielbasis van 2,61 meter. Dit zorgt ervoor dat volwassen passagiers op de achterbank net genoeg beenruimte hebben, terwijl de hoofdruimte redelijk comfortabel is. De bagageruimte biedt plaats aan 280 liter, wat bijna 100 liter minder is in vergelijking met een reguliere Golf op enkel benzine.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Volkswagen Golf 8 1.4 GTE

Volkswagen Golf 8 1.4 GTE
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,28 m x 2,02 m x 1,45 m
Wielbasis 2,61 m
Inhoud bagageruimte 280 l
Ledig gewicht 1.624 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 kg
Cilinderinhoud 1395 cm³
Vermogen 180 kW (245 pk)
Koppel 400 Nm
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 s
Tankinhoud 40 l
Verbruik 1,7 l/100km
CO₂-uitstoot 38 g/km

Varianten

De Golf GTE is een plug-in hybride variant van de Volkswagen Golf. Je kunt het zien als het milieubewuste broertje van de GTI. Volkswagen biedt ook nog de Golf eHybrid aan, waardoor er wat verwarring kan ontstaan. Deze auto heeft namelijk ook een stekker en is dus ook een plug-in hybride. Het verschil tussen de GTE en de eHybrid zit hem vooral in het rijgedrag. De GTE is de sportieve van het stel – die de prestaties van de GTI benadert – en de eHybrid is de comfortabele optie, die niet gericht is op sportiviteit.

Prijzen

De prijzen voor een nieuwe Volkswagen Golf begonnen in 2024 bij zo’n 37.000 euro. Je kreeg dan het basismodel: de Life, zonder plug-in hybride aandrijflijn. De plug-in hybride GTE is een flink stuk duurder 49.000 euro. Hij is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan een GTI. Voor de GTI ben je in 2024 minstens 60.000 euro kwijt. Voor de Golf R – het topmodel – ga je al richting de 90.000 euro. De Golf eHybrid is er vanaf 45.000 euro

Volkswagen Golf GTE-occasions zijn er vanaf 10.000 euro. Je krijgt dan een model uit de eerste twee productiejaren (2014/2015) met minimaal 200.000 kilometer op de klok. Voor jongere modellen liggen de prijzen fors hoger. Aangezien het model nog in productie is, liggen occasionprijzen soms in de buurt van de nieuwprijzen.

Design

Buitenkant

Alleen Volkswagen-liefhebbers en autokenners herkennen wanneer er een Golf GTE voorbij komt rijden. Het design is namelijk praktisch identiek aan dat van een reguliere Golf. Maar er zijn een paar details waaraan je de GTE-variant kunt herkennen. Zo heeft de GTE veel blauwe accenten. Denk aan een blauwe bies in de grille en een blauwe GTE-badge op zijn neus. De GTE is verder sportief aangekleed. Hij ziet er minder krachtig uit dan de GTI, maar oogt duidelijk stoerder dan een reguliere Golf.

Binnenkant

In het interieur van de Golf GTE kom je ook een aantal blauwe accenten tegen. Verder staat de Golf GTE bekend om zijn eenvoudige maar solide interieur. Zowel bestuurders als passagiers genieten van ruime zitplaatsen met voldoende hoofd- en beenruimte. Vooral de voorstoelen bieden uitstekend comfort en zijdelings steun. De afwerking is over het algemeen goed, al valt de keuze van materialen wat tegen vanwege het gebruik van veel goedkope kunststoffen.

Veiligheid

De Volkswagen Golf GTE staat bekend om zijn goede veiligheidsprestaties, dankzij een combinatie van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Passieve veiligheidskenmerken omvatten onder meer een stevige carrosserieconstructie die ontworpen is om de impact van een botsing te verzachten en de inzittenden te beschermen. De GTE is uiteraard voorzien van een uitgebreid airbagsysteem dat bestuurder en passagiers beschermt bij een botsing.

Op het gebied van actieve veiligheid biedt de Golf een scala aan geavanceerde technologieën die ontworpen zijn om ongevallen te helpen voorkomen. Dit omvat systemen ESC (elektronisch stabiliteitsprogramma) en tractiecontrole, die helpen om de controle te behouden in kritieke situaties. Maar denk ook aan geavanceerde rijhulpsystemen, zoals automatische noodremassistentie, lane-keeping assist en vermoeidheidsherkenning. Deze systemen helpen de bestuurder alert te blijven en ondersteunen bij het voorkomen van potentiële gevaren op de weg.

Alternatieven

De Golf GTE heeft een hoop geduchte concurrenten in Europa. Zijn Duitse tegenhanger is de Opel Astra Plug-in Hybrid. De Astra PHEV is er ook als extra sportieve Astra GSe. Dit is misschien wel de meest directe concurrent van de Golf GTE. Uit Frankrijk is er de Peugeot 308 Plug-in Hybrid, die veel technologie deelt met de Astra PHEV, maar veel minder sportief is. Uit Japan is er de Toyota Corolla Hybrid, die geen stekker heeft en het qua sportiviteit ook moet afleggen tegen de stekker-Golf. Binnen de Volkswagen Groep-familie zijn er nog de Cupra Leon eHybrid en de Audi A3 e-tron, die beide gebruikmaken van Volkswagen-technologie. Vooral het Cupra model staat bekend om zijn sportieve rijeigenschappen.

FAQ

Wat kost een Volkswagen Golf GTE?
De laatste nieuwprijs in 2024 was minimaal 48.000 euro. Als occasion is de Volkswagen Golf te vinden vanaf zo’n 10.000 euro
Hoeveel pk heeft de Volkswagen Golf GTE?
De huidige Golf GTE beschikt over 272 pk.
Waar rolt de Volkswagen Golf van de band?
Volkswagen bouwt de populaire auto in Zwickau en Wolfburg.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf GTI

108 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details