Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-golf-2-l-01.jpg

Volkswagen Golf 2

1 / 3
vw-golf-2-l-01.jpg
vw-golf-2-l-02.jpg
vw-golf-2-l-03.jpg

Sterke punten

  • Praktisch en betrouwbaar
  • Iconisch model
  • Veelzijdige configuraties

Zwakke punten

  • Ouder model
  • Beperkte uitrusting
  • Laag veiligheidsniveau

Volkswagen Golf : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financieren vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf 2: de tweede generatie Golf

De Golf II is een hatchback van de Duitse fabrikant Volkswagen. Hij werd in 1983 gepresenteerd als opvolger van de Volkswagen Golf I. Optisch verschilde hij aanzienlijk van zijn voorganger. Hij was niet zo sierlijk gebouwd en kreeg een nieuwe snuit en nieuwe achterlichten. Ook technisch was er een hoop anders. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Jarenlang dé gezinsauto voor veel Nederlanders
  • Ondanks zijn leeftijd nog redelijk populair, voornamelijk als beginnersauto
  • Betrouwbare reputatie, waarbij hoge kilometerstanden geen probleem zijn

Technische gegevens

Motorisatie

De tweede generatie Volkswagen Golf werd in 1983 onthuld op de Frankfurt Motor Show. Hij had een grotere carrosserie dan zijn voorganger en een breder scala aan motoropties, zowel benzine- als dieselvarianten.

Bij de benzinemotoren begon het aanbod met een 1,0-liter motor die slechts 45 pk leverde. De 1,3-liter motor was een stap omhoog, beschikbaar met 54 of 60 pk, en bood een betere balans tussen prestaties en brandstofefficiëntie. Een populaire keuze voor veel bestuurders was de 1,6-liter motor, die 70 of 75 pk produceerde en daarmee een solide middenklasse-optie vormde.

Voor degenen die op zoek waren naar meer vermogen, bood de 1,8-liter motor een reeks van configuraties met vermogens variërend van 90 tot 112 pk. De sportieve varianten van de Golf II, de GTI-modellen, werden aangedreven door een 1.8 liter 16V motor die – voor die tijd – een indrukwekkende 139 pk produceerde. De top van de lijn was de Golf G60, uitgerust met een 'supercharged' 1,8-liter motor die 160 pk leverde.

Aan de dieselkant bood de Golf II ook verschillende opties. De basis dieselmotor was een 1,6-liter motor met 54 pk, die vooral bekendstond om zijn brandstofzuinigheid. Voor degenen die wat meer vermogen nodig hadden, was er een 1,6-liter turbodiesel die 70 pk leverde. Een nog krachtigere variant van deze motor, uitgerust met een intercooler, bood 80 pk. Er was ook een speciale ECO-Diesel versie van de 1,6-liter motor, die een iets bescheiden vermogen van 60 pk had, maar ontworpen was om nog zuiniger te zijn.

Naast de standaard motoropties waren er ook enkele bijzondere versies van de Golf II. De Golf GTI was de sportieve variant die geliefd was om zijn dynamische rijgedrag en krachtige motoren. De Golf G60, met zijn supercharged motor, was een van de snelste versies en bood een spannende rijervaring. Voor degenen die op zoek waren naar betere tractie en stabiliteit onder verschillende omstandigheden was er de Golf Syncro, een vierwielaangedreven versie met keuze uit verscheidene motoren, waaronder de 1,8-liter en de G60. Dan was er ook nog de Golf Country, die werd aangedreven door dezelfde 1,8-liter motor die gebruikt werd in de reguliere Golf GTI 8V-modellen, maar afgestemd voor een betere balans tussen vermogen en koppel, geschikt voor offroad rijden.

Afmetingen

De Golf II is 3.98 meter lang, 1.66 meter breed en 1.41 meter hoog, met een wielbasis van 2.47 meter. Deze afmetingen zijn vrij typisch voor een auto in dit segment uit die periode. De hatchback biedt verder 345 liter bagageruimte. De auto weegt schoon aan de haak 820 kilogram. Hoewel de basisafmetingen van de Golf II consistent bleven, waren er enkele varianten die enigszins afweken vanwege speciale uitrusting of aangepaste ophanging. Een goed voorbeeld hiervan is de Golf Country, een offroad versie die een grotere bodemvrijheid had, waardoor hij hoger was dan de standaardmodellen. Deze versie was ontworpen voor licht offroad gebruik en had unieke kenmerken zoals een bullbar aan de voorkant en een reservewiel op de achterklep, wat hem visueel en functioneel onderscheidde van de reguliere Golf II.

De belangrijkste specificaties op een rij van de Volkswagen Golf 1.3 CL

Volkswagen Golf 1.3 CL
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 3.98 x 1.66 x 1.41 m
Wielbasis 2.47 m
Inhoud bagageruimte 345 l
Ledig gewicht 820 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.360 kg
Cilinderinhoud 1272 cm3
Vermogen 40 kW/54 pk
Koppel 97 Nm
Topsnelheid 151 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 16,7 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7,4 l/100 k
CO-uitstoot n.b.

Varianten

De Volkswagen Golf II kende diverse varianten. De basisversie van de Golf II was ontworpen als een betrouwbare en betaalbare compacte auto voor dagelijks gebruik, voorzien van de essentiële functies die men van een auto in die tijd zou verwachten, maar was wel vrij karig aangekleed. De CL-variant bood net wat meer comfort en extra uitrusting, zoals betere bekleding en optionele extra's zoals elektrische ramen en spiegels.

Voor wie nog meer luxe en comfort zocht, was er de Golf II GL, een luxere uitvoering met verbeterde bekleding, extra geluidsisolatie en meer geavanceerde opties. De sportieve rijder kon kiezen voor de Golf II GTI, die uitgerust was met krachtigere motoren en een sportievere ophanging.

De Volkswagen Golf Country is een bijzondere versie van de Volkswagen Golf II, ontworpen voor offroad gebruik en geproduceerd tussen 1990 en 1991. Deze variant kwam tot stand door een samenwerking tussen Volkswagen en de Oostenrijkse firma Steyr-Daimler-Puch, die bekendstond om zijn expertise met vierwielaandrijvingssystemen. Het doel was om een robuust, veelzijdig voertuig te creëren dat zowel op de weg als offroad goed zou presteren.

Een van de opvallendste kenmerken van de Golf Country was zijn vierwielaandrijving, mogelijk gemaakt door hetSyncro-systeem. Dit systeem zorgde voor uitstekende tractie en stabiliteit op verschillende soorten terrein. Daarnaast had de Golf Country een grotere bodemvrijheid dankzij een aangepaste ophanging, wat hem geschikt maakte voor licht offroad gebruik en hem een avontuurlijke uitstraling gaf. Om de onderkant van de auto te beschermen tegen ruwe terrein, was hij uitgerust met beschermplaten aan de voor- en achterkant, evenals versterkte bumpers.

Er werden slechts ongeveer 7.735 exemplaren van de Golf Country geproduceerd. Hij wordt tegenwoordig gewaardeerd om zijn innovatieve benadering en gezien als een voorloper van de moderne crossover en SUV.

Prijzen

Voor een nieuwe Golf II was je in de jaren tachtig en negentig omgerekend minimaal zo'n 8.000 euro kwijt. Voor een GTI liep het bedrag op tot zo'n 20.000 euro.

Golf II-occasions beginnen bij een paar honderd euro. Er zitten ook pareltjes tussen, die oplopen tot 35.000 euro. Het gaat dan vrijwel altijd om een Golf II GTI G60.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Volkswagen Golf II kenmerkt zich door een strakke, functionele en tijdloze vormgeving die in lijn lag met de designfilosofie van de jaren tachtig. De Golf II bouwde voort op het succes van de Golf I, maar introduceerde enkele belangrijke verbeteringen en updates die hem modern en aantrekkelijk maakten voor die tijd.

De voorzijde van de Golf II heeft een herkenbare en eenvoudige uitstraling, met koplampen die strak geïntegreerd zijn in de grille. De grille zelf is breed en laag, voorzien van horizontale lamellen die het ontwerp een gevoel van breedte geven. Onder de grille bevindt zich een subtiele bumper, vaak uitgevoerd in zwart kunststof, die bescherming biedt zonder het uiterlijk te domineren. In sommige uitvoeringen zijn de bumpers in kleur meegespoten.

Aan de zijkant valt de Golf II op door zijn rechte lijnen en vlakke oppervlakken, die een gevoel van eenvoud en functionaliteit uitstralen. De grote zijruiten zorgen voor een goede zichtbaarheid en laten veel licht binnen in het interieur. De wielkasten zijn licht geprononceerd, wat een subtiele sportiviteit toevoegt aan het ontwerp zonder overdreven te zijn. De deurhandgrepen en zijspiegels zijn in de beginjaren van de productie zwart, maar bij latere modellen vaak in de carrosseriekleur gespoten.

De achterzijde van de Golf II is eveneens eenvoudig en functioneel vormgegeven. De achterlichten zijn breed en rechthoekig, geplaatst aan de uiterste randen van de carrosserie om een maximale zichtbaarheid te garanderen. De achterklep is groot en praktisch, met een lage tildrempel die het in- en uitladen van bagage vergemakkelijkt. Net als de voorbumper is de achterbumper vaak uitgevoerd in zwart kunststof, hoewel luxere uitvoeringen ook hier meegespoten bumpers kunnen hebben.

De Golf II biedt een aantal speciale uitvoeringen die afwijken van het standaardontwerp. De sportieve GTI-modellen hebben bijvoorbeeld extra stylingdetails zoals bredere bumpers, zijskirts en vaak opvallende striping of logo's.De Golf Country, ontworpen voor offroad gebruik, heeft een grotere bodemvrijheid, beschermplaten, een bullbar aan de voorkant en een reservewiel gemonteerd op de achterklep, wat hem een robuuste en avontuurlijke uitstraling geeft.

Binnenkant

Bij het instappen valt meteen op dat het interieur ruim en overzichtelijk is, al is het ontwerp inmiddels sterk gedateerd, net zoals de technologie die aanwezig is. De zitplaatsen zijn echter comfortabel en bieden voldoende ondersteuning voor zowel korte ritten in de stad als langere ritten op de snelweg. De stoelen zijn bekleed met duurzame stoffen die bestand zijn tegen slijtage, en luxere uitvoeringen hebben vaak speciale bekleding met sportieve patronen of zelfs deels lederen bekleding.

Het dashboard van de Golf II is eenvoudig maar functioneel. Het is ontworpen met de bestuurder in gedachten, met alle bedieningselementen binnen handbereik en duidelijk zichtbaar. Het instrumentencluster bevat grote, goed afleesbare meters voor snelheid, brandstofniveau en motortemperatuur, aangevuld met diverse waarschuwingslampjes. Sommige modellen zijn uitgerust met een toerenteller en een digitaal klokje, wat destijds een modern tintje gaf aan het interieur.

In het midden van het dashboard bevinden zich de bedieningselementen voor de verwarming en ventilatie, evenals de knoppen voor de radio en, in sommige gevallen, een cassettedeck. Hogere uitrustingsniveaus bieden extra functies zoals airconditioning, elektrische ramen en spiegels, en zelfs een boordcomputer die informatie geeft over brandstofverbruik en resterende actieradius.

Het stuurwiel van de Golf II is eenvoudig van ontwerp, maar goed gevormd voor een comfortabele grip. Sportieve uitvoeringen zoals de GTI hebben vaak een dikker stuurwiel met een sportiever ontwerp, soms voorzien van een logo of een lederen afwerking. De GTI-modellen hebben daarnaast vaak extra sportieve accenten in het interieur, zoals contrasterende stiksels, sportieve pedaalkappen en speciale GTI-logo's op de stoelen en vloermatten.

De achterbank van de Golf II biedt voldoende ruimte voor kleine- tot middelgrote passagiers, met een redelijk goede been- en hoofdruimte voor een auto van dit formaat. De rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt om de bagageruimte te vergroten.

Qua opbergruimte biedt de Golf II diverse handige compartimenten, waaronder een handschoenenkastje, deurvakken en opbergvakken in de middenconsole. Deze praktische details maken de Golf II tot een veelzijdige auto die geschikt is voor verschillende soorten gebruik, van boodschappenritjes tot langere reizen, zolang je maar in je achterhoofd houdt dat je met een oudere auto op pad bent.

Veiligheid

De veiligheid van de Volkswagen Golf II weerspiegelt de normen en technologieën van die tijd, die aanzienlijk minder geavanceerd waren dan de veiligheidsvoorzieningen die we vandaag de dag in auto's vinden. Desalniettemin werd de Golf II ontworpen met een aantal veiligheidsvoorzieningen en verbeteringen die hem relatief veilig maakten voor zijn tijd. Zo had de auto kreukelzones voor en achter, ontworpen om de energie van een botsing te absorberen en te verspreiden, waardoor de impact op de inzittenden werd verminderd. Veiligheidsgordels waren standaard in de Golf II. De voorstoelen waren uitgerust met driepuntsgordels en de achterbank had standaard heupgordels, met in sommige latere modellen ook driepuntsgordels op de buitenste zitplaatsen achterin. Wat betreft actieve veiligheidssystemen was de Golf II vrij beperkt in vergelijking met moderne auto's. Antiblokkeerremsystemen (ABS) waren beschikbaar op sommige modellen, vooral op de hogere uitrustingsniveaus en sportieve versies zoals de GTI. De remmen van de Golf II bestonden uit schijfremmen aan de voorzijde en trommelremmen aan de achterzijde bij de meeste modellen. De sportievere versies, zoals de GTI, hadden schijfremmen rondom, wat de remprestaties verbeterde.

Alternatieven

De Volkswagen Golf II moest het opnemen tegen verschillende sterke concurrenten in de klasse van de compacte auto's, ook wel bekend als het C-segment. Een van de belangrijkste concurrenten was de Opel Kadett, specifiek de E-generatie, die tussen 1984 en 1991 werd geproduceerd. De Kadett stond bekend om zijn betrouwbaarheid en ruime interieur, en bood een breed scala aan motoren en uitvoeringen, van praktische versies tot sportieve GSi-versies.

Een andere geduchte concurrent was de Ford Escort, vooral de derde en vierde generatie, geproduceerd van 1980 tot 1986 en van 1986 tot 1990. De Escort was geliefd om zijn rijgemak en betaalbaarheid en kende eveneens een variëteit aan uitvoeringen, waaronder de sportieve XR3i en RS Turbo.

De Peugeot 309, die van 1985 tot 1993 op de markt was, bood serieuze competitie dankzij zijn comfortabele rijgedrag en de beschikbare motorvarianten, waaronder de krachtige GTI-versie, die direct concurreerde met de Golf GTI. Renault bracht de Renault 19 in 1988 uit, wat een sterke rivaal werd in de late jaren van de Golf II-productie. Deze auto werd geprezen om zijn moderne ontwerp, comfort en rijprestaties, en kende ook sportieve versies zoals de 16V.

In dezelfde periode bood de Toyota Corolla, met name de zesde en zevende generatie, stevige concurrentie door zijn legendarische betrouwbaarheid en duurzaamheid. De Honda Civic, met name de derde en vierde generatie, was een andere sterke tegenstander, bekend om zijn sportieve rijgedrag en technologische innovaties. De Civic stond bekend om zijn zuinige motoren en betrouwbare prestaties, terwijl de sportieve Si-varianten een boeiende rijervaring boden die vergelijkbaar was met die van de Golf GTI.

In 1988 bracht Fiat de Tipo uit, een moderne en ruimere concurrent. De Mazda 323, vooral de vierde en vijfde generatie, was eveneens een belangrijke speler in het segment, bekend om zijn betrouwbaarheid en goede rijeigenschappen. Tot slot had de Nissan Sunny, vooral de B11- en B12-generaties, een degelijke reputatie door zijn betrouwbaarheid en gebruiksgemak.

FAQ

Hoe veilig is de Volkswagen Golf II?
De Volkswagen Golf II bood standaard veiligheidsgordels voorin en heupgordels achterin. Optionele veiligheidsvoorzieningen waren onder andere ABS (antiblokkeerremsysteem) en in sommige modellen een bestuurdersairbag. Kortom: voor zijn tijd was hij veilig, maar vergeleken met moderne auto's is hij dat niet.
Hoeveel pk heeft een Volkswagen Golf II?
De Volkswagen Golf II had een breed scala aan motoropties, met vermogens variërend van 54 pk tot 160 pk, afhankelijk van de gekozen motorvariant. De sportievere modellen, zoals de GTI en GTI G60, hadden krachtigere motoren met vermogens aan de bovenkant van dit bereik.
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de Golf II?
De Volkswagen Golf II nam het op tegen de Opel Kadett, Ford Escort, Peugeot 309, Renault 19, Toyota Corolla, Honda Civic, Fiat Tipo, Mazda 323 en Nissan Sunny.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer details