- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Golf 1
Sterke punten
- Betrouwbare techniek
- Cultstatus bereikt
- Ook als cabrio en als GTI
Zwakke punten
- Niet bijzonder veilig
- Beperkt comfort
- Gevoelig voor roest
Volkswagen Golf : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Lekker compact
- Sommige modellen zijn zeer waardevast
- Ook als sportieve GTI, die veel rijplezier biedt
Technische gegevens
Motorisatie
Volkswagen presenteerde de eerste Golf, de Golf 1, in 1974. In Europa stond zijn opvolger in 1983 klaar. Buiten Europa ging de productie nog eventjes door. De Volkswagen Golf 1 is met meerdere motoren op de markt gekomen. In 1974 was de instapper de Golf 1100, met onder de motorkap een 1,1-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 37 kW (50 pk) en een maximum koppel van 78 Nm. Wie meer vermogen wenste kon ook kiezen voor de Golf 1300 S met 44 kW (60 pk) en 93 Nm koppel of de Golf 1500 S met 51 kW (70 pk) en 110 Nm koppel, uit motoren van respectievelijk 1,3- en 1,5-liter.
Het was ook mogelijk om te dieselen met de Volkswagen Golf 1. Volkswagen bood slecht één optie aan klanten die graag diesel wilde rijden. De dieselmotor in de Golf 1600 Diesel leverde een vermogen van 40 kW (54 pk) en een koppel van 100 Nm. Later kwam daar nog de 1.6 Turbo Diesel GL bij. Die levert 51 kW (70 pk) en een maximum koppel van 133 Nm.
Twee jaar na de introductie van de eerste Golf presenteerde Volkswagen een snelle versie. De Golf GTI bracht sportieve prestaties, al zijn die uiteraard niet te vergelijken met de moderne Golfjes GTI. De eerste generatie was voor de tijd zeer sportief en speels en werd ook de benchmark in het segment voor sportieve hatchbacks. Onder de motorkap ligt een 1,6-liter viercilinder met 81 kW (110 pk) en 140 Nm koppel. Hij was gekoppeld aan een handbak, net als alle Golf’s 1 overigens. In eerste instantie met vier versnellingen. Later kwam er ook een versie met een 1,8-liter motor, die was gekoppeld aan vijf versnellingen en leverde 82 kW (112 pk) en 153 Nm koppel. De acceleratietijd was slechts negen seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid werd pas bereikt bij 187 km/u.
Afmetingen
Naar huidige maatstaven is de Golf 1 natuurlijk alles behalve ruim, maar voor die tijd was het een auto waar het hele gezin mee op pad ging. De Volkswagen Golf 1 is slechts 3,81 meter lang en 1,61 meter breed. Dit betekent dat je de auto gemakkelijk door het stadsverkeer of naar een geschikte parkeerplaats kan manoeuvreren. Een hoogte van 1,41 meter en een wielbasis van 2,4 meter zijn erg klein, vooral in vergelijking met de nieuwere versies. De Volkswagen Golf 1 is ook erg licht; zelfs met een uitgebreide uitrusting weegt de auto slechts zo'n 800 kilogram.
Toch was de Volkswagen Golf 1 ook erg populair vanwege zijn brede inzetbaarheid voor dagelijks gebruik. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de auto een bagageruimte van 220 liter en een maximaal laadvermogen van 400 kilogram. Praktisch: het compacte voertuig is zelfs leverbaar met een trekhaak.
VOLKSWAGEN GOLF 1 | |
---|---|
Marktintroductie | 1974 - 1983 |
Lengte x breedte x hoogte | 3,81 x 1,61 x 1,41 m |
Wielbasis | 2,39 m |
Inhoud bagageruimte | 200 l |
Ledig gewicht | kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | kg |
Cilinderinhoud | cm3 |
Vermogen | 37 - 82 kW (50 - 112 pk) |
Koppel | 78 – 153 Nm |
Topsnelheid | 140 – 187 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9 – 21,5 sec |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 6,5 – 11 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De standaardversie van de Volkswagen Golf 1 had altijd drie deuren. Tegen meerprijs bood de Duitse autofabrikant ook een variant met vijf deuren aan, die nog geschikter was voor dagelijks gebruik. Er kon ook gekozen worden voor een cabriolet met open dak voor nog meer rijplezier. Kenmerkend voor de cabrio is de beugel achter de voorstoelen, die daar zit voor de stevigheid.
De Volkswagen Golf 1 is niet uitgebreid uitgerust. Dit gold vooral voor de basisversie, die zelfs geen achteruitrijverlichting had. Schijfremmen of een rembekrachtiger kostten extra, net als hoofdsteunen voor. Praktische voorzieningen, zoals elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling of zelfs airconditioning, waren niet mogelijk in de Volkswagen Golf 1.
Prijzen
Dankzij de gunstige aanschafkosten vond de Volkswagen Golf 1 al snel een weg naar veel families. Prijzen begonnen namelijk bij een kleine 8.000 euro voor de instapper. De Golf 1 GTI was de duurste Golf in de prijslijst. Hij kostte minimaal 11.500 euro, de 1.8 GTI stond voor minimaal 13.000 euro in de prijslijst.
Wie zich een Golf 1 wenst moet zich dus naar de occasionmarkt begeven. Daar beginnen prijzen bij slechts enkele duizenden euro’s. Dit zijn wel de exemplaren waar wat werk aan zit. Prijzen lopen zeer uiteen voor de Volkswagen Golf 1. Knappe, minder potente modellen in zeer goede staat kosten zo’n 5.000 euro, terwijl roestige dieselexemplaren voor 7.000 à 8.000 worden aangeboden. Als een paal boven water staat wel de prijs van de Volkswagen Golf 1 GTI. Die beginnen bij ongeveer 10.000 euro en kunnen oplopen tot ver boven de 20.000 euro.
Design
Buitenkant
Kenmerkend voor de Golf 1 zijn uiteraard zijn hoekige design en de grote ronde koplampen. De grote ramen gaven de auto een ruim en licht gevoel van binnen. In eerste instantie was hij er als drie- of vijfdeurs, later kwam daar de cabrio bij. Die verschilt qua uiterlijk slechts een klein beetje, vooral de rolbeugel als het dak open is valt op.
Binnenkant
Het interieur van de Volkswagen Golf 1 wordt gekenmerkt door een vrij sobere uitstraling. Er zijn robuuste materialen gebruikt en er zijn nauwelijks extra functies te vinden.
Veiligheid
Veel veiligheidsvoorzieningen die je tegenwoordig terugziet in auto’s zijn niet terug te vinden in de Volkswagen Golf 1 vanwege zijn leeftijd. Ook waren sommige veiligheidszaken optioneel, zoals H4-koplampen of rembekrachtiging. Het veiligheidsniveau van de auto is daarom niet echt overtuigend naar huidige maatstaven.
Alternatieven
Alternatieven voor de Golf 1 zijn onder meer Opel Kadett, Fiat Panda, Ford Escort, Renault 5, Peugeot 104 en de Toyota Corolla. Het zijn allemaal modellen die voor de gewone man bereikbaar waren en waarin het hele gezin paste.