Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-fox-overview

Volkswagen Fox

1 / 4
vw-fox-overview
vw-fox-front
vw-fox-side
vw-fox-back

Sterke punten

  • Compact en wendbaar
  • Goedkoop in gebruik
  • Lage aanschafkosten

Zwakke punten

  • Alleen als driedeursmodel verkrijgbaar
  • Matige kwaliteit
  • Beperkte uitrusting

Volkswagen Fox : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Fox, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Fox: kleine Duitse stadsauto

De Fox is een compacte stadsauto van de Duitse autofabrikant Volkswagen. Het model is sinds 2005 in productie en was de opvolger van de Lupo. In 2011 viel het doek voor de kleine Volkswagen en kreeg hij een opvolger: de Up! In Europa is het model alleen als driedeursvariant geleverd. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Fox

Volkswagen Fox occasions
Volkswagen Fox dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideale stadsauto
  • Opvallend ruim vanbinnen
  • Zuinige motoren

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Fox was gedurende zijn productiejaren een populair model in Europa. Dat kwam niet alleen door zijn aantrekkelijke vanafprijs, maar ook vanwege het diverse motorenaanbod. Je kon kiezen uit twee benzinemotoren en een dieselmotor. Alle motoren waren zeer zuinig. Op benzine was er een 1,2-liter driecilinder met 55 pk en een 1,4-liter viercilinder met 75 pk. Dieselen kon met een 1,4-liter TDI-motor met 75 pk.

Kleine auto’s hebben vaak niet veel vermogen nodig, maar met slechts 55 pk en 106 Nm koppel is het instapmodel behoorlijk traag. De sprint naar 100 km/u duurt 17,5 seconden en de topsnelheid van 148 km/u is bescheiden. De 1,4-liter benzinemotor met een maximumvermogen van 75 pk en een koppel van 124 Nm biedt aanzienlijk betere prestaties. De acceleratietijd is teruggebracht tot een acceptabele 13 seconden en de topsnelheid bedraagt 167 km/u.

De Fox is een echte stadsauto, maar wie toch vaak lange afstanden wil afleggen kan kiezen voor de dieselmotor, die goed is voor 70 pk en 155 Nm. Met een verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer liggen de brandstofkosten lekker laag.

Schakelen in de Fox gaat altijd via een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen. Een automaat was niet leverbaar, ook niet als optie.

Afmetingen

De Volkswagen Fox is 3,82 meter lang, 1,66 meter breed en 1,54 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,46 meter. Hierdoor hebben passagiers op de tweede zitrij niet veel beenruimte, maar de hoofdruimte is redelijk in orde. In de bagageruimte past 260 liter, wat voldoende is voor de dagelijkse boodschappen. Dat de auto erg compact is, blijkt wel uit zijn gewicht: 973 kg (diesel: 1.060 kg).

De volgende gegevens hebben betrekking op de Volkswagen Fox 1.2

Volkswagen Fox
Marktintroductie 2005
Lengte x breedte x hoogte 3,82 x 1,66 x 1,54 m
Wielbasis 2,46 m
Inhoud bagageruimte 260 l
Ledig gewicht 973 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.480 kg
Cilinderinhoud 1.198 cm³
Vermogen 40 kW (55 pk)
Koppel 106 Nm
Topsnelheid 148 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 17,5 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 6,0 l/100km
CO₂-uitstoot 144 g/km

Varianten

De basisuitvoering van de VW Fox was zeer betaalbaar, maar dat had een reden. Er was flink bespaard op standaarduitrusting. Elektrische ramen, een in hoogte verstelbaar stuur, of zelfs centrale vergrendeling waren allemaal opties. Hierdoor liep de prijs al snel op.

Klanten konden niet kiezen uit handige uitrustingspakketten met aantrekkelijke prijzen. Gewenste opties moesten individueel worden geselecteerd tijdens het bestel- en configuratieproces. Met de juiste keuzes bleek de Volkswagen Fox echter een verrassend betrouwbare metgezel met uitstekende voorzieningen te zijn. Zelfs luxere opties, zoals een "Easy Entry" instaphulp, elektrisch verstelbare spiegels en ESP, waren beschikbaar voor de sympathieke stadsauto. In de context van die tijd en binnen het subcompacte autosegment waren dergelijke uitrustingskenmerken verre van vanzelfsprekend.

Prijzen

De prijzen voor een nieuwe Volkswagen Fox begonnen rond 2005 bij zo’n 9.000 euro. Je kreeg dan het spartaans uitgevoerde instapmodel, die weinig comfort biedt. Voor beter uitgeruste varianten liepen de kosten snel op tot meer dan 12.000 euro voor een gloednieuw exemplaar. Voor het dieselmodel moest je in 2010 minstens 15.000 euro betalen.

Volkswagen Fox-occasions zijn er vanaf een paar honderd euro. Je krijgt dan de Trendline-uitvoering – de instapper – uit 2005 of 2006 met minimaal 200.000 kilometer op de klok. Voor modellen uit de laatste productiejaren – 2009 en 2010 – liggen de prijzen fors hoger. Reken op minimaal 3.000 euro.

De kosten voor het onderhoud van een VW Fox zijn redelijk beheersbaar, met name wat betreft de motorrijtuigenbelasting. Deze blijft laag door het lichte gewicht van de auto, dat onder de ton ligt. Maar er is een keerzijde: de Fox heeft redelijk vaak technische problemen, waardoor je soms wat geld moet investeren voor nieuwe onderdelen en reparaties.

Design

Buitenkant

Het ontwerp van de Volkswagen Fox is eenvoudig en bijna een tikkeltje saai. Het exterieur van de auto volgt de herkenbare ontwerpstijl van de Volkswagen Groep van die tijd, maar is qua afmetingen aanzienlijk kleiner dan andere modellen van de Duitse fabrikant. Aan de voorkant zorgen grote koplampen voor een duidelijk zicht, terwijl de achterkant een bescheiden lichtsignatuur heeft. De Europese versie van de Fox is alleen verkrijgbaar als driedeurs model, maar buiten Europa was het model ook met vijf deuren leverbaar. Er zijn verschillende lakopties beschikbaar, waaronder rood of blauw, waardoor de Fox een vrolijke uitstraling heeft.

Binnenkant

Een van de grote troeven van de VW Fox is het interieur. Bestuurders en passagiers profiteren van een zeer acceptabele ruimte en overtuigende hoofd- en beenruimte. Dat geldt vooral voor de voorstoelen, maar ook de tweede rij is relatief comfortabel, zolang je niet te lange benen hebt. De afwerking is goed, maar de materiaalkeuze is minder overtuigend. Er zijn veel goedkope kunststoffen gebruikt. Desondanks zijn de stoelen comfortabel en met de juiste uitrusting – die geld kost – is het interieur comfortabel en geschikt voor dagelijks gebruik.

Veiligheid

Ook de veiligheidsuitrusting van de VW Fox is beperkt, maar toch op een redelijk niveau voor dit segment. ABS, bestuurders- en passagiersairbags en een gordelspanner behoren tot de standaarduitrusting van de compacte auto. Op de optielijst stonden zijairbags. In 2011 kreeg de VW Fox een revisie – ook op het gebied van veiligheid. Zaken als ESP met remassistent en tractiecontrole en een elektronisch sperdifferentieel werden later toegevoegd aan de standaarduitrusting. Van Euro NCAP kreeg de Fox vier van de vijf sterren.

Alternatieven

De VW Up! is niet alleen de opvolger, maar ook het perfecte alternatief voor de Fox. De kleine auto heeft een aantrekkelijker design en oogt ook veel moderner en comfortabeler. De ruimte op de voorstoelen is zeer goed en ook de tweede rij is comfortabel. Een gebruikte VW Up! van de oudere modeljaren kan in Nederland al voor ongeveer 4.000 euro worden gekocht. De Volkswagen Lupo is de voorganger van de Fox en ook een alternatief. Dit model is echter wel sterk verouderd, aangezien de Fox zelf al redelijk op leeftijd begint te raken. Bovendien liggen de prijzen van de Lupo op hetzelfde niveau als de Fox. De Fox is dan de betere keuze. Concurrenten van de Fox van andere merken zijn onder andere de Mitsubishi Colt, Renault Twingo, Toyota Aygo en de Fiat Panda.

FAQ

Wat kost een Volkswagen Fox?
De laatste nieuwprijs in 2005 was minimaal 9.000 euro. Als occasion is de Volkswagen Fox te vinden vanaf een paar honderd euro tot maximaal zo’n 4.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Volkswagen Fox?
De benzinemotoren zijn goed voor 55 en 75 pk. De dieselmotor levert 75 pk.
Waar werd de Volkswagen Fox gemaakt?
De productie van de kleine auto vond plaats in Brazilië en Argentinië. De voertuigen die voor Europa bestemd waren, rolden van de band in de Volkswagen-fabriek in São Bernardo do Campo.

Beoordelingen voor Volkswagen Fox

92 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details