Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
VT-184_Elektrische Volkswagen_ID.7_Tourer.jpeg

Elektrische Volkswagen

1 / 6
VT-184_Elektrische Volkswagen_ID.7_Tourer.jpeg
Volkswagen ID.3
volkswagen id.7 volkswagen id.3
Elektrische Volkswagen Golf (2028) stuurt ID.3 met vervroegd pensioen
Volkswagen ID.3 facelift (2023) banner
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan

Elektrische Volkswagen

Volkswagen zet stevig in op EV’s. Na de de compacte ID.3 en de ID.4 – een elegante SUV – van 2020 volgen in 2022 de ID.5 – ook een SUV – en de personenbus ID.Buzz. In 2023 verschijnt de middenklasser ID.7. In 2024 verschijnt de ID.7 Tourer (stationwagon) en voor 2025 kondigt VW de kleine ID.2 aan.Lees meer.

Highlights van elektrische modellen van Volkswagen

  • Voldoende grote batterijen voor voldoende actieradius
  • Krachtige motoren
  • Compacte, middenklasse- en SUV-modellen

Welke elektrische modellen van Volkswagen zijn leverbaar?

Volkswagen zet flinke stappen naar een volledig elektrisch modellengamma. In 2020 introduceert het de ID.3, de ‘elektrische Golf’, en de ID.4, een elegante vijfdeurs SUV. In 2022 volgt de ID.5, eveneens een SUV, nagenoeg even groot maar met een uitgestrekter design. In hetzelfde jaar verschijnt ook de ID.Buzz, een compact personenbusje dat qua design sterk doet denken aan de Volkswagen Bus uit de jaren zestig en zeventig. In 2023 verschijnt de ID.7, een middelgrote hatchback die in 2024 óók als stationwagon op de markt verschijnt.

Voor 2025 kondigt Volkswagen de compacte ID.2 aan. Die heeft de afmetingen van de Polo en de binnenruimte van de Golf. De actieradius is op papier 450 kilometer.

Modellen en uitvoeringen van elektrische Volkswagen

De Volkswagen ID.3 is voorzien van een batterij van naar keuze 59 kWh, wat in theorie goed is voor een actieradius van zo’n 430 kilometer, of 77 kWh, wat goed is voor ruim 550 kilometer (WLTP). In 2024 brengt Volkswagen – in verband met het EK voetbal – een speciale tijdelijk en uitsluitend uit voorraad leverbare uitvoering, Pure Oranje Edition(!). Die is voorzien van een 52 óf 59 kWh batterij voor een bereik van 380 of 430 kilometer. Vermogens: 125 kW (170 pk) voor de kleine batterij en 150 kW (204 pk) voor de andere twee. Tot 2023 was de ID.3 er ook nog met een batterij van 45 kWh en een actieradius van ongeveer 340 kilometer.

De ID.4 is er met de 52 en 77 kWh batterij. Het vermogen van de versie met de kleine batterij is 125 kW (170 pk) en een actieradius komt op zo’n 360 kilometer. De grotere batterij is gecombineerd met een elektromotor met 210 óf 250 kW (286 en 340 pk). De actieradius ligt daarmee tussen de 520 en 570 kilometer. De kleinste actieradius geldt voor de ID.4 met vierwielaandrijving.

Ook de ID.5 is er met 52 en 77 kWh batterij. Het vermogen van de versie met de kleine batterij is 125 kW (170 pk) met ongeveer 370 kilometer actieradius. De tweede batterij is gecombineerd met een elektromotor met 210 kW (286 pk) en geeft een actieradius van ruim 550 kilometer. De versie met 250 kW (340 pk) vermogen is er ook met een batterij van 79 kWh én vierwielaandrijving. Daarvan ligt de actieradius op 530 kilometer.

De Volkswagen ID.7 en ID.7 Tourer zijn er met de bekende 77 kWh batterij en met een 86 kWh batterij. Beide zijn gecombineerd met een elektromotor van 210 kW (286 pk). Ze zijn goed voor ongeveer 600 resp. 700 kilometer rijplezier. De 86 kWh batterij is er óók met een elektromotor met 250 kW (340 pk), wat dan resulteert in ongeveer 700 kilometer actieradius. Deze combinatie is er in de ID.7 Tourer ook met vierwielaandrijving. Daarvan is de actieradius een stukje kleiner: ruim onder de 600 kilometer.

De Volkswagen ID.Buzz is er maar in één uitvoering, met een 77 kWh batterij, wat een actieradius van 415 kilometer geeft volgens de WLTP-testcyclus. De elektrische bus is voorzien van een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk).

Tussen 2014 en 2022 biedt Volkswagen ook de e-Up! aan. De kleine elektrische Up! wordt aangedreven door een elektromotor met 61 kW (82 pk) vermogen en een batterij van 16 en later 32 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 160 kilometer.

Van 2014 tot in 2020 was er ook de e-Golf, met een elektromotor van 85 en later 100 kW (115 en 136 pk). De batterijcapaciteit is eerst 20 en later 32 kWh, wat een actieradius van 150 en 230 kilometer biedt.

Hoeveel kost een elektrische Volkswagen?

Nieuwprijzen

De Volkswagen ID.3 kost ongeveer 40.000 euro en dan is ie voorzien van een batterij van 59 kWh. De versie met 77 kWh batterij kost ongeveer 2.000 euro meer. De Pure Oranje Edition met de kleinste batterij kost 36.000 euro.

De ID.4 is nieuw te koop voor prijzen tussen 45.000 en 61.000 euro. De ID.5 doet daar net een schepje bovenop met 49.000 tot 63.000 euro.

Prijzen voor de ID.7 lopen uiteen van 58.000 tot bijna 72.000 euro; de Tourer is globaal 1.000 euro duurder dan de hatchback. Ten slotte de ID.Buzz. Die staat voor een prijs van ongeveer 57.000 euro op de website.

Prijzen voor occasions

Occasions van de Volkswagen ID.3 zijn zéér talrijk en je vindt ze al voor onder de 20.000 euro voor exemplaren uit 2020. Doordat de auto nog gewoon in productie is, kun je stellen dat de occasionprijzen oplopen tot bijna de nieuwprijs voor heel jonge exemplaren. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de andere ID.-modellen van het merk.

De prijzen van occasions van de ID.4 beginnen bij 25.000 euro voor de oudste. Opvallend is dat de kilometerstanden vaak zeer laag zijn. Dat geldt ook voor de ID.5 en de occasionprijzen daarvan beginnen bij ongeveer 33.000 euro. Vanzelfsprekend zijn de aangeboden occasions van de ID.7 nog vrijwel nieuw, met kilometerstanden van 0 tot enkele tienduizenden. De prijzen beginnen bij zo’n 53.000 euro; Tourers kosten nog minimaal 60.000 euro.

De occasionprijzen van de ID.Buzz liggen nog boven de 45.000 euro en bovendien zijn de meeste een bestelauto – maar vrijwel altijd met weinig kilometers.

De Volkswagen e-Up! kost als occasion nog tussen 8.000 en 30.000 euro – die laatste is dan een vrijwel nieuwe occasion, want die zijn er ook nog. Occasions van de e-Golf liggen nog tussen de 11.000 en 25.000 euro.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt het opladen van de batterij van de elektrische Volkswagens?
De ID.-modellen van Volkswagen delen veel techniek met elkaar. Globaal kun je stellen dat het opladen van de batterij – de norm is van 20 tot 80 procent – met een capaciteit tot 77 kWh met wisselstroom (AC, dus thuis of aan een publieke laadpaal) tussen de drie tot vijf uur duurt. Met gelijkstroom, dus aan een snellader lukt dat in ongeveer een halfuurtje. De ID.7 en de ID.Buzz zijn er met een grotere batterij en dan moet je rekenen op laadtijden van bijna vijf tot vijfenhalf uur. De e-Up! en de e-Golf zijn al wat ouder en voor die modellen – meestal met kleinere batterij – kost opladen méér tijd. Voor de e-Up! moet je rekenen tussen de drie- en zesenhalf uur voor wisselstroom en drie kwartier voor gelijkstroom. Voor de e-Golf is dat 3,15-4,45 uur en rond de drie kwartier.
Kun je een beetje ver rijden met een elektrische Volkswagen?
Tegenwoordig wel. De actieradius is van veel factoren afhankelijk, niet alleen van de capaciteit van de batterij, de belasting van de auto, maar ook van de omstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Tegenwoordig ligt de actieradius bij Volkswagen tussen 360 en 700 kilometer. De kleine e-Up! en de e-Golf komen ongeveer 150-230 kilometer ver.
Ik mis de ID.6 in het rijtje modellen. Hoe zit dat?
De Volkswagen ID.6 is een model voor de Chinese markt en is gebaseerd op de ID.4. De ID.6 wordt niet in Nederland verkocht.