- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Caravelle
Sterke punten
- Laag verbruik
- Zes tot negen zitplaatsen zes tot negen
- Grote opslagruimte
Zwakke punten
- Verhoudingsgewijs duur
- Alleen verkrijgbaar als diesel
- Vaste zitplaatsen
Volkswagen Bus : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Bus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen Caravelle
-
Volkswagen Bus T5
€ 16.811,-- 169.749 km
- 04/2011
- 132 kW (179 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2551NR Den Haag -
Volkswagen Bus Transporter
€ 600,-- 300.000 km
- 06/1998
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5446xa wanroij
Interesse in een Volkswagen Caravelle
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Bijna willekeurig geconfigureerd interieur.
- Betrouwbare wagen
- Voldoende comfort uit het goedkoopste pakket
- Zuinig verbruik voor korte en lange afstanden
Gegevens
Motor
De Volkswagen Caravelle heeft een handelbaar motorenaanbod in de basisuitrusting. Talrijke krachtigere opties zijn verkrijgbaar tegen meerprijs. De huidige T6 TDI is uitgerust met maximaal 200 pk.
De belangrijkste technische gegevens van de VW Caravelle in één oogopslag:
Model | Caravelle 2.5 TDI T4 | Caravelle 2.0 TDI T5 | Caravelle 2.0 TDI SCR T6 |
---|---|---|---|
Bouwjaren | 2001 tot 2003 | 2014 tot 2015 | vanaf 2015 |
Motor | Turbo-Diesel | Turbo-Diesel | Turbo-Diesel |
Versnellingsbak | handgeschakelde 5-versnellingsbak | handgeschakelde 5-versnellingsbak | handgeschakelde 6-versnellingsbak |
Vermogen | 102 pk | 140 pk | 149 pk |
Cilinderinhoud | 2.461 cm³ | 1.968 cm³ | 1.968 cm³ |
Topsnelheid | 155 km/u | 170 km/u | 183 km/u |
Gewicht | 1.985 kg | 1.982 kg | 1.894 kg |
Verbruik | 9,8 l | 7,3 l | 6,1 l |
CO2-uitstoot (WLTP) | 220 g/km | 198 g/km | 162 g/km |
Eerdere Caravelles werden ook als benzinemodellen geproduceerd. Tegenwoordig beperkt Volkswagen zich tot een dieselmotor die een optionele automatische 6-versnellingsbak gebruikt in plaats van een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Ook wat betreft de gevolgen voor het milieu is er in de loop der jaren veel veranderd: De huidige generatie van de Caravelle verbruikt meer dan drie liter minder per 100 kilometer en ook de CO2-uitstoot is aanzienlijk verminderd.
Afmetingen
Met zijn lengte van ongeveer vijf meter beweegt het Volkswagen-voertuig zich comfortabel door smalle steden. Een relatief kleine draaicirkel ondersteunt de bestuurder daarbij. Met 100 kilogram daklast en voldoende bergruimte achter en tussen de stoelen zijn langere vakantiereizen geen probleem voor de minibus.
Varianten
De Volkswagen Caravelle biedt vier verschillende series in de configuratie, die vooral verschillen in comfort. Gerangschikt naar opklimmende functies en prijs, biedt Volkswagen de sets Trendline, Comfortline en Highline aan. Bedrijven krijgen speciale voorwaarden voor de EcoProfi. Wat de motor betreft, beperkt Volkswagen zich tot een veelzijdige dieselkeuze. Wie niet tevreden is met het basisontwerp van de Caravelle kan kijken naar een van de andere versies van de Volkswagen T5 en T6.
De VW Caravelle-uitvoeringen in één oogopslag:
- Combi bedrijfswagen/bestelwagen zitplaats met minimaal comfort
- Gesloten bestelwagen bestelwagen/transporter pure laadruimte achter de bestuurderscabine
- Flatbed bedrijfswagen/bestelwagen open, vlakke laadruimte
- Bedrijfsvoertuig met dubbele cabine/bestelwagen met twee rijen zitplaatsen
- Chassis bedrijfswagen/transporter basisframe voor individuele opbouw
- Caravelle personenwagen instapversie met vaste zitplaatsen
- Multivan Passenger Van Premium versie met verschuifbare stoelen
- California Personen Caravan Camper Uitrusting
Prijs
De VW Caravelle is nooit een echt koopje geweest, dus hier hebben klanten diep in de buidel moeten tasten. Tot op heden is dit niet veranderd. Zelfs met de basisversie moeten klanten een prijs van minstens 43.000 euro verwachten als ze naar de Volkswagen-dealer gaan. Wie meteen voor het Comfortline-model gaat om van meer uitrusting te kunnen profiteren, moet nog meer geld uitgeven. In dit geval kost het model tot 48.000 euro. Bij individuele aanpassingen zijn prijzen boven de 50.000 euro echter zeker niet ongewoon.
Maar als occasion is de Volkswagen Caravelle natuurlijk voor een veel lagere prijs verkrijgbaar, dus als je veel geld wilt besparen, kun je beter rondkijken op de Nederlandse markt voor occasions. De prijzen hangen echter uiteindelijk af van de gekozen generaties. Zo is het model leverbaar als T5, die op de Nederlandse occasionmarkt al voor ongeveer 2.000 euro wordt aangeboden. Nieuwere modellen met een volledige uitrusting kosten echter meer dan 20.000 euro. Als het zelfs de T6 als opvolger wordt, zijn de prijzen zelfs minstens 10.000 euro voor een occasion.
Klanten moeten echter goed letten op de onderhoudskosten van de Volkswagen Caravelle alvorens tot aankoop over te gaan. Het voertuig is zeer groot en zwaar, en in veel gevallen verbruiken de motoren ook een overeenkomstige hoeveelheid benzine. Tot tien liter brandstofverbruik is zeker niet ongewoon, vooral bij een stevig tempo of in de trekstand. Het voertuig weegt ongeveer 2,4 ton en de Nederlandse motorrijtuigenbelasting is navenant hoog. Klanten moeten zeker rekening houden met 1800 euro.
Design
Exterieur
De uitvoeringsvariant Highline brengt getinte ruiten, lichtmetalen velgen en LED in plaats van halogeen koplampen. De Trendline en Comfortline zijn uiterlijk vrijwel gelijk, de hoogwaardigere Comfortline heeft extra chromen elementen op de grille. De fabrikant heeft verschillende tinten grijs en zwart, metallic blauw en rood en enkele opties met dubbele kleur of pareleffect beschikbaar, ongeacht het uitrustingsniveau.
Interieur
De duurste versie maakt reclame voor lederen zetels, een touch colour display met navigatie en 3-zone automatische klimaatregeling in het interieur. Chroomtoepassingen verfraaien het interieur. De twee goedkopere alternatieven hebben handbediende airconditioning en stoffen stoelen. Een comforthemel is ook inbegrepen. De Comfort heeft onder meer een 12V-aansluiting in de passagiers- en laadruimte en een multifunctioneel display vóór de Trendline.
Veiligheid
De veiligheid van de inzittenden is voor de VW Caravelle al verschillende generaties vanzelfsprekend. In 2013 scoorde de T5-variant vier van de vijf sterren in de Euro NCAP-test. Er waren echter grote verlagingen voor de passieve bescherming van voetgangers, en kleinere voor de elektronische hulpsystemen. De huidige T6 daarentegen is op het gebied van rijhulpmiddelen in 2020 Euro NCAP-testwinnaar in zijn categorie. De auto is dus zeker een zeer goede keuze voor het gewone dagelijkse verkeer.
Alternatieven
Extra flexibiliteit in het passagierscompartiment wordt geboden door de eigen Volkswagen Multivan. Hij doet meer denken aan een bestelwagen dan aan een bus, maar biedt ook een groot aantal motoropties. Het voertuig van de Duitse autofabrikant is verkrijgbaar vanaf ongeveer 2.000 tot 50.000 euro, als het om het T5-model gaat. Kiest de klant daarentegen voor de nieuwere T6, dan liggen de instapprijzen rond de 10.000 euro. Kijken we naar andere fabrikanten, dan verrast de Mercedes V-Klasse met een lagere prijs vanaf ongeveer 16.000 euro, hoewel nieuwere modellen al snel meer dan 50.000 euro kosten.
De bovengenoemde voertuigen zijn ook overtuigende alternatieven voor de Volkswagen Caravelle met de gebruikelijke kenmerken en aantrekkelijke voordelen. Dit betekent dat veel stoelen en een bijzonder royale hoeveelheid ruimte vrij beschikbaar zijn voor alle passagiers. Dankzij voldoende krachtige motoren zijn de bestuurders ook met de twee alternatieven voldoende vlot op de weg en ook langere afstanden leveren geen problemen op met de voertuigen.