- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen-busje
Sterke punten
- Geliefd in alle uithoeken van de wereld
- Nederlandse uitvinder
- Eerste generaties zijn ware collectors items
- Ook geschikt als eerste en enige (gezins)auto
- Schoolvoorbeeld voor andere personenbussen
Zwakke punten
- Hoge prijzen, zeker als klassieker
- Beschikbaarheid onderdelen eerste generaties
- Onderhoudskosten van sommige uitvoeringen en motoren
Volkswagen Bus : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Bus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Volkswagen-busje
-
Volkswagen Bus T5
€ 16.811,-- 169.749 km
- 04/2011
- 132 kW (179 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2551NR Den Haag -
Volkswagen Bus Transporter
€ 600,-- 300.000 km
- 06/1998
- 50 kW (68 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5446xa wanroij
Interesse in een Volkswagen-busje
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Begrip onder de ‘busjes’
- Still going strong na 7 generaties
- Rijdt als een normale personenauto
- Comfortabel, stil en (zeer) ruim
- Als elektrische ID. Buzz pure nostalgie met moderne techniek
Technische gegevens
Motorisatie
Wist je dat Ben Pon, de grote naam achter de bekende Nederlandse importeur van merken als Volkswagen, Porsche, Lamborghini, Bugatti en meer, de bedenker is van de Volkswagen bus? In 1947 bracht hij een bezoek aan de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg waar hij zijn briljante idee voor een praktische bestelbus presenteerde. Niet meer dan een eenvoudige schets en wat korte aantekeningen waren zijn inbreng, maar het bleek van onschatbare waarde. Enkele jaren later, in 1950, rolde de eerste Volkswagen Type 2, ook wel bekend als de Transporter (T1), van de productielijn. De rest is wereldgeschiedenis van bijna mythische proporties. De Volkswagen Transporter heeft zich sindsdien een legendarische status verworven, van Amsterdam tot San Francisco (T1 Samba) en van Sao Paolo tot Kaapstad.
Inmiddels zijn we aanbeland bij generatie zeven, ook wel bekend als T7. En ook die loopt in zekere mate voor de muziek uit, net als zijn voorgangers. Er zijn in de basis twee modellen van de moderne Volkswagen bus, beide verdeeld over twee varianten. In de ene hoek bevindt zich de ‘klassieke’ Transporter, in de andere sinds kort de louter volledig elektrisch aangedreven ID. Buzz Cargo. Beide modellen zijn er ook als personenwagenversie. De namen van die versies? Respectievelijk Volkswagen Multivan en Volkswagen ID. Buzz.
Het tweeluik Transporter/Multivan is zonder meer het traditionele duo van de twee variaties. Bij deze modellen slaan als vanouds de welbekende TDI-diesels de klok, allen met een inhoud van 2,0-liter en vermogens variërend van 66 kW (90 pk) tot 110 kW (150 pk). Vierwielaandrijving is optioneel op sommige autovoeringen, evenals een automatische transmissie. De maximaal 9-persoons Multivan bewandelt inmiddels een moderner pad dan zijn bedrijfsmatige broer. Voor het eerst is de Multivan uitgerust met een 1,4-liter TSI-turbobenzinemotor én een 85 kW sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) en 350 Nm koppel. Een DSG-automaat is standaard en wie rustig rijdt kan maximaal 49 kilometer geheel elektrisch rijden met een volle accu.
Dan de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo, beide retromodellen zijn qua vormgeving en kleurenpalet een hele vette knipoog naar de originele, inmiddels legendarische T1 van weleer, het Volkswagen busje met Nederlands tintje. Onderhuids gaat echter de nieuwste elektrotechniek schuil. De ID. Buzz staat op hetzelfde MEB-platform als de andere ID-personenauto’s in de stal van Volkswagen en dat geldt ook voor het 77 kWh grote accupakket en de 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. Volkswagen claimt een elektrische actieradius tot 424 kilometer. Opladen van het accupakket kan met een maximum laadvermogen van 170 kW binnen 30 minuten van 5% tot 80% van de accucapaciteit.
Afmetingen
Kies je voor de Transporter/Multivan, dan kies je voor een Volkswagen bus die 4,97 meter in lengte meet, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,94 en 1,91 meter. De wielbasis meet minstens drie meter en dat zorgt ervoor dat elke inzittende een prima plekje zou moeten kunnen vinden. Ga je op pad met een compleet hockeyteam, dan kan het uiteraard wel wat krapjes aanvoelen – en dat geldt voor elke personenbus van dit formaat. Waar de Multivan veel zitplaatsen biedt, biedt de Transporter een zee van laadvolume. Afhankelijk van de lay-out van het laadvolume en de uitvoering tot wel 5.800 liter.
De korte versie van de ID. Buzz heeft een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,7 bij 1,99 bij 1,93 meter en biedt plek aan 5 personen. Er is ook een verlengde 7-persoonversie van de ID. Buzz (voorjaar 2024). En de ID. Buzz Cargo? Die is gebaseerd op de 5-persoons ID. Buzz en daarvan is de laadruimte 2,2 meter lang, maximaal 1,63 meter breed en 1,22 meter hoog. Het maximale laadgewicht bedraagt 652 kg.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Volkswagen ID. Buzz (Multivan) | |
---|---|
Marktintroductie | 2023 (2021) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,7 x 1,99 x 1,93 m (4,97 x 1,94 x 1,91) |
Wielbasis | 2,99 m (3,13) |
Inhoud bagageruimte | 1.121 l (469) |
Ledig gewicht | 2.397 kg (2.122) |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.000 kg (2.750) |
Motorinhoud | Elektrisch (1.395 cm³) |
Vermogen | 150 kW/204 pk (160 kW/218 pk) |
Koppel | 310 Nm (350) |
Topsnelheid | 145 km/u (190) |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,2 seconden (11,6) |
Accucapaciteit (tankinhoud) | 77 kWh (45 liter) |
Actieradius (verbruik) | 415 km (1,5 l/100 km) |
CO₂-uitstoot | 0 g/km (39) |
Varianten
De Volkswagen Multivan is beschikbaar in vier verschillende configuraties: de standaarduitvoering, Life, Life Business en Style. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen en achterlichten en cruise control met Intelligent Speed Assist. De Life-variant biedt een sluithulp voor de achterklep en schuifdeur, een automatisch dimmende binnenspiegel en 7 stoelen. Vervolgens hebben we de Life Business, die extra functies biedt zoals privacy glass, een achteruitrijcamera, een multifunctionele verschuifbare tafel in de passagiersruimte en 3-zone Air Care Climatronic. Het gamma wordt afgesloten met de Style-uitvoering. Deze voegt nog meer luxe toe, waaronder een elektrische schuifdeur, decor-panelen met Dark Woodgrain Optic, parkeerhulp 'Park Assist' en parkeersensoren voor en achter.
Het uitvoeringsprogramma van de ID Buzz is zowaar nog overzichtelijker. Je hebt de Pro, Pro Advantage en de 1st en 1st Max. Elke variant beschikt over 19-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampverlichting, het multimediasysteem 'Ready to Discover', rijstrookassistentie, cruise control, automatische airconditioning, parkeersensoren rondom en voorstoelen plus een stuurwiel dat verwarmbaar is.
De Pro Advantage onderscheidt zich door een interieurafwerking waarbij geen leder of andere dierlijk materiaal is toegepast, maar milieubewuste materialen. Zo zijn de stoelbekleding, het tapijt en de hemelbekleding gemaakt van gerecyclede producten, zoals pet-flessen.
De Volkswagen ID. Buzz in de uitvoeringen 1st en 1st Max zijn alleen in de beginfase geleverd. Deze uitvoeringen beschikken bijna over alle toeters en bellen. Denk bijvoorbeeld aan volledige LED-verlichting aan de voor- en achterzijde (met LED Matrix IQ.Light-koplampen met lichtstrip), 20-inch lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare achterklep en schuifdeuren aan zowel de linker- als rechterzijde, een flexibel indeelbaar interieur, verwarmbare voorstoelen, interieurvoorverwarming, keyless entry, uitgebreid infotainmentsysteem (inclusief spraakbediening, navigatie, talrijke USB-aansluitingen, draadloze oplader en diverse online diensten) en uiteraard een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen, inclusief Car2X-technologie.
De 1st Max voegt daar nog elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie aan toe, evenals een groter touchscreen op de middenconsole, een variabele laadvloer, een 360-gradencamera, een dodehoeksensor en Travel Assist. Visueel is de Max te herkennen aan de standaard 21-inch lichtmetalen velgen.
Prijzen
Over de nieuwprijzen kunnen we relatief kort zijn: de Volkswagen ID. Buzz is er vanaf iets meer dan 66.000 euro en de Volkswagen Multivan begint bij nipt 55.000 euro. De eHybrid-aandrijflijn heeft de Multivan aanzienlijk betaalbaarder gemaakt, want de vorige generatie – met dieselmotor – had een prijs rond 100.000 euro. De ID. Buzz Cargo is er overigens vanaf een 49.250 euro, dus exclusief BTW en BPM.
Op de occasionmarkt liggen de prijzen voor de beide Volkswagen-bussen nog vrij hoog, gezien hun vrij recente introductie op de markt. Reken al gauw op minstens 45.000 euro. Wanneer je kiest voor een ouder model Multivan, dan worden de prijzen een stuk toegankelijker.
Design
Exterieur
Moeten we nog echt uitweiden over het design van de ID. Buzz? Immers, hoe nostalgisch wil je het hebben?! Volkswagen weet als geen ander hoe je een retromodel met een vette knipoog naar het verleden moet ontwerpen en in de markt zetten. Dat deden ze immers al eens eerder met de (New) Beetle. Met de ID. Buzz doen ze het nog eens dunnetjes over. In alles straalt deze Volkswagen bus de charme uit van de oer-T1, inclusief kekke kleuren van de o zo geliefde Samba-uitvoeringen uit de jaren 50. Alsof de flower power-gloriedagen herleven!
Kijk je naar de Multivan eHybrid, dan weet je waar de Volkswagen-designers de mosterd vandaan halen. De Multivan is strak van lijn en heeft een dito front waarbij de luchtinlaten van de grille tot een minimum beperkt zijn gebleven in combinatie met al evenzo ranke koplampunits. Achteraan valt de grote achterklep op met niet te missen geïntegreerde achterklepspoiler. De Multivan is al veel langer als model op de markt dan de ID. Buzz, maar doet zijn uiterst best aan te haken bij de uitstraling van zijn hypermodernere broeder. Of Volkswagen daarin geslaagd is laten we aan jou over.
Interieur
In het interieur leunt de ID. Buzz minder sterk op het illustere verleden van de Volkswagen bus en zijn de overeenkomsten tussen de twee bussen juist opvallend groot. Voor beide geldt: iedereen heeft de vrijheid om de passagiersruimte van hun ID. Buzz of Multivan naar eigen wens in te richten en de beschikbare ruimte optimaal te benutten. De ID. Buzz is standaard een 5-zitter en optioneel een 7-zitter. De Multivan ‘Bulli’ is altijd uitgevoerd met 7 zitplaatsen.
Extra leuk bedacht zijn de diverse ‘easter eggs' in het interieur van de Buzz, wederom als knipoog naar het roemrijke verleden van de Volkswagen-bus. Het lichte kleurgebruik kan ook worden beschouwd als een eerbetoon aan de klassieke T1- en T2-generatie. De bediening daarentegen is helemaal van deze tijd, dus grotendeels gedigitaliseerd. Achter het stuur van zowel de Buzz als Multivan bevindt zich een fraai display waarop essentiële informatie kan worden afgelezen. In het midden is er een groot scherm voor de bediening, en op het stuur zijn aanraakgevoelige 'knoppen' te vinden. In het midden is het uitgebreide multimediascherm te vinden. Via dit scherm heb je toegang tot de meeste functies. Precies zoals we dat gewend zijn van andere moderne Volkswagens.
Veiligheid
Zowel de ID. Buzz als de Multivan is uitgerust met een uitgebreid scala aan assistentiesystemen, die zelfs semi-autonomisch rijden mogelijk maken. Mocht er toch een ongeval plaatsvinden, dan bieden beiden bussen voldoende airbags en gordelspanners om iedereen optimaal te beschermen. Zelfs medeweggebruikers worden niet over het hoofd gezien, met een noodremsysteem dat specifiek voetgangers en fietsers detecteert en hun veiligheid waarborgt.
Alternatieven
De ID. Buzz als personenwagen is behoorlijk uniek in zijn klasse. Elektrische bedrijfswagens zoals de ID. Buzz Cargo zijn eveneens dun bezaaid, maar ze zijn er wel. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische versies van de Ford Transit Custom, Citroën Jumpy, Opel Vivaro en de Peugeot Expert. De (eeuwige) aartsrivaal van de Multivan eHybrid is zonder meer de V-klasse van Mercedes-Benz V-klasse.