- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- VW Buggy
Sterke punten
- Blikvanger op de weg
- Goede off-road capaciteiten
- Goede onderdelenvoorziening
Zwakke punten
- Vaak aan gesleuteld
- Slecht geschikt voor dagelijks gebruik door gebrek aan weersbescherming
- Slecht veiligheidsniveau
Volkswagen Buggy : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Buggy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een VW Buggy
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Volkswagen Passat (2024) review: hoogtijdagen voorbij, maar beter dan ooit
Volkswagen ID. Buzz test - Biedt de elektrische hippiebus meer dan nostalgie alleen?
Volkswagen ID.5 test: Waarom je de goedkopere ID.4 er voor laat staan
Review Volkswagen ID. Buzz: nieuwe publiekslieveling of elektrische elite-MPV?
Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant
Goede redenen
- Voor bestuurders met een verlangen naar een puristische rijervaring in een buggy.
- Leuk voertuig met zeldzaamheidswaarde, bedoeld voor rijden in de duinen en op het strand.
Gegevens
Motoren
De Volkswagen Buggy werd standaard gebouwd op het chassis van de VW Kever en werd ook geleverd met de bijbehorende motor. De originele 4-cilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter en levert 47 pk bij 4.000 toeren. De motor krijgt de lucht die hij nodig heeft om te koelen via een ventilatorwiel dat door een V-snaar van de krukas wordt aangedreven. Zolang er geen opstoppingen zijn na hard rijden, werkt dit heel goed.
De motoren, die als onverwoestbaar worden beschouwd, hebben een bovenliggende nokkenas en cilinders die op typische Boxer-manier tegen elkaar lopen. De motor ligt achterin en brengt zijn vermogen over op de achterwielen via een handgeschakelde 4-versnellingsbak. Met een leeggewicht van slechts 640 kilogram kan de buggy 130 kilometer per uur halen. Vanwege de thermische omstandigheden mag hiermee echter niet over langere afstanden worden gereden. De motortechniek wordt als solide en volwassen beschouwd.
Boxers worden aangedreven door eersteklas benzine, die wordt verwerkt door een Solex carburateur. Voordelen van de boxermotor zijn onder andere het lage zwaartepunt, wat de rijeigenschappen aanzienlijk verbetert. Ook het feit dat er geen distributieriem of distributieketting nodig is, zoals bij de lijnmotor, draagt ertoe bij dat kapitale motorschade zeer zelden voorkomt. Hier wordt de klepbediening gerealiseerd door nokkenas en stoterstangen. Door de complexe constructie en de daarmee gepaard gaande hogere kosten heeft het motorconcept geen brede ingang gevonden. Het gemiddelde verbruik bedraagt ruim 10 liter per 100 kilometer.
Afmetingen
In de Volkswagen Buggy vind je geen kofferbak, maar op de achterbank is plaats voor een sporttas. De enige afgewerkte versie van de Buggy heeft een lengte van 3,31 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van 1,41 meter. Een laadvermogen van 400 kilogram is een indrukwekkend cijfer voor een kleine funauto. De kleine auto mag en hoeft geen aanhanger te trekken. De vele kits van verschillende fabrikanten variëren in afmetingen. Ze waren verkrijgbaar voor het originele VW Kever chassis en voor een ingekorte versie. De korte versies scoorden met nog meer wendbaarheid. Meestal werden grotere en bredere wielen gebruikt dan op de VW Kever, wat de bodemvrijheid iets vergrootte.
De 2+2-zitter is niet per se bedoeld voor lange reizen. Met 2 personen is hij zeker comfortabel genoeg voor een zondagse uitstap bij mooi weer. Voor slecht weer werd ook een single-layer soft top aangeboden.
Varianten
Als compleet voertuig werd de Buggy door Volkswagen aangeboden met een GFK-carrosserie van Karmann. Er was ook een kit van dezelfde fabrikant die met een beetje handigheid op een bestaand Kever-chassis kon worden gemonteerd. Verschillende andere leveranciers brachten ook kits op de markt.
In principe was de Buggy alleen verkrijgbaar als open voertuig. De zeer puristische varianten hadden zelfs geen voorruit. Opener rijden kon niet.
Prijs
De VW Buggy werd in de jaren 1970 aan klanten in Europa aangeboden. De initiële prijs was het equivalent van ongeveer 2300 euro. Maar omdat het een op maat gemaakt voertuig was, konden de aankoopkosten aanzienlijk variëren. Wie bijvoorbeeld grotere wielen of een krachtigere motor wilde, moest tot 2700 euro uitgeven.
Maar de vraag was beheersbaar. Het voertuig is dan ook zelden te vinden op de Nederlandse occasionmarkt. Als er al een gebruikt model in goede staat wordt gevonden, zijn de aanschafkosten allesbehalve goedkoop. In dit geval moet ongeveer 9.000 euro worden uitgegeven bij de aankoop van een occasion. Beter onderhouden of zelfs getunede voertuigen kunnen de aanschafkosten voor een occasion VW Buggy zelfs doen oplopen tot 20.000 euro en meer.
Design
Exterieur
Het design van de VW Buggy is een lust voor het oog, welke kit je ook bekijkt. Oorspronkelijk ontworpen in Californië als strandbuggy voor de lange zandstranden en duinen, was hij met zijn achterwielaandrijving en Kever-chassis ook zeer geschikt voor terreinrijden. De kikkerogen maken de Karmann onmiskenbaar.
Kopers zochten echter tevergeefs naar een speciale uitrusting. De auto werd teruggebracht tot het essentiële. Koplampen, knipperlichten en remlichten. Geen deuren. Optioneel kon een softtop worden besteld om enige bescherming tegen regen te bieden. Er waren nauwelijks grenzen aan de kleurkeuze. De meeste buggy's kregen een individuele laklaag. Zo rijden ze ook in roze of kikkergroen door de wereld. Bovendien kregen de meeste buggy's grotere wielen op de achteras, in afwijking van het verder originele chassis.
Interieur
De karige uitrusting van het exterieur zet zich voort in het interieur. Verwarming, ventilatie of airconditioning waren nooit gepland, en bestuurders zullen ze niet missen in de open Buggy. Instappen in de voorstoelen is gemakkelijker dan het lijkt: Eén been gaat in de voetenruimte, dan schuif je op de stoel en het andere been volgt. In sommige voertuigen is een radio ingebouwd, maar zelfs dat is overbodig. De wind om je oren en de luide motor, afhankelijk van het geïnstalleerde uitlaatsysteem, overstemmen de muziek sowieso.
Veiligheid
Misschien wel de belangrijkste reden om de productie stop te zetten: de steeds hogere veiligheidseisen voor de voertuigen. Crash veiligheid is de VW Buggy namelijk vreemd. Trommelremmen zonder ABS waren in de jaren tachtig niet meer van deze tijd. Zo werd het in de jaren 80 steeds moeilijker om een kenteken te krijgen. Ook de individuele goedkeuring kende steeds grotere hindernissen. De rolbeugel die vaak op de carrosserie van de buggy werd gemonteerd, deed niets af aan het verval van het tijdperk.
Alternatieven
Er waren geen echte alternatieven voor de Buggy. De auto, die gebaseerd was op de VW Kever, werd slechts door enkele fabrikanten als kit aangeboden met verschillende opbouwen. Een van de bekendste was Apal uit België. De technische basis veranderde alleen door individuele conversies.