Sterke punten
- Krachtige V8-motoren
- Hoogwaardig interieur
- Uitrusting en afwerking
Zwakke punten
- Kostbare occasions
- Cabrio-dak
- Reputatie en betrouwbaarheid
TVR Chimaera : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de TVR Chimaera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van TVR Chimaera
-
TVR Chimaera 4.0
€ 19.900,-- 78.386 km
- 08/1993
- 154 kW (209 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
168 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
TVR Chimaera 4.0 LHD STUURBEKR
€ 39.950,-- 60.737 km
- 06/1996
- 168 kW (228 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2821 NB STOLWIJK
Interesse in een TVR Chimaera
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Krachtige V8-motoren zorgen voor veel rijplezier en maken een verrukkelijk geluid
- Hoogwaardige materialen in het interieur – zoals leder en hout – geven een luxueuze uitstraling
- Aantrekkelijk om te zien met opvallend, elegant design
- Motoren zijn ondanks reputatie TVR robuust en betrouwbaar
Technische gegevens
Motorisatie
De TVR Chimaera is een directe afgeleide van de TVR Griffith. Beide modellen zijn gebaseerd op hetzelfde ruggengraatchassis en voorzien van dezelfde motoren – afgeleid van de klassieke, aluminium Rover V8-motor. De Chimaera is echter bedoeld als de ‘grand tourer’ en is dus niet alleen groter dan de Griffith, maar ook voorzien van softere wielophanging.
De Chimaera biedt door de loop der jaren keuze uit maar liefst vijf krachtige motorvarianten. De standaardversie is de Chimaera 400, die voorzien is van een 4,0-litermotor met een vermogen van 179 kW (243 pk) en een koppel van 366 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Hiermee accelereert de Chimaera in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/uen bereikt hij een topsnelheid van 225 km/u.
Vervolgens is er de Chimaera 430, een versie met een cilinderinhoud van 4.280 cm3. Die levert een vermogen van 209 kW (284 pk) en een koppel van 414 Nm. Deze versie is opgevolgd door de 400 HC. HC staat voor High Compression en is in feite hetzelfde blok als de 400, maar dan met een hogere compressieverhouding voor meer vermogen dan die ‘basismotor’: hij is met zijn vermogen van 202 kW (275 pk) iets minder krachtig dan de 430, maar levert eveneens een koppel van 414 Nm. Hiermee accelereert de TVR 400 HC in 4,7 seconden (4,6 seconden voor de 430) vanuit stilstand naar 100 km/u en beide motoren zorgen voor een topsnelheid van 254 km/u.
TVR heeft de oude Rover V8-motor steeds verder uitgeboord. De krachtigste uitvoering van het model, de Chimaera 500, verschijnt in 1994. Zoals de typeaanduiding al aangeeft, is die voorzien van een vijfliter V8 (cilinderinhoud van 4.988 cm3). Die levert een vermogen van 254 kW (345 pk) en een koppel van 434 Nm. Deze variant accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 282 km/u.
In 1997 verschijnt de Chimaera 450. Het was de bedoeling dat die werd voorzien van een nieuwe motor die TVR zélf ontwikkelde, maar die was niet op tijd gereed voor productie. Dus koos TVR ervoor opnieuw de aloude V8-motor toe te passen, maar dan met een cilinderinhoud van 4.546 cm3, 213 kW (289 pk) vermogen en 420 Nm koppel. De prestaties wijken marginaal af van de 400 HC en de 430: een topsnelheid van 257 km/u en een acceleratietijd van 4,7 seconden – nog altijd vreselijk snel.
Alle uitvoeringen van de TVR Chimaera zijn voorzien van achterwielaandrijving, zoals het eigenlijk hóórt in een klassieke Britse sportauto. Alle versies zijn voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. Met deze combinatie – relatief lichte aluminium motor voorin en achterwielaandrijving – levert de TVR Chimaera zeer sportieve prestaties en biedt hij een opwindende wegligging en dito bochtengedrag.
Afmetingen
De TVR Chimaera oogt – en klínkt vooral – indrukwekkend, maar het is toch een compacte sportauto. Met een lengte van ongeveer vier meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van slechts 1,22 meter kun je niet zeggen dat het een grote bullebak is. Desondanks bedraagt de bagageruimte nog 310 liter! Het leeggewicht van de Chimaera varieerde tussen de 1.050 en 1.100 kilogram, wat óók al bijdraagt aan de sportieve rijprestaties van de Brit.
TVR Chimaera | |
---|---|
Marktintroductie | 1991 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,02 x 1,86 x 1,22 m |
Wielbasis | 2,28 m |
Inhoud bagageruimte | 310 l |
Ledig gewicht | 1.050-1.100 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.280 kg |
Cilinderinhoud | 3.950-4.988 cm3 |
Vermogen | 179-254 kW (243-345 pk) |
Koppel | 366-434 Nm |
Topsnelheid | 225-282 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,1-5,2 sec |
Tankinhoud | 57 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | 287 g/km |
Varianten
De TVR Chimaera is er uitsluitend als tweedeurs, tweepersoons cabriolet. Gedurende de productieperiode gaf TVR de Chimaera diverse verbeteringen en aanpassingen. De diverse motorvarianten zijn de revue al gepasseerd. Uiterlijk past TVR de Chimaera in 1996 licht aan. Daarbij krijgt het model de achterbumper en kofferdeksel van de Cerbera, portieren waarvan de drukknop om het portier te openen zich aan de onderzijde van de buitenspiegel bevindt en vervangt een horizontale ‘balk’ het rooster van de grille. Bij een tweede facelift voorziet TVR de Chimaera ook van de koplampen van de Griffith.
Prijzen
De TVR Chimaera is een auto voor de echte diehard liefhebber die allerhande mogelijke ‘problemen en bezwaren’ voor lief moet nemen. Dat was in de jaren negentig van de vorige eeuw zo en dat is nu nog steeds zo. De nieuwprijzen van de TVR Chimaera lagen omgerekend globaal tussen 65.000 en 90.000 euro.
Inmiddels zijn de prijzen voor occasions – misschien kun je al beter van (neo-)klassiekers spreken – terechtgekomen op een niveau van onder de 20.000 euro. Voor een goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers kun je ook vraagprijzen van het dubbele tegenkomen. Met dit soort vrij zeldzame modellen is het vaak ‘wat een gek ervoor geeft’.
Design
Buitenkant
De TVR Chimaera combineert sportiviteit met elegantie. De afgeronde carrosserie heeft een gestroomlijnd en aantrekkelijk design, met opvallende ronde koplampen geïntegreerd in de voorspatborden. Opvallend maar ook subtiel zijn de langgerekte openingen in de motorkap, parallel aan de naad tussen motorkap en spatbord. Apart zijn de achterlichten, die afkomstig zijn van Ford, maar doordat ze onder donkere kappen zijn weggewerkt, valt dat niemand direct op.
Binnenkant
Het interieur van de TVR Chimaera straalt luxe uit met hoogwaardige materialen zoals leder en hout. De comfortabele sportstoelen bieden voldoende zijdelingse ondersteuning bij hoge snelheden. De uitgebreide uitrusting, met onder meer elektrisch bedienbare zijruiten en een gedeeltelijk lederen interieur, zorgt voor een aangenaam comfort, ook op lange afstanden.
De standaarduitrusting van de Chimaera omvatte onder meer ook verstelbare pedalen. Optioneel konden klanten kiezen voor onder meer stoelverwarming, airconditioning, stuurbekrachtiging en extra luidsprekers voor optimale geluidskwaliteit.
Veiligheid
Qua veiligheidsuitrusting is de TVR Chimaera redelijk minimalistisch. Het model is niet door Euro NCAP getest. Desondanks biedt de Chimaera een veilige rijervaring dankzij het uitgebalanceerde onderstel en de krachtige remmen, die zorgen voor korte remwegen. Maar het belangrijkste actieve veiligheidssysteem ben je natuurlijk zelf.
Alternatieven
Een goede alternatieve open sportauto voor de TVR Chimaera is de Lotus Elan (M100).Dat is een vóórwielaangedreven tweezitter, net zo zeldzaam als de TVR, eveneens met een kunststof carrosserie. Die verscheen in 1989 en werd van 1996 tot 1999 als Kia Elan in Europa aangeboden.
Maar misschien denk je eerder aan de Corvette C4 of C5. Even bruut, ook met een kunststof body én met V8 en achterwielaandrijving.