Sterke punten
- Enorm motorvermogen
- Indrukwekkende prestaties
- Sportauto met extra plaatsen voor kids
Zwakke punten
- Geen auto voor onervaren bestuurders
- TVR is onbekend, verdwenen merk
- Handgemaakt, wisselende kwaliteit
TVR Cerbera : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de TVR Cerbera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van TVR Cerbera
-
TVR Cerbera Cerbera Speed 6
€ 17.500,-- 66.000 km
- 03/1999
- 258 kW (351 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2651DK Berkel en Rodenrijs -
TVR Cerbera 4.2 AJP V8
€ 29.950,-- 60.200 km
- 01/1998
- 265 kW (360 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3812PR Amersfoort -
TVR Cerbera Speed 6 RHD
€ 27.500,-- 189.334 km
- 12/2000
- 261 kW (355 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH
Interesse in een TVR Cerbera
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Bijzondere sportauto, een GT eerder, die ook nog eens plaats biedt aan kinderen of kleine vrienden
- Indrukwekkende V8-motoren, hoewel de zescilinder daar weinig voor onderdoet
- Supersnel en sterk, maar té snel en sterk voor onervaren bestuurders
- Bijzonder – fraai - interieur
Technische gegevens
Motorisatie
Met de Cerbera gaat TVR in de jaren negentig de strijd aan met merken als Porsche en zelfs Ferrari. Het model is vanaf 1996 het paradepaardje van de Engelse fabrikant, sneller, sterker, lichter, goedkoper en bijzonderder dan de concurrentie. TVR gebruikte altijd motoren van andere fabrikanten, bijvoorbeeld Ford en Rover, maar voor de Cerbera ontwikkelde TVR zélf een motor. Deze 4,2-liter V8-motor is ontwikkeld als een racemotor en is in staat om enorme toerentallen te draaien. Het vermogen bedraagt 268 kW (365 pk) en de motor is goed voor een topsnelheid van 297 km/u. De V8 is bijzonder compact en wordt achter de voorwielen geplaatst – als een ‘middenmotor’, maar dan voorin – voor een optimale gewichtsverdeling.
Later introduceert TVR een 4,5-literversie van de V8, die 313 kW (426 pk) levert. Op basis van deze versie verschijnt nog de ‘Red Rose-optie’, die goed is voor 328 kW (446 pk) op benzine met een hoog octaangetal.
TVR introduceert ook nog een eveneens zelf ontwikkelde 4,0-liter zescilinder lijnmotor met vier kleppen per cilinder en een vermogen van 261 kW (355 pk). Deze motor blijkt in eerste instantie nogal onbetrouwbaar, maar volgens kenners is de Cerbera Speed Six de beste Cerbera ooit gebouwd.
De TVR Cerbera is altijd voorzien van een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving.
Afmetingen
De TVR Cerbera is een (min of meer) vierpersoons sportauto, eigenlijk een GT 2+2. Hij is met 4,28 meter vrij compact. De Cerbera is echter behoorlijk breed en laag, waardoor de auto met zijn lange neus indrukwekkend lang oogt.
De belangrijkste specificaties op een rij
TVR Cerbera | |
---|---|
Marktintroductie | 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,28 x 1.87 x 1,22 m |
Wielbasis | 2,57 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.060-1.130 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.996-4.475 cm3 |
Vermogen | 261-328 kW (355-446 pk) |
Koppel | 320-402 Nm |
Topsnelheid | 274-311 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,9-4,4 sec |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De TVR Cerbera is een met de hand in kleine aantallen geproduceerde sportieve GT. De uitvoering kan dus per auto wel wat verschillen. De motorversies zijn de belangrijkste varianten: een zescilinder lijnmotor en V8-motoren met 4,2 en 4,5 liter cilinderinhoud. En van die laatste is de ‘Red Rose-optie’ de ultieme variant. Vanaf de facelift van 2000 is de Cerbera met 4,5-litermotor er ook in een lichtere variant.
Prijzen
De nieuwprijzen voor een TVR Cerbera lagen zo’n twintig tot dertig jaar geleden omgerekend rond de 75.000 euro. Geen gering bedrag en er zijn ook niet veel Cerbera’s in Nederland verkocht – maar dat heeft waarschijnlijk vooral met de onbekendheid en de matige reputatie van TVR te maken. De Cerbera – eigenlijk elke TVR – is een auto voor een kleine groep diehard liefhebbers die de auto op waarde schatten. Daardoor is het occasionaanbod natuurlijk ook minimaal. Reken op prijzen van tegen de 30.000 euro voor een occasion van de Cerbera met zescilindermotor en van 30.000 euro en meer voor de V8’en. Maar ook hier is het maar net wanneer de juiste auto voor jou voor een geschikte prijs op de markt verschijnt.
Design
Buitenkant
Het uiterlijk van de Cerbera – het is een kunststoffen carrosserie – is zowel klassiek als eigenzinnig. Het is een lage sportauto met een lange neus. Opvallend is dat de inzittenden voorin halverwege de portieren zitten. De Cerbera heeft héél lange portieren, die de instap naar de achterste zitplaatsen vergemakkelijken. De auto heeft ook geen middenstijl, de zijruit bestaat uit één stuk. Aan de voor- en achterzijde vertoont de Cerbera veel gelijkenis met de andere modellen van TVR van destijds, de Griffith en de Chimaera: afgeronde maar uitgestrekte vormen en lijnen. Grappig detail is dat de TVR Cerbera geen portiergrepen heeft. Als je naar binnen wilt, moet je op een knopje onder de buitenspiegel drukken.
In 2000 onderging de Cerbera een lichte facelift, waarbij TVR de verlichting, de A-stijlen en de daklijn aanpaste. De V8-versie kreeg lichtgewicht portieren en dito motorkap en achterklep.
Binnenkant
Ook het interieur van de Cerbera is heel indrukwekkend, met een organisch ontwerp en heel apart gevormde stoelen voorin. De stoelen en het stuurwiel zijn met leder bekleed. Bijzonder is het instrumentarium, met analoge meters op twéé niveaus: drie op de normale plaats en twee extra meters daarónder, die je dus door de onderste helft van het sportstuur afleest. Curieus: ook binnen heeft de Cerbera geen deurgrepen. Als je het portier van binnenuit wilt openen, moet je daarvoor een schakelaartje op de relatief hoge middenconsole gebruiken.
De Cerbera is voorzien van twee diep gewelfde zitplaatsen achterin. Hoewel de rechter voorstoel extra ver naar voren kan schuiven, bieden de zitplaatjes achterin niet voldoende plaats voor twee volwassenen, hooguit voor kinderen. Die zitten met hun hoofd dan vrijwel ónder de schuine achterruit. Er is sowieso niet veel hoofdruimte door de lage, aflopende kap.
Met de facelift van 2000 werd het interieur lichtjes aangepast en werd de Cerbera ook van andere stoelen voorzien.
Veiligheid
De Cerbera is een zeer traditionele, met de hand gemaakte Engelse sportauto waarvan TVR nog geen 1.500 heeft gebouwd. Dat tempert meteen de verwachtingen voor wat betreft moderne veiligheidssystemen. Die zijn er dus ook niet. De TVR Cerbera is – evenmin als alle andere modellen van het merk – ook niet onderworpen aan de crash- en veiligheidstests van Euro NCAP.
Alternatieven
De TVR is een bijzondere sportauto, doordat hij plaats biedt aan vier personen, voorzien is van een kunststof carrosserie, technisch zeer traditioneel en beresterk is. Een mogelijk alternatief zou de BMW 8-serie kunnen zijn, die ook zitplaatsen achterin heeft. Maar meer in de Britse geest kun je denken aan de oude Aston Martin Virage of een Jaguar XJS coupé. Een Ferrari 360 is weer veel meer een pure sportauto.