Sterke punten
- Tijdloos ontwerp
- Bruikbare technologie
- Goede levering van reserveonderdelen
Zwakke punten
- Roestgevoelig
- Olielekkages
- Axiale speling krukas
Triumph TR6 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph TR6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Triumph TR6
-
Triumph TR6 Soft Top
€ 24.950,-- 72.500 km
- 06/1972
- 78 kW (106 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6161 HX GELEEN -
Triumph TR6 Soft Top / 1973
€ 14.950,-- 33.939 km
- 06/1973
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7021 BS ZELHEM -
Triumph TR6 2.5
€ 21.450,-- 55.546 km
- 04/1976
- 85 kW (116 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3925 CG SCHERPENZEEL -
Triumph TR6 Mooie TR6 met overdrive. Nieuw interieur en kap
€ 23.500,-- 30.000 km
- 08/1971
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5144mb Waalwijk -
Triumph TR6 Overdrive "Body-off" restored in the Netherlands,
€ 28.950,-- 6.078 km
- 01/1971
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Triumph TR6 Soft Top - IN PRIJS VERLAAGD!
€ 28.500,-- 3.622 km
- 06/1974
- 121 kW (165 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6741 AD LUNTEREN -
Triumph TR6 Soft Top
€ 19.489,-€ 17.490,-- 57.935 km
- 02/1974
- 77 kW (105 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9761 TD EELDE -
Triumph TR6
€ 24.950,-- 80.422 km
- 02/1973
- 87 kW (118 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5281 RE BOXTEL -
Triumph TR6 - ONLINE AUCTION
€ 26.000,-- 407 km
- 06/1972
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-1422 AE UITHOORN -
Triumph TR6 Pi
€ 19.900,-- 12.942 km
- 01/1973
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
Triumph TR6 Carmine Red
€ 30.950,-- 89.107 km
- 02/1974
- 81 kW (110 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5091 JV Oostelbeers -
Triumph TR6 2.5 with injection
€ 29.950,-- 18.201 km
- 07/1973
- 105 kW (143 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH -
Triumph TR6 Cabriolet M0902
€ 22.500,-- 137.095 km
- 01/1974
- 88 kW (120 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
Triumph TR6 Soft top en overdrive
€ 27.000,-- 17.582 km
- 01/1976
- 112 kW (152 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4861BT Chaam -
Triumph TR6 2.5 Overdrive Roadster GETUNED RALLY OBJECT
€ 22.950,-- 41.040 km
- 02/1973
- 130 kW (177 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7391 AL TWELLO -
Triumph TR6
€ 29.900,-- 35.361 km
- 01/1975
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5283 VK BOXTEL -
Triumph TR6 red with black interior completely restored LHD!
€ 24.900,-- 43.000 km
- 06/1971
- 75 kW (102 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8351 HA WAPSERVEEN -
Triumph TR6 Soft Top Originele vroege tr 6
€ 25.000,-- 28.154 km
- 06/1969
- 121 kW (165 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6651 KR DRUTEN -
Triumph TR6 | Gerestaureerd | Surrey Top | 1973
€ 34.950,-- 13.895 km
- 01/1973
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Triumph TR6 PI Overdrive
€ 29.900,-- 91.341 km
- 02/1972
- 110 kW (150 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK
Interesse in een Triumph TR6
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Goede redenen
- De Triumph TR6 is een perfecte sportieve metgezel.
- Hobbymonteurs zullen blij zijn met de goede onderdelenvoorziening en het duidelijke ontwerp.
- Het biedt een goede combinatie voor liefhebbers van klassieke auto's die hun auto ook in het dagelijks leven willen gebruiken.
- De zeldzaamheid en het klassieke Engelse ontwerp maken hem tot een blikvanger.
- Het unieke, diepe motorgeluid brengt autoliefhebbers in vervoering.
Belangrijke gegevens
Motor
Technisch gezien is de Triumph TR6 gebaseerd op zijn voorganger, de Triumph TR5/TR250. Het was het laatste model dat het concept van een ladderframe met afzonderlijk chassis, dat teruggaat tot de technologie van de jaren 1930, overnam. De opvolger van de Triumph TR7 heeft een zelfdragende carrosserie.
De Triumph TR6 heeft een 6-cilinder lijnmotor met een inhoud van ongeveer 2,5 liter. De lage, gietijzeren motor heeft een onderliggende nokkenas. Op de Europese markt wordt hij verkocht met een mechanisch injectiesysteem in het inlaatspruitstuk van Lucas-Industries, waarmee de motor 143 pk kan produceren. Deze modellen hebben het achtervoegsel PI. De TR6 heeft een handgeschakelde 4-versnellingsbak.
Vanwege de strengere uitlaatgasnormen in de VS werd de TR6 daar aangeboden met twee Stromberg carburateurs. De carburateurversie levert 104 pk. Het vermogen wordt via een handgeschakelde vierversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. Andere technische wijzigingen zijn een extra stabilisator aan de voorzijde en grotere wielen. Optioneel was er ook een elektrisch schakelbare overdrive, die langere ritten op de snelweg meer ontspannen maakte en het toerental verlaagde. Hierdoor kan het aantal versnellingen worden verhoogd tot zeven.
De prestaties van de Britse roadster zijn indrukwekkend voor zijn tijd. Zelfs het Amerikaanse model met 104 pk haalt een topsnelheid van 175 km/u. De Europese versie met 143 pk haalt zelfs 191 km/u. Met een gewicht van iets meer dan een ton zijn ook de acceleratiewaarden opmerkelijk. Met een verbruik van ongeveer 11 liter benzine is de Triumph TR6 echter geen zuinige auto.
Afmetingen
De Sportwagen is klein en smal. Zijn bagageruimte biedt meer ruimte dan die van de meeste concurrenten, maar is met 170 liter nog steeds vrij klein. Dit kan worden verholpen met een optionele bagagedrager voor de achterklep.
Gegevens en afmetingen | Triumph TR6 |
---|---|
Bouwperiode | 1968 - 1976 |
Lengte, breedte, hoogte | 4 m x 1,5 m x 1,3 m |
Wielbasis | 2,2 m |
Inhoud kofferruimte | 170 l |
Leeggewicht | 1.030 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | niet bekend |
Cilinderinhoud | 2.498 cm³ |
Koppel | 222 Nm |
Topsnelheid | 191 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,2 s |
Tankinhoud | niet bekend |
Verbruik | 11 l |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
De Triumph TR6 is een open tweezits roadster. Tegen meerprijs kon een hardtop worden besteld, waardoor de TR6 een GT (Grand Touring Coupé) werd. In de loop van de bouw was er geen echte facelift, maar slechts een paar kleine veranderingen. De vernieuwingen bestonden uit een kunststof voorspoiler, bumperhoorns, hoofdsteunen en wat stickers. In totaal werden slechts ongeveer 92.000 tot 96.000 exemplaren van de Triumph TR6 geproduceerd.
Prijs
Nieuw kostte de Triumph TR6 het equivalent van ongeveer 19.000 tot 22.100 euro. Gebruikte modellen zijn gewild en worden verhandeld vanaf 12.000 euro. Echt goede verzamelobjecten in nieuwstaat kunnen ook tot 50.000 euro kosten. Wat hier opvalt is dat de gebruikte auto's overwegend lage kilometerstanden hebben van minder dan 100.000 kilometer.
Design
Exterieur
De Triumph TR6 is technisch gezien, zoals reeds uitgelegd, een licht gewijzigde TR5. Alleen de carrosserie verschilt. Omdat de ontwerper Giovanni Michelotti, die tot dan toe belast was met het ontwerp van de TR-serie, aan andere Triumph-modellen werkte, haalde de fabrikant het Duitse bedrijf Karmann aan boord. In Osnabrück werd de carrosserielijn gladgestreken, waardoor de Triumph TR6 een moderner en krachtiger uiterlijk kreeg. Karmann ontwierp de voorkant volledig opnieuw, liet de chromen zijstrips van de voorganger weg en moderniseerde de achterkant. De klassieke ronde koplampen bleven echter.
Waar de TR5 nog wat grillig overkwam, werd de TR6 eleganter, zag er langer en dynamischer uit, maar verdwaalde ook in de massa. Eén van de redenen voor de weinige veranderingen was het gebrek aan financiële middelen van de fabrikant Triumph. Zo werd een volledig nieuwe auto voorgesteld met een nieuw ontwerp.
Interieur
Met een interieurbreedte van slechts 1,35 meter zit de Triumph TR6 als op maat gemaakt. De klassieker biedt in ieder geval zijdelingse steun. Ook het interieur werd van zijn voorganger - de TR5 - overgenomen. De korte versnellingspook zit op precies de juiste plaats en het dashboard omlijst de zes chique ronde Smith-instrumenten met fraai hout.
De kleine, steile voorruit straalt nostalgische charme uit en biedt zicht op de lange motorkap. Een rolbeugel of windscherm ontbreekt. De meegeleverde softtop van de sportieve tweezitter biedt hooguit wat bescherming tegen een kleine regenbui. Een betere bescherming tegen het weer kan worden gevonden in de optionele hardtop. De bestuurder van het Britse voertuig moet niet geheel ongetraind zijn, want de remmen en koppeling zijn wat traag. Bovendien heeft de stuurinrichting geen stuurbekrachtiging. Harde vering geeft slechte wegen direct door aan de bestuurder. Zelfs de goede stoelen veranderen daar weinig aan.
Veiligheid
De Triumph TR6 is nooit getest op botsingen. In zijn tijd was veiligheid niet erg belangrijk. Dus de kleine oldtimer moet het doen met schijfremmen voor en trommelremmen achter. De Triumph TR6 heeft ook geen veiligheidsgordels. Er zijn echter retrofit veiligheidsgordels met de juiste goedkeuring.
Alternatieven
De Triumph TR6 is een klassieker op zich. De opvolger, de Triumph TR7, is moderner. Hij wordt aangedreven door een 2-liter viercilinder motor. Zijn strakke uiterlijk met de opvallende inklapbare koplampen doet nauwelijks denken aan de klassieke Engelse roadster.
Uit de Duitse regio is de Porsche 914 een kanshebber. Hij biedt betere rijprestaties dankzij zijn geavanceerde technologie, maar heeft een zeer hoog prijskaartje als het gaat om onderhoud en reparatie. De aankoopprijs zal waarschijnlijk ook een rol spelen. Het voertuig werd slechts ongeveer 3.300 keer gebouwd, waardoor het een zeldzaamheid is met verzamelwaarde.
Ook de Italiaanse Fiat 124 Spider heeft charisma en is dankzij zijn geavanceerde techniek slechts weinig storingsgevoelig. Hier beginnen de prijzen rond de 8.900 euro.